شورای عالی آموزش و پرورش در بیانیه‌ای در واکنش به اهانت به قرآن کریم اعلام کرد:

قرآن کریم روشن‌کننده راه انسان‌هاست

قرآن، نور تابنده‌ای که تا ابد خاموش نمی‌شود

تهران (پانا) - شورای عالی آموزش و پرورش در پی اهانت به قرآن کریم بیانیه‌ای صادر کرد.

کد مطلب: ۱۳۸۹۶۶۷
لینک کوتاه کپی شد
قرآن کریم روشن‌کننده راه انسان‌هاست

متن بیانیه به شرح زیر است:

«مهم‌ترین هدف نزول قرآن کریم این است که انسان‌ها را از ظلمات جهل خارج کرده و به صراط مستقیم که مایه فلاح و رستگاری است، هدایت نماید. زیرا قرآن کریم، نور است و خاصیت نور این است که روشن‌کننده راه انسان‌هاست: «يَا أَيُّهَا النَّاسُ قَدْ جَاءَكُمْ بُرْهَانٌ مِنْ رَبِّكُمْ وَأَنْزَلْنَا إِلَيْكُمْ نُورًا مُبِینًا». ای مردم، برای هدایت شما از جانب خدا برهانی (محکم) آمد و نوری تابان به شما فرستادیم(آیه 174 سوره نساء).

اسلام با همه‌ مردم و همه‌ نسل‌ها و عصرها سخن مى‌گوید و پیامش جهانى «یا أَيُّهَا النَّاسُ»است. فرستادن نور و برهان از شئون ربوبيّت خدا «مِنْ رَبِّكُمْ»است. قرآن کتاب استدلال، هدایت و نور «نُوراً مُبِیناً» است. نور تابنده‌ای که تا ابد خاموش نمی‌شود.

«إِنَّ هَذَا الْقُرْآنَ يَهْدِی لِلَّتِی هِيَ أَقْوَمُ» همانا این قرآن به استوارترین راه هدایت می‌کند. احترام به عقاید، ارزش‌ها و مقدسات انسان‌ها اعم از مسلمان و غیرمسلمان از جمله اصولی است که همواره در آموزه‌های دین مبین اسلام و پیشوایان دینی بر آن تاکید شده است چون این امر باعث ایجاد همبستگی و تعامل بین آنان می شود.

اسلام به عنوان کامل‌ترین و جامع‌ترین دین الهی، سعادت و رستگاری انسان‌ها را در قرآن کریم بیان کرده و در آیات متعددی به این موضوع پرداخته است. قرآن تنها معجزه خداوند در بین انسان‌هاست که هیچگاه دچار تحریف و دگرگونی نشده است. در این کتاب آسمانی آمده است: «این کتاب از سوی خداوند عزیز و حکیم نازل شده است (تَنْزِیلُ الْكِتَابِ مِنَ اللَّهِ الْعَزِیزِ الْحَكِیمِ. آیه 2 سوره الجاثیة)».

از اهداف دین مقدس اسلام، دستیابی به برادری، برابری، صلح و آرامش بین انسان‌هاست و قرآن کریم، دین مقدس اسلام را دین حق وحقیقت، نیکی به همدیگر و منادی صلح، آرامش و مهرورزی در جهان معرفی می‌کند.

قرآن کریم، پیام‌آور صلح، دوستی، برادری، برابری، عدالت، مساوات برای جهانیان است و انسان‌ها را از ظلم و ستم نسبت به یکدیگر نهی می‌کند و هرگونه توهین، افتراء و هتک حرمت به افراد را نکوهش نموده و مسلمانان و پیروان سایر ادیان را به برقراری ارتباط همراه با احترام، محبت و حفظ شأن و حریم همدیگر توصیه می‌کند.

قرآن، راه رستگاری انسان‌ها را از گمراهی، فساد و تباهی؛ اطاعت از خالق یکتا، پیامبران و جانشینان او در زمین و اجرای عدالت، مساوات و برابری بین انسان‌ها می‌داند که جز او آفریننده‌ای توانا و دانا به اسرار جهان نیست.

یکی از ارکان آزادی بیان، احترام گذاشتن به عقاید، ارزش‌ها و مقدسات سایر انسان‌هاست. آزادی بیان هم یک چارچوب حقوقی و هم یک چارچوب قانونی دارد. نمی‌توان به بهانه آزادی بیان، ارزش‌ها و مقدسات سایر ادیان را زیر سوال برده و به آنان توهین نمود. چگونه است وقتی در فرهنگ غرب توهین به مقدسات و دین خود را جرم تلقی نموده و با فرد توهین‌کننده به شدت برخورد می‌کنند ولی توهین به دین و مقدسات ادیان دیگر را آزادی بیان می‌پندارند؟ مگر نه این است که امام علی(ع) می‌فرماید: «آنچه برای خود می‌پسندی برای مردم نیز بپسند و آنچه برای خود نمی‌پسندی برای آن‌ها نیز نپسند.»

از دیدگاه بسیارى از فقهاى شیعه و اهل سنت، توهین به سایر ادیان الهی جرم محسوب مىی‌شود و اهانت به هرکدام از ارزش‌ها و مقدسات انسان‌ها چه مسلمان و چه غیرمسلمان، امری ناپسند و از دید قانون جرم است.

شورای عالی آموزش و پرورش، توهین به مقدسات و کتاب ادیان دیگر را آزادی بیان نمی‌داند بلکه آن را اهانت به انسانیت، ارزش‌های والای انسانی و به خطر افتادن صلح و آرامش در جهان دانسته و آن را محکوم می‌کند و از سازمان‌های جهانی و به ویژه سازمان ملل می‌خواهد که با توهین‌کنندگان به کتاب مقدس قرآن کریم که باعث جریحه‌دار شدن احساسات مسلمانان شده است به شدت برخورد کرده و آنان را مجازات نماید. بدیهی است شرط زندگی مسالمت‌آمیز همراه با صلح و آرامش در این جهان خاکی، احترام گذاشتن به ارزش‌ها، عقاید و مقدسات یکدیگر است.

اسلام دین صلح، دوستی، برابری و احترام به مقدسات و ارزش‌های انسانی است. وسعت مفاهیم مربوط به ارزش‌های انسانی و لزوم احترام گذاشتن به انسان‌ها در قرآن کریم در هیچ یک از کتاب‌های آسمانی دیگر به این شکل و ظرافت بیان نشده است.

عذرخواهی و دلجویی از مسلمانان جهان و احترام گذاشتن پیروان سایر ادیان به دین مقدس اسلام و کتاب آسمانی آن و همچنین برخورد قاطع با توهین‌کنندگان به ارزش‌ها و مقدسات سایر ادیان الهی از جمله اقداماتی است که شاید بتواند بخشی از تالمات روحی مسلمانان و عاشقان کتاب آسمانی قرآن را التیام بخشد.

شورای عالی آموزش و پرورش»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار