سهمیه سوخت غیر قابل انتقال، یکی از مشکلات عشایر

تهران (پانا) - سرپرست دفتر امور تعاونی‌ها و نظام بهره‌برداری سازمان امور عشایر ایران از غیر قابل انتقال بودن سهمیه سوخت فصول گرم عشایر به فصول سرد به‌عنوان یکی از مشکلات تامین سوخت مورد نیاز عشایر خبر داد.

کد مطلب: ۱۳۸۸۱۲۲
لینک کوتاه کپی شد
سهمیه سوخت غیر قابل انتقال، یکی از مشکلات عشایر

به گزارش ایانا، بیژن زیلانی گفت: یکی از طرح‌های عمده سازمان امور عشایر و ادارات کل ما در استان‌ها، جایگزینی سوخت فسیلی به جای سوخت نباتی است. از سال 1372 این کار آغاز شده و جایگاه‌های سوخت فسیلی در مناطق عشایری احداث شده‌اند. حتی در مقطعی از زمان، کپسول‌های سوخت نیز از اعتبارات دولتی تهیه و به صورت رایگان و امانی در اختیار عشایر قرار می‌گرفت و عشایر تنها هزینه پر کردن کپسول را می‌پرداختند.

وی افزود: این طرح هنوز نیز ادامه دارد و هدف آن جلوگیری از آسیب به مراتع و جنگل‌ها است که با حمایت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور پیش‌بینی و کمک شد تا عشایر کمتر از سوخت‌های نباتی شامل چوب درخت‌ها و گیاهان مرتعی استفاده کنند. این اقدام تاثیر قابل توجهی در حفظ مراتع و جنگل‌ها داشته است.

زیلانی توضیح داد: سهمیه سوخت عشایر با توجه به اقلیم محل سکونتشان متفاوت است. با توجه به اینکه عشایر ییلاق و قشلاق می‌کنند، در فصول گرم سال استفاده چندانی از این سوخت ندارند. سوخت استان‌های گرمسیری و ییلاقات ۵۰ لیتر در ماه و استان‌های سردسیری و قشلاقات، به‌صورت میانگین چیزی در حدود ۲۰۰ لیتر است. این سهمیه بنا به شرایط آب و هوایی ممکن است افزایش یا کاهش پیدا کند.

حذف یارانه آرد و سوخت از سال 1401

این مقام مسئول یادآور شد: عشایر در سال‌های ۹۸، ۹۹ و ۱۴۰۰ برای دریافت سوخت مورد نیاز خود، یارانه‌ای تحت عنوان یارانه حمل آرد و سوخت دریافت کردند که متاسفانه در سال ۱۴۰۱ این یارانه تخصیص پیدا نکرد. رقم یارانه در سال ۱۴۰۰، ۵۰ میلیارد؛ سال ۹۹ ، 10 میلیارد و سال ۹۸ ، 20 میلیارد ریال بود که البته حذف آن در سال 1401 تاثیری در مصرف عشایر ندارد و عشایر از طریق شبکه‌های تعاونی خود، که با سرمایه خود عشایر اداره می‌شوند، مایحتاج خود را دریافت می‌کنند.

سرپرست دفتر امور تعاونی‌ها و نظام بهره‌برداری سازمان امور عشایر ایران بیان کرد: بیشترین مصرف سوخت عشایر شامل نفت و گاز است. البته به دلیل اینکه دسترسی به گاز کپسول در همه جا میسر نیست، مصرف و حمل و نقل نفت بین عشایر رواج بیشتری دارد.

وی مشکل اصلی تامین سهمیه سوخت عشایر را عدم امکان ذخیره سرانه در نظر گرفته شده برای مصرف عشایر که در ماه های گرم سال مورد استفاده قرار نمی گیرد، دانست و گفت: در صورتی که عشایر در هر ماه سوخت مورد نیاز خود را مصرف نکنند، این صرفه‌جویی در مصرف، برای آنها قابل انتقال به فصول سرد سال نیست.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار