بر‌اساس تصمیم‌گیری انجام شده در استان خراسان جنوبی؛

نان در خراسان جنوبی گران شد

بیرجند (پانا) - قیمت نان با افزایش 30 تا 40 درصدی در انواع مختلف افزایش یافت و همزمان با ایام محرم به مردم اعلام شد.

کد مطلب: ۱۳۹۰۳۶۰
لینک کوتاه کپی شد
نان در خراسان جنوبی گران شد

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی گفت: قیمت انواع نان یارانه‌ای و نیمه یارانه‌ای در این استان با هدف همسان سازی قیمت نان با استانهای همجوار افزایش یافته است.

علی صادقی افزود: قیمت جدید نان از اول مرداد به نانوایی‌ها ابلاغ شده، اما به دلیل به روز نبودن کارتخوان‌ها از دوم مرداد در خراسان جنوبی اجرایی شده است.

وی عنوان کرد: در راستای همسان‌سازی قیمت نان با استان‌های همجوار موضوع قیمت جدید نان در جلسات و کمیته‌های تخصصی در استان مورد بررسی قرار گرفت و به وزارت کشور ارسال شد.

صادقی گفت: هدف از همسان‌سازی قیمت نان در استان حمایت از نان سنتی و یارانه‌ای به ویژه سنگک و لواش سنتی همچنین حمایت از نان‌های یارانه‌ای و نیمه یارانه‌ای بوده است.

وی ادامه داد: قیمت نان از سال ۱۳۹۹ تاکنون در استان خراسان جنوبی افزایش نداشته در حالی که هزینه‌های نانوایی از جمله اجاره‌بها، خمیرمایه، دستمزد نیروی کار و هزینه‌های جاری آب، برق و گاز بیشتر شده است.

دولت برنامه افزایش قیمت نان نداشت

هر چند به گفته این مسئول، قیمت نان یارانه ای حدود 3 سال است در استان افزایش نداشته، اما وزارت امور اقتصادی و دارایی 27اردیبهشت امسال اعلام کرد که دولت در سال جاری برنامه‌ای برای افزایش قیمت نان و آرد خبازی ندارد و در عین حال مقرر است اقتصاد واحدهای نانوایی با اتکا به ابزارهای غیرقیمتی تقویت شود. به علاوه برخی مردم با توجه به اینکه نان را به عنوان غذای اصلی در سبد خانوار دارند بر این باورند که وقتی نانوایی از دولت یارانه می گیرد و هدف از اجرای قانون هدفمندسازی یارانه ها و ثبات قیمت کالاهای اساسی بوده است چرا باید مسئولان مجوز افزایش قیمت نان را در استان بدهند؟

به گفته مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استان، حالا قیمت نان (با آرد یارانهای نوع یک) برای نان لواش سنتی و تافتان ۳۳درصد، تافتان و بربری سنتی ۴۰ درصد، سنگک ماشینی ۲۳ درصد و سنگک سنتی ۴۲ درصد بیشتر شده و در مجموع قیمت انواع نان یارانه‌ای نوع یک در استان به طور میانگین ۳۰ تا ۳۵ درصد بالا رفته است که رقم کمی نیست. این یعنی آنچه در این سه سال انجام نشده به یک باره در این روزها با توجه به مشغولیت مردم در ایام محرم به بهای نان اضافه شده است.

در حالی که در اطلاعیه وزارت اقتصاد و دارایی مندرج در رسانه ها از جمله فرارو آمده: یارانه آرد و نان در قانون بودجه ۱۴۰۲ با حدود ۳۴هزار میلیارد تومان افزایش نسبت به قانون بودجه ۱۴۰۱ به ۱۰۴هزار میلیارد تومان رسیده است و دولت در سال جاری برنامه‌ای برای افزایش قیمت نان و آرد خبازی ندارد. بر این اساس سهم نانوایی ها از یارانه دولت هم بیشتر می‌شود. با این وجود افزایش 30 تا 40درصدی قیمت انواع نان در استان با چه منطقی اعلام شده است؟

به گفته علی صادقی، قیمت نان (با آرد یارانه‌ای نوع ۲) شامل لواش سنتی و ماشینی ۱۱ درصد، تافتان و بربری ماشینی و سنتی ۱۷ درصد، سنگک ماشینی ۱۱ درصد و سنگک سنتی ۳۳ درصد افزایش داشته و در مجموع قیمت انواع نان نیمه یارانه‌ای ۲۰ درصد بیشتر شده است. این افزایش قیمت ها در استان با تصمیم دولت برای ثبات قیمت نان طی امسال منافات دارد. هر چند مسئولان استان بر این باورند که حالا قیمت نان در خراسان جنوبی با دیگر نقاط کشور برابر است، اما چرا باید این همسان سازی یکباره انجام می شد؟ شهروندی که تمکن مالی خرید نان و یکی دو کالای اساسی را برای خانواده اش دارد حالا با مراجعه به نانوایی ها از شیب تند افزایش قیمت شوکه می شود.

پرداخت کمک هزینه به نانوایی ها

این تصمیم گیری مسئولان استان در حالی است که بر اساس اعلام وزارت اقتصاد و دارایی، دولت از اردیبهشت ماه پارسال با هدف جبران هزینه واحدهای نانوایی اقدام به پرداخت کمک هزینه کرده است؛ به این صورت که هر واحد نانوایی معادل ۱۵ درصد از فروش ثبت شده بر روی کارتخوان های هوشمند را به عنوان کمک هزینه از دولت دریافت می‌کند که این درصد از ۱۷ بهمن ماه سال گذشته به ۳۰ درصد افزایش یافت. به این ترتیب براساس حساب و کتاب مدیران وزارتی بخشی از هزینه‌های سربار واحدهای نانوایی توسط دولت جبران شده هر چند که اگر پای درد و دل نانوایان بنشینیم، مثنوی هفتاد من می شود.

این وزارت خانه اعلام کرده برای امسال نیز در کنار یارانه‌ای که برای آرد و نان اختصاص یافته، مقرر است اقتصاد واحدهای نانوایی با اتکا به ابزارهای غیرقیمتی تقویت شود و نیاز نباشد که جهت بهبود اقتصاد واحدهای نانوایی، الزاماً قیمت نان بالا برود.

محمد جلال، مشاور وزیر اقتصاد درباره این ابزارهای غیرقیمتی توضیح داده که باید با اقداماتی، اقتصاد واحدهای نانوایی را بهبود بخشید که این هدف صرفا از مسیر اصلاح قیمت نان نمی‌گذرد؛ چون اصلاح نرخ نان، فقط یکی از ابزارهای بهبود اقتصاد واحدهای نانوایی است. رویکردهای غیرقیمتی مانند پرداخت کمک هزینه یا رویکردهایی که محل درآمد جدید برای نانوایان ایجاد کند بدون آنکه افزایش قیمت نان اتفاق بیفتد، بیشتر مورد تایید و توجه دولت است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار