برگزاری آیین سنتی شبیه‌خوانی با قدمتی دیرینه در نیشابور

مشهد (پانا) - شبیه‌خوانی یا تعزیه خوانی از جمله آیین‌های سنتی ایرانیان است که ماه محرم هر سال در منطقه دیرقدمت نیشابور خراسان‌رضوی نیز برپا می‌شود.

کد مطلب: ۱۳۹۴۷۲۷
لینک کوتاه کپی شد
برگزاری آیین سنتی شبیه‌خوانی با قدمتی دیرینه در نیشابور

شبیه خوانی نوعی هنر نمایشی است که بازیگران آن بدون کارگردان با استفاده از متن های محفوظ در حافظه هایشان و ملبس به لباس رزم منتسب به هزار سال پیش، وقایع دهمین روز محرم‌الحرام سال ۶۱ هجری قمری یا عاشورای خونین حسینی در سرزمین کربلا را برای سوگواران دوستدار اهل بیت عصمت و طهارت (ع) بازسازی می کنند.

در این مراسم آیینی که قدمتی دیرینه دارد همه ساله حضوری پر شور از مردم عزادار سیدالشهدا(ع) از اقصی نقاط کشور حاضر شده و بر مصائب ایشان، اشک ماتم می ریزند.

شبیه‌خوانی یا تعزیه نمایشی است که به همت ایرانیان شیعه‌مذهب بر محور واقعه عاشورا و شهادت امام حسین (ع)، پیشوای سوم شیعیان، در خطه نیشابور شکل گرفت بعدها داستان‌های دیگری از زندگی پیامبران، ائمه، اولیا و یارانشان و نیز داستان‌هایی با مضامین اخلاقی، حماسی و غیره به آن افزوده شد.

در آیین شبیه‌خوانی، تعزیه‌خوانان در ۲ دسته موافق و مخالف، احوالات و وقایع مربوط به هر یک از شخصیت‌های برجسته واقعه کربلا از جمله اباعبدالله الحسین(ع)، حضرت زینب(س)، حضرت ابوالفضل(ع)، حضرت قاسم(ع)، رقیه(س)، علی اکبر(ع)، علی اصغر(ع) و حر بن ریاحی را اجرا می‌کنند. همچنین شخصیت سپاهیان یزید از جمله ابن زیاد، شمر و عمرسعد توسط تعزیه‌خوانان و با استفاده از متون قدیمی نیز به نمایش گذاشته می‌شود.

این مراسم با حضور پرشور عاشقان حسینی در خطه نیشابور برگزار شد.

دانش آموز خبرنگار: مهدیه مهدی زاده

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار