حیدری در گفت‌وگو با پانا:

مرز ‌ارمنستان برای جمهوری اسلامی ایران حائز اهمیت است

آذربایجان رفتار خود را اصلاح کند و از زیاده‌خواهی در منطقه بپرهیزد / حضور رژیم صهونیستی در مرز های ایران قابل تحمل نیست

تهران (پانا) - یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی مرز ارمنستان را از لحاظ استراتژیک و همسایگی مهم دانست و گفت جمهوری اسلامی ایران باید به صورت هوشمندانه و با حساسیت به این موضوع بپردازد.

کد مطلب: ۱۴۰۳۱۷۳
لینک کوتاه کپی شد
مرز ‌ارمنستان برای جمهوری اسلامی ایران حائز اهمیت است

شهریار حیدری در گفت‌و‌گو با پانا در خصوص تنش اخیر در منطقه قفقاز و قره‌باغ، گفت: «پس از فروپاشی شوروی منطقه قفقاز و قره‌باغ محل مناقشه بود. از آنجایی که منطقه قفقاز و قره‌باغ دارای ذخایر نفت و گاز است و خطوط انتقال نفت و گاز به اروپا از این منطقه عبور می‌کند، اهمیت این منطقه برای کشور‌های فرامنطقه‌ای کاملا شفاف و مشخص است.»

وی ادامه داد: «از طرف دیگر ارمنستان مدعی مالکیت بر این سرزمین بود و هم جمهوری آذربایجان؛ از نظر سنتی بخشی از این منطقه که آذری‌نشین بودند، به جمهوری آذربایجان بازمی‌گشت اما منطقه قره‌باغ ارمنی‌نشین بود و حتی زمانی که تحت سلطه شوروی بود، قره‌باغ منطقه در حوزه ارمنستان تعریف می‌شد.»

این عضو کمیسیون امنیت ملی گفت: «آذربایجان با کمک رژیم صهیونیستی و آمریکا و ترکیه بخش‌هایی از این منطقه را اشغال کرد و به سلطه خود درآورد و امروز به دنبال تغییر جغرافیایی مرزهای ما با ارمنستان است تا با این کار بتواند منطقه جداشده‌ نخجوان را باز پس‌گیری کند و با حذف این مرز، یک پیوستگی مرزی ایجاد کند که با این کار ما مرز خود با ارمنستان را از دست می‌دهیم.»

حیدری اظهار کرد: «مرز ارمنستان برای ما هم از لحاظ همسایگی مهم است و هم وجود 47کیلومتر مرز استراتژیک حائز اهمیت است. همچنین این مرز ما را از طریق نوردوز به اروپا و گرجستان متصل می‌کند.»

وی ادامه داد: «در هر صورت عقل، منطق و اصول دیپلماسی حکم می‌کند که جمهوری اسلامی ایران هوشمندانه با این موضوع برخورد کند و با حساسیت این موضوع را رصد کند.»

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس گفت: «این موضوع از مرحله دیپلماسی عبور کرده و امروز به مرحله تذکر رسیده است. نیاز است که آذربایجان ضمن اصلاح رفتار خود، از زیاده‌خواهی در منطقه پرهیز کند. حضور این کشورها و رژیم صهونیستی در مرزهای ما قابل تحمل نیست و جمهوری اسلامی هشدار‌های لازم را اعلام کرده است و اگر احیانا این نظر غیر کارشناسی جمهوری آذربایجان عملیاتی شود، جمهوری اسلامی حتما رفتار متفاوتی را از خود نشان خواهد داد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار