معاون آموزشی دبیرستان شهدای گمنام ناحیه یک بهارستان در گفت‌و‌گو با پانا:

زیارت عاشورا، احیاکننده هدف خاندان عصمت و طهارت است

بهارستان یک (پانا) - معاون آموزشی دبیرستان شهدای گمنام ناحیه یک بهارستان، اذغان کرد زیارت عاشورا، احیاکننده هدف خاندان عصمت و طهارت است.

کد مطلب: ۱۴۰۲۰۴۰
لینک کوتاه کپی شد
زیارت عاشورا، احیاکننده هدف خاندان عصمت و طهارت است

ملیحه احمدی، معاون آموزشی دبیرستان شهدای گمنام ناحیه یک بهارستان، ضمن اشاره به فضیلت قرائت زیارت عاشورا اعلام کرد: «کسی که در ماه محرم زیارت عاشورا را قرائت کند، همانند کسانی خواهد بود که در راه امام حسین (ع) به شهادت رسیده‌اند، همچنین روحیه شهادت طلبی در راه الهی با قرائت این دعای پرفیض تقویت می‌شود. تکرار لعن و نفرین بر ستمگران در این زیارت، موجب پیدایش روحیه ظلم‌ستیزی در زائران می‌شود و آنان با اعلام برائت و نفرت از ستمگران و ابراز محبت به پیروان حق و دوستان خاندان عصمت، پایه‌های ایمان دینی خود را مستحکم می‌کنند.»

زیارت عاشورا یک از اذکار معروف و پرخاصیت است که در طول سال قرائت می‌شود؛ این دعا منصوب به امام حسین(ع) است به همین سبب در ماه‌های محرم و صفر، مسلمانان بیشتر به قرائت زیارت عاشورا می‌پردازند

وی در ادامه سخنان خود، اضافه کرد: «در این زیارت، ریشه‌های ظلم مورد هدف قرار می‌گیرد و قرائت آن، موجب ایجاد پیوند معنوی با خاندان عصمت و تشدید علاقه و محبت به آنان می‌شود؛ زیرا زائران، آن بزرگان را الگو قرار می‌دهند. زیارت عاشورا، نوعی اعلام موضع و مشخص کردن خط فکری است که آثار سازنده عجیبی دارد، از نظر محتوا و جهت‌دهی، از حساسیتی ویژه‌ای برخوردار است و از دعاهای پرفضیلتی است که امامان و عالمان دینی به خواندن آن تاکید دارند.»

احمدی ضمن اشاره به زمان قرائت زیارت عاشورا توضیح داد: «زیارت عاشورا، دعایی با فضیلت است که از امام محمدباقر (ع) نقل شده‌ است. خواندن زیارت عاشورا فضایل زیادی دارد، هرکس این دعا را هر روز بخواند و مراقب رفتار و کردار خود باشد، خداوند او را مورد لطف و رحمت خود قرار داده و در آخرت مورد شفاعت امام حسین (ع) قرار خواهد گرفت. جهت رسیدن به محبت، عشق و علاقه امام حسین(ع) و زیارت بارگاه ایشان از راه دور، می‌توان هر روز صبح زیارت عاشورا را قرائت و روز خود را با نام و یاد عزیز حضرت زهرا(س) آغاز کرد.»

زیارت عاشورا، تجدید بیعت با مسیر و اهداف مقدس امام حسین(ع) و شهیدان کربلا است

معاون آموزشی دبیرستان شهدای گمنام ناحیه یک بهارستان خاطرنشان کرد: «زیارت عاشورا عملی مستحب است و انسان در هر زمان که اهتمام بورزد از ثواب بسیاری بهره‌مند خواهد شد. ولایت، تولی و تبری و بیزاری از دشمنان و طاغوتیان، از ارکان درس‏های زیارت عاشورا است. زیارت نامه امام حسین(ع) از جهت ساختاری شامل فرازهای متعددی است که تشخیص و بررسی آنان، به دریافت بیشتر معانی متعالی آن کمک می‌کند.»

احمدی تأکید کرد: «امام حسین(ع) سرور و سالار شهیدان، شفاعت کننده انسان‌ها نزد خداوند متعال است. خواندن زیارت عاشورا موجبات نزدیک شدن به امام حسین(ع) را فراهم می‌سازد و موجب رفع مشکلات است. زیارت عاشورا منشوری است که از هر جهت، نوری از آن جلوه‌گر است؛ زیرا این صحیفه بهانه‌ای برای بیان مختصر اما کامل از اسلام شناسی است. زیارت عاشورا از امام و حجت خدا به ما رسیده و می‌توان این حدیث را در ابعاد مختلف مورد بحث و بررسی قرار داد، یکی از آن ابعاد، قدسی بودن زیارت عاشورا است.»

قرائت زیارت عاشورا یکی از مهم‌ترین اعمالی است که می‌توان در ماه محرم انجام داد

وی در خصوص محتوا زیارت عاشورا تشریح کرد: «زیارت عاشورا با سلام بر امام حسین(ع) آغاز می‌شود، با سلام بر اولاد و یاران او ادامه می‌یابد و با سلام بر امام حسین و یارانش پایان می‌پذیرد، همچنین در دو فراز از زیارت عاشورا از خدا خواسته شده‌است که خونخواهی امام حسین را به زعامت امام منصور از اهل‌بیت پیامبر(ص) یا امام هدایت‌گری که ناطق به حق است، روزی گرداند. در این زیارت نامه از عاملان واقعه کربلا و همه کسانی که به آن راضی بودند، لعن و از آنان اعلام بیزاری شده است.»

احمدی اظهار کرد: «زیارت عاشورا را می‌توان منشور و آیین‌نامه زندگی یک شیعه و یک مؤمن راستین دانست. این دعا از سوی خداوند به جهت عظمت شأن امام حسین(ع) و واقعه عاشورا و نیز ضرورت شناخت ابعاد مختلف این روز عظیم، توسط جبرئیل فرشته وحی به رسول خدا(ص) اعطا شده‌است و به وسیله امام پنجم(ع) پس از واقعه کربلا در اختیار مردم قرار گرفته‌ است.»

وی در پایان سخنان خود ضمن اشاره به اهمیت زیارت عاشورا، بیان کرد: «عنایت ویژه‌ای که از سوی ائمه اطهار و بزرگان دین به این زیارت شریف شده‌ است، نشانگر اهمیت و کلیدی بودن مضامین آن در نوع رابطه‌ای است که باید هر انسانی با امام حسین(ع)، فرزندش امام زمان(عج) و به طور کلی با حماسه حسینی برقرار کند.

این زیارت از چنان جایگاهی برخوردار است که از زمان ائمه اطهار تاکنون نه‌تنها از برنامه عبادی هیچ‌یک از ائمه و یارانشان و نیز علمای راستین اسلام حذف نشده‌است، بلکه روز‌به‌روز تأکیداتشان بر اهمیت و مداومت بر خواندن آن بیش‌تر شده‌است.»

خبرنگار دانش‌آموز: صبا فخام

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار