‌تفاهم‌نامه همکاری بین وزارت آموزش و پرورش و سازمان انرژی اتمی امضا شد؛

صحرایی: ‌آموزش و پرورش آماده برگزاری المپیاد علوم هسته‌ای است

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران: باید پرورش شخصیت خودباور، توانا و اثرگذار و کارآمد را با همکاری آموزش و پرورش و خانواده‌ها انجام دهیم

تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش راه رسیدن به کشور قوی را آموزش و پرورش قوی دانست و از آمادگی این وزارتخانه برای برگزاری المپیاد ملی هسته‌ای خبر داد.

کد مطلب: ۱۳۸۷۷۹۰
لینک کوتاه کپی شد
صحرایی: ‌آموزش و پرورش آماده برگزاری المپیاد علوم هسته‌ای است

رضامراد صحرایی در آیین انعقاد تفاهم‌نامه همکاری بین وزارت آموزش و پرورش و سازمان انرژی اتمی ایران و مراسم اختتامیه جشنواره علمی «من فناوری هسته‌ای هستم»، اظهار کرد: باید کاربردهای دانش هسته‌ای را در مدارس برای بچه‌ها و خانواد‌ه‌ها تبیین کنیم تا بدانند چرا باید این همه هزینه بدهیم.

وی با اشاره به اینکه اگر انگیزه ما داشتن یک کشور قوی است، راه رسیدن به کشور قوی از آموزش و پرورش قوی می‌گذرد، گفت: آموزش و پرورش در تمام کشورها بنیادی‌ترین نهاد برای پایه‌گذاری توسعه و پیشرفت آینده است.

صحرایی تصریح کرد: روح آموزش نیز معلمان هستند و بستر دستیابی به این قدرت، مدرسه است. هوشمندی همکاران و دانشمندانی که در سازمان انرژی اتمی فعالیت می‌کنند تا آینده ایران را در این موضوع خاص از مدرسه ترسیم کنند، شایسته تحسین ویژه است.

وزیر آموزش و پرورش افزود: چند موضوع جان سند تحول بنیادین محسوب می‌شود که یکی از آنها نظم و نظام است؛ یعنی تحول بنیادین در آموزش و پرورش ممکن نیست مگر اینکه کسانی که در آموزش نقش دارند سازگار با هم کار کنند. موضوع دیگر امید و آینده است؛ به این صورت که سراسر سند تحول در جستجوی ترسیم آینده‌ای است که سربلندی ایران را ترسیم کند.

صحرایی افزود: همچنین هویت و حرکت از ویژگی‌های سند در بُعد امید به آینده است. نکته سوم، موضوع تربیت تمام‌ساحتی است که سند تحول بنیادین به دنبال تربیت انسان تمام‌ساحتی است که همه ویژگی‌های یک انسان مومن و متعهد به کشور و آینده خود را داشته باشد و رابطه کاملا فطرت‌گونه با خدا، خلق و خود و محیط برقرار کند.

وی ادامه داد: این نوع کارها از جنس کارهایی هستند که امور تحولی مبتنی بر سند تحول بنیادین محسوب می‌شوند. این امر، از طرفی نشان‌دهنده نگاه سازگار و سیستمی سازمان انرژی هسته‌ای است و هم اینکه آینده را هدف قرار داده؛ چراکه در تربیت تمام‌ساحتی مداخله کرده است.

صحرایی خاطرنشان کرد: در سند تحول بنیادین شش ساحت مد نظر قرار دارد که یکی از آن‌ها تربیت فناورانه در ساحت فناوری نوین است. در شاخص توسعه انسانی، مسئله بسیار مهم سن پایه‌گذاری توسعه است. هرچه سن پایه‌گذاری توسعه پایین‌تر باشد نتیجه آن "فراگیری" است.

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به پیشنهاد رئیس پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای سازمان انرژی اتمی در خصوص برگزاری المپیاد ملی هسته‌ای گفت: آمادگی آموزش و پرورش را برای تقویت این برنامه امیدآفرین اعلام می‌کنم و باید از الان تلاش کنیم تا المپیاد علوم هسته‌ای را برگزار کنیم. ما این کار را اثرگذار و در راستای تحقق سند تحول بنیادین می‌دانیم.

تلاش کشورهای دیگر برای درو کردن و وارد کردن استعدادها به سرزمین‌شان

همچنین محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در آیین انعقاد تفاهم‌نامه بین وزارت آموزش و پرورش و سازمان انرژی اتمی ایران و مراسم اختتامیه جشنواره علمی «من فناوری هسته‌ای هستم»، اظهار کرد: پیش‌تر وقتی یک دانشجو یا متخصصی تقاضای رفتن به کشوری را مطرح می‌کرد باید یک پروسه زمانی طولانی طی می‌شد اما این فرآیند امروز به چند روز و چند هفته کاهش یافته است چرا که کشورها درو کردن و وارد کردن استعدادها به کشور خود را در بالاترین اولویت قرار داده‌اند.

وی ادامه داد: گرفتن استعدادها همیشه عامل کِشنده و بُرونی ندارد بلکه عاملی هم از درون دارد که آن استعداد را به کشور دیگر پرتاب می‌کند. این امر متاثر از شرایط محیطی است که اولین آن در مدرسه و سپس دانشگاه و از آن مهم‌تر آینده شغلی فرد است.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، ادامه داد: اصل پیشرفت ایمان، پایداری، عشق به میهن و ملت و عشق به عزت‌آفرینی است. دنیا، دنیای زور و رقابت است، نه رقابت در شرایط برابر بلکه رقابت در شرایطی که سنگ می‌اندازند تا کسی راه نرود. رقابت در شرایط نابرابری و در ایجاد موانع بسیار است تا خود را همواره پیروز میدان معرفی کنند. تمام هیاهویی که برای هسته‌ای ایجاد کرده‌اند برای این است که پیشرفت ایران اسلامی انجام نشود.

وی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص افزایش ۲۰ برابری رشته‌های هسته‌ای، تاکید کرد: ظرفیت‌سازی کردن برای کشور نیازمند وجود نیروی با استعداد است که در این راه عاشقانه قدم زند. سازمان انرژی اتمی امروز از افتخارات تاریخ معاصر کشور است که در تهدید، تحریم، تخریب، عملیات تروریستی و ترور و فشار روزانه روانی قرار گرفته است اما خوشبختانه همکاران ما توانستند در خیلی از سر فصل‌های هسته‌ای با این همه مزاحمت و محدودیت جزو کشورهای تراز اول باشند. این چیزی نیست که در آن غلو کنیمریا، بلکه حقیقتی است که وجود دارد و در محیط بین‌الملل هم به آن اعتراف می‌کنند.

اسلامی همچنین با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در ۲۱ خردادماه، افزود: باید پرورش شخصیت خودباور، توانا و اثرگذار و کارآمد را با همکاری آموزش و پرورش و خانواده‌ها انجام دهیم. این جشنواره یک گام از این عملیات است که تحقق آن مرکب از عناصر مختلف است. زمانی که دکتر صحرایی رییس دانشگاه فرهنگیان بودند تفاهم‌نامه‌ای در خصوص برگزاری کارگاه و برنامه‌های دیگر برای معلمان داشتیم که ایشان وزیر شدند و امروز این تفاهم‌نامه امضا می‌شود. سازمان انرژی هسته‌ای مبدل فناوری‌های تولیدی بوده و در کنار آن خودش هم مصرف کننده بوده است. امروز گام سوم تکمیلی ما این است که این فناوری را در خدمت همه بخش‌های جامعه بگذاریم و گسترش دهیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار