معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی خبر داد؛

۲ هزار و ۲۰۰ پروژه در بخش کشاورزی در سال جاری افتتاح خواهد شد

سرمایه گذاری ۱۰ هزار میلیارد تومانی بخش خصوصی در حوزه کشاورزی آذربایجان‌شرقی

تبریز (پانا) - جایگاه بخش کشاورزی به عنوان موتور محرک رشد و توسعه اقتصادی در ساختار شهری و روستایی کشور از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

کد مطلب: ۱۳۹۹۶۶۲
لینک کوتاه کپی شد
۲ هزار و ۲۰۰ پروژه در بخش کشاورزی در سال جاری   افتتاح خواهد شد

امروزه بخش کشاورزی قسمت قابل توجهی از پیشرفت کشور را در حوزه های مختلف به خود اختصاص داده چرا که تلاش برای بازگشت طرح های راکد به چرخه تولید، افزایش تولیدات در زمینه های مختلف و تلاش برای توسعه بخش کشاورزی در استان از جمله اقدامات بسیار اساسی و مهمی بود که موجب بدست آمدن افتخارات مختلفی در این عرصه شده است.

بخش کشاورزی به عنوان تأمین کننده بیش از ۵۰ درصد مواد غذایی جایگاه مهمی در اقتصاد کلان کشور دارد چرا که این بخش با توجه به اینکه وظیفه تأمین نیاز غذایی کشور را بر عهده دارد با اتکا بر تولید ملی، استفاده بهینه و کارآمد از منابع تولید، حفاظت از منابع طبیعی تجدید شونده و افزایش درآمد کشاورزان توانسته با طراحی طرح های مختلف در خصوص توسعه این بخش در کشور گام های موثری بردارد.

اهمیت نقش احیا کننده بخش کشاورزی در کشور

​​​

صفدر نیازی، معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی در مراسم افتتاح همزمان ۸۳ پروژه بخش کشاورزی آذربایجان شرقی که به مناسبت هفته دولت برگزار شد، گفت: بخش کشاورزی جزء اساسی ترین و مهم ترین بخش ها در کشور است، به نوعی که بخش کشاورزی نقشی اثرگذار در جامعه دارد و در این خصوص باید یک نگاه ویژه و حمایت اساسی صورت بگیرد.

وی ادامه داد: چالش‌ها و معضلات بخش کشاورزی بسیار زیاد است، چرا که با توجه به اینکه بخش کشاورزی در کشور نقش احیا کننده ای دارد یکی از وظایف ما برای حل این چالش ها و معضلات در این بخش پایدار کردن امنیت غذایی و ارتقای بهره وری در بخش کشاورزی است.

وی اظهار کرد: ۲ هزار و ۲۰۰ پروژه در بخش کشاورزی در سال جاری به مناسبت هفته دولت در کشور افتتاح خواهد شد که ۵۰ درصد از این پروژه‌ها در بخش آب و خاک و زیرساخت‌های کشاورزی قرار دارند.

نیازی تصریح کرد: یکی از چالش های اساسی و مهمی که در حوزه کشاورزی وجود دارد و به نوعی به یکی از معضلات اصلی تبدیل شده است جذب سرمایه گذار در این حوزه است چرا که نیاز به سرمایه گذاری در بخش کشاورزی از دیگر بخش بسیار بالا است چرا که تولیدات بخش کشاورزی ۱۱ درصد از تولید ناخالص داخلی را تشکیل می‌دهند و در این خصوص این آمار نشان دهنده وجود ۳/۵ درصد سرمایه گذاری در بخش کشاورزی است.

معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی اذعان کرد: دو پروژه بسیار کلان کشاورزی در کشور با حمایت مقام معظم رهبری در حال اجرا است که اولین پروژه، پروژه ۵۵۰ هزار هکتاری احیای اراضی در استان های خوزستان و ایلام است و لذا در این زمینه قسمتی از پروژه تکمیل شده و برای ۲۰۵ هزار هکتار باقی مانده نیز ۱/۷ میلیارد دلار هزینه شده تا تکمیل شود و لذا در بخش آب نیز ۱ میلیارد دلار بابت پروژه‌های مرزی هزینه شده که ۱۹ هزار هکتار از آن در استان آذربایجان شرقی قرار دارد.

وی یادآور شد: دومین پروژه از این دو پروژه کلان مربوط به استان‌های شمالی کشور می‌شود، چرا که با توجه به پتانسیل و ظرفیت های بسیار بالای این منطقه در نظر داریم آب بندها و عملیات آب و خاک در سه استان شمالی را ترمیم کرده که موجب ذخیره ۱ میلیارد مترمکعب آب در آب بندان ها شده و ۵ میلیون تن به تولیدات موجود افزوده شود و لذا در این راستا ۲۲۰ میلیون دلار هزینه ای است که برای تکمیل این پروژه در نظر گرفته شده است.

وی در خصوص میانگین بازندگی کشور افزود: میانگین بارندگی در کشور از ۲۴۳ میلی متر به ۱۹۰ میلی متر کاهش پیدا کرده که این نشان دهنده یک چهارم شدن این میزان است و در این راستا تبخیر نیز افزایش ۴ برابری کرده است.

نیازی در پایان خاطرنشان کرد: امید است با اقدامات انجام گرفته در خصوص حل مشکلات و معضلات بخش کشاورزی که موجب افزایش تولیدات و ظرفیت های بیشتری در این حوزه می‌شود شاهد بهترین رویداد ها و افتخارات بسیار مهم در این عرصه باشیم.

پتانسیل و ظرفیت های زیاد آذربایجان شرقی به دلیل مرزی بودن این استان برای صادرات

عابدین خرّم، استاندار آذربایجان‌شرقی نیز در ادامه این مراسم گفت: در دولت سیزدهم یکی از اولویت هایی که حائز اهمیت است و به نوعی تبدیل به اقدامات مبنایی شده توسعه بخش کشاورزی و پروژه‌هایی است که در بخش کشاورزی طراحی و تنظیم می‌شوند.

وی اظهار کرد: جهادکشاورزی یکی از برنامه هایی است که جزء منسجم ترین برنامه ها در بخش کشاورزی در استان است که در این راستا استان آذربایجان شرقی به عنوان استان محوری در بخش کشاورزی است.

خرّم ادامه داد: راندمان تولید بخش کشاورزی افزایش یافته که هر ساله ۲ میلیون تن در بخش کشاورزی تولیدات افزایش یافته و در تلاش هستیم بخش کشاورزی استان آذربایجان شرقی را به یک صنعت درآمدزا تبدیل کنیم، چرا که این موضوع باعث برقراری امنیت غذایی در کشور می‌شود.

استاندار آذربایجان شرقی اذعان کرد: بخش کشاورزی باید سهم زیادی را در صادرات استان متقبل شود، چرا که این اقدام موجب سوق یابی بخش عمده صادرات استان به سمت فرآورده‌های کشاورزی می‌شود.

وی افزود: بخشی از سرمایه گذاران را تشویق کردیم تا در مناطق محروم استان همچون شهرستان های چاراویماق، هشترود و کلیبر سرمایه گذاری کرده تا صنایع تبدیلی و تکمیل زنجیره کشاورزی در این مناطق محروم نیز صورت بگیرد چرا که این تکمیل زنجیره به ارزش افزوده ارزشمندی تبدیل خواهد شد که این اقدام می‌تواند نوید بخش طرح ها و فعالیت های ارزشمندی برای کشور باشد.

خرم تصریح کرد: با توجه به اینکه استان آذربایجان شرقی یکی از استان های مرزی کشور است که پتانسیل و ظرفیت های بسیار زیادی را برای صادرات دارد، پیوستن شرکت‌های دانش بنیان به بخش کشاورزی یکی از اقدامات ارزشمند و اثرگذار در بخش کشاورزی در سال گذشته بوده که در این راستا این اقدام موجب شده تا فضا برای انجام کارهای علمی و تحقیقاتی توسط شرکت های دانش بنیان در استان باز شود.

استاندار آذربایجان شرقی در پایان خاطرنشان کرد: امید است با سرمایه گذاری هایی که در بخش کشاورزی انجام گرفته و طرح هایی که برای توسعه این بخش در نظر گرفته شده در آینده نه چندان دور شاهد بهترین رویداد ها در این عرصه باشیم.

بازگشت دوباره ۳۰ طرح راکد به چرخه تولید در بخش کشاورزی

اکبر فتحی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی نیز در ادامه این مراسم گفت: سرمایه گذاری ۱۰ هزار میلیارد تومانی که در بخش خصوصی حوزه کشاورزی در سال گذشته در استان انجام شد یکی از سرمایه گذاری های کلان بوده و جزء ارزشمندترین سرمایه گذاری ها برای استان بوده است، چرا که تا وقتی که یک سرمایه گذار احساس امنیت برای سرمایه گذاری نکند هیچ موقع اقدام برای سرمایه گذاری نمی‌کند.

وی ادامه داد: میزان تولیدات گندم در استان افزایش یافته که افزایش این چنینی تولیدات گندم به دلیل طرح جهش تولید در دیمزارها بوده است، چرا که در این طرح، کارشناسان در کنار کشاورزان قرار گرفته و دانش بومی و جدید را با یکدیگر ترکیب کرده اند.

فتحی اذعان کرد: در سال جاری خریداری ‌گندم در استان به ۴۰۰ هزار تن افزایش پیدا کرده است که این میزان خرید گندم نسبت به سال ۹۹ بیش از ۳۰۰ درصد رشد کرده است.

وی تصریح کرد: جوجه ریزی ماهیانه آذربایجان شرقی تا دو سال اخیر ۳ میلیون قطعه بوده که در سال جاری خوشبختانه این ۳ میلیون قطعه به ۵ میلیون قطعه افزایش پیدا کرده است که این امر نشان دهنده حمایت‌هایی که در این عرصه صورت گرفته و تکمیل طرح‌هایی است که نیمه‌ تمام بوده اند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یادآور شد: دولت سیزدهم در زمینه احیای طرح‌های راکد بخش کشاورزی عزم جدی داشته که این اقدام موجب شده تا ۳۰ طرح راکد در بخش کشاورزی استان دوباره در چرخه تولید قرار گرفته اند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امید است با طرح های طراحی شده در خصوص افزایش تولیدات بخش کشاورزی و توسعه این بخش در استان شاهد افتخارات مختلف در این عرصه باشیم.

امید است با توسعه بخش کشاورزی و روی آوردن به طرح های نوین که موجب افزایش فرایند تولید، فروش و صادرات می‌شود بتوانیم گام های موثر و تاثیرگذار در راستای توسعه این بخش که جزء اساسی ترین بخش ها در کشور است، برداریم و شاهد درخشش این بخش در کشور باشیم.

دانش آموز خبرنگار : کوثر حسنی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار