معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش:
مدارس بر اساس شاخصهای برنامه فراگیر پرورشی ارزیابی خواهند شد
نیمی از مدارس کشور مربی پرورشی ندارند
یزد(پانا) - معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش ضمن تشریح محورهای برنامه فراگیر پرورشی - فرهنگی مدرسه، از ارزیابی مدارس براساس شاخص های تعیین شده در این برنامه خبر داد و اعلام کرد در حال حاضر نیمی از مدارس کشور فاقد مربی یا معاون پرورش هستند.
اصغر باقرزاده، معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش در حاشیه سی و هفتمین اجلاس سراسری مدیران و رؤسای آموزش و پرورش کشور که با شعار «معلم تمدن ساز؛ مدرسه اثر بخش؛ ایران قوی» برگزار شد، در جمع خبرنگاران ضمن تسلیت حادثه تروریستی شاهچراغ، به برنامه فراگیر پرورشی فرهنگی مدارس کشور اشاره کرد و گفت: به دنبال بررسی اشکالات برنامههای پرورشی سراسر کشور در سال جاری، مهمترین مشکل در این حوزه حجم بالای برنامهها و نبود انسجام و هماهنگی بین بخشهای مختلف ارزیابی شد.
وی گفت: بر همین اساس نیز برنامه فراگیر پرورشی فرهنگی مدرسه براساس پنج هدف پایه شامل ایمان، امید، هویت، نشاط و خردورزی تدوین شد که ذیل هر یک از اهداف نیز محورها و برنامههای مختلفی تعریف و برای انسجام بیشتر و تسهیل کارهای پرورشی متناسب با امکانات مدارس مدنظر قرار گرفته است.
باقرزاده مهمترین برنامه محوری در ذیل هدف پایهای ایمان را «اقامه نماز در مدارس» ذکر کرد و گفت: مدیران مدارس موظف هستند پیرامون این موضوع رویکردها و راهکارهایی اجرایی را در مدرسه خود عملیاتی کنند.
وی با بیان این که در حوزه امید نیز محوریت با برگزاری اردوهای دانشآموزی منظور شده است، اعلام کرد: امسال هر مدرسه باید دانشآموزان خود را به مدت دو روز در قالب اردوهای تربیتی مشارکت دهد.
معاون وزیر اظهار کرد: به منظور تحقق هدف پایهای هویت، جنبه هویت اجتماعی با نقش آفرینی دانشآموزان در تشکلهای مدرسه مورد توجه است که برهمین اساس نیز مدیر مدرسه باید تلاش کند تا هر دانشآموز در یکی از تشکلهای مدرسه نقش آفرینی کند.
وی برگزاری برنامههای علمی، پژوهشی و فرهنگی را رویکرد مورد نظر در جهت تحقق هدف پایهای نشاط ذکر کرد و ادامه داد: در هدف پایهای خردورزی نیز جمعآوری سؤالات و شبهات دانشآموزان و ایجاد فرصتی برای پرسش و پاسخ در مورد آنها تعریف شده است.
باقرزاده با بیان این که شاخص ارزیابی مدارس براساس همین پنج محور خواهد بود، تاکید کرد: در سال تحصیلی جدید براساس همین محورها، شاهد ارزیابی مدارس در سراسر کشور خواهیم بود.
وی در بخش دیگری از سخنانش در مورد کسری مربیان پرورشی مدارس کشور گفت: برطبق قانون احیای معاونت پرورشی باید به ازای هر مدرسه حتی با ۱۰ دانشآموز، یک مربی وجود داشته باشد که با افزایش تعداد دانشآموزان به ۱۲۰ نفر، مدرسه علاوه بر مربی پرورشی باید معاون پرورشی نیز داشته باشد.
وی با اشاره به فعالیت حدود ۱۱۸ هزار مدرسه در کشور گفت: در حال حاضر ۴۷ هزار مربی و معاون پرورشی در مدارس کشور فعالیت دارند که در صورت توزیع مربی یا معاون پرورش در هر مدرسه، بازهم ۵۰ درصد مدارس مربی یا معاون پرورشی نخواهند داشت و متاسفانه توزیع این وضعیت در تمام کشور یکسان است.
معاون پرورش وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد: امسال مجوز ابتدایی جهت بکارگیری ۱۱ هزار مربی پرورشی جدید در مدارس اخذ شده ولی این در حالیست که هفت هزار نفر از ۴۷ هزار نفر مربی موجود نیز بازنشسته خواهند شد.
باقرزاده در مورد وضعیت مشاوران مدارس، گفت: براساس مصوبه دولت باید به ازای هر دانشآموز یک ساعت در هفته مشاوره وجود داشته باشد که لازمه این امر وجود ۴۰ هزار مشاور در مدارس کشور است ولی در حال حاضر ۱۳ هزار مشاور داریم که این کمبود به مرور زمان شکل گرفته و به این میزان افزایش یافته است.
لازم به توضیح است، جلسات تخصصی با مدیرکل و رؤسای آموزش و پرورش شهرستان ها و مناطق استان، نشست با رؤسای ادارات، کارشناس مسئولان و کارشناسان معاونت پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان یزد، بازدید از مرکز مشاوره امام حسین(ع) و بازدید از کانون فرهنگی تربیتی امام صادق(ع) شاهدیه از دیگر برنامه های سفر یک روزه معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش به یزد بود.
ارسال دیدگاه