وزیر فرهنگ در جمع خبرنگاران عنوان کرد؛

اجازه نمی‌دهیم مساله حجاب در سینما زیر پا گذاشته شود

در مقابل پدیده‌های نو باید با دوراندیشی وارد شویم/ درخواست وزیر از شورای عالی فضای مجازی برای همکاری/ تقسیم کار وزارت فرهنگ و ارشاد با صداوسیما در نظارت

تهران (پانا) - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌گوید حجاب یک مساله قانونی در کشور است و وزارت ارشاد اجازه نمی‌دهد هیچ فیلم و برنامه‌ای با زیر پا گذاشتن قوانین کشور ساخته شود.

کد مطلب: ۱۳۸۲۰۵۴
لینک کوتاه کپی شد
اجازه نمی‌دهیم مساله حجاب در سینما زیر پا گذاشته شود

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در همایش «هوش مصنوعی، رسانه و تولید محتوا»، در جمع خبرنگاران درباره این همایش و موضوع هوش مصنوعی، سرعت فناوری‌های جدید در حوزه فرهنگ و هنر و رسانه را بسیار بالا قلمداد کرد و گفت: «اگر سه دهه اخیر را مرور کنید تقریبا با این سرعت بالا روبه‌رو هستیم و امروز بخش عمده‌ای از نظام سنتی ما در حوزه فرهنگ و هنر و رسانه کارآمدی خود را به دلیل همین سرعت بالا برای امروز ما از دست داده‌ است. تجربیاتی هم ما داریم؛ امروز ما نظام فرهنگی داریم که این تجربیات را پشت سر گذاشته ایم. این تجربیات امروز به ما می‌گوید که در مقابل پدیده‌های نو باید با دوراندیشی وارد شویم. امروز پدیده‌ای مثل هوش مصنوعی بیشتر خودش و الزاماتش را در حوزه‌های مختلف به ما تحمیل می‌کند و ما مدام با این موضوع روبه‌رو هستیم.»

وی افزود: «الان حوزه‌های فکری، دانشگاهی و حوزه‌های علمیه و فضلای ما درگیر این موضوع هستند؛ چراکه این حوزه (هوش مصنوعی)، حوزه‌ متنوعی است و بخش مهمی از ساحت فرهنگی و اجتماعی ما را تحت تأثیر قرار داده است، بنابراین باید راه‌حل‌هایی برایش از جمله مدارا و همزیستی در حوزه‌های فقهی و اخلاقی گرفته تا حوزه‌های مدیریتی و تنظیم‌گری، پیدا کنیم.»

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به فناوری های نو توضیح داد: «ما به شدت نیاز به تغییر آرامش خود با ورود فناوری نو هستیم و به همین دلیل، فراخوان عمومی در این زمینه اعلام می‌کنیم و دفتر مطالعات و تحقیقات رسانه این فراخوان را ارائه می‌کند و آمادگی همه جانبه برای حمایت از کارهای پژوهشی و تحقیقاتی، مقالات و ارائه بسته‌های عملیاتی برای مواجهه با این پدیده نو را داریم و آمادگی داریم از همه اندیشمندان، دانشجویان و پژوهشگران در این زمینه حمایت مالی کنیم. کارها و طرح‌های اجرایی شان را به ما بدهند و این نشست‌ها با یک بازه زمانی روشن تکرار می شود.»

درخواست وزیر از شورای عالی فضای مجازی برای همکاری

وی خطاب به شورای عالی فضای مجازی، از آنها درخواست کرد که با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همکاری داشته باشند و گفت: «این یک کار مهم در حوزه حکمرانی فرهنگی کشور است و بایستی ان‌شاءالله اجازه ندهیم این فناوری به یک تهدید تبدیل شود. باید از این فرصت برای جبران عقب‌ماندگی‌های این حوزه استفاده کنیم. هوش مصنوعی امکانات جدیدی را در اختیار ما قرار خواهد داد. اگر درست استفاده کنیم برای ما فرصت است و اگر رقبای ما بتوانند استفاده کنند برای ما تهدید است و ما باید با تدبیر از این مساله به نحو احسن استفاده کنیم.»

اسماعیلی با اشاره به کاربرد هوش مصنوعی در صنعت فیلمسازی و اینکه چقدر این موضوع در وزارت ارشاد در دستور کار قرار دارد، گفت: «یکی از خروجی‌های همین همایش، چنین راهکارهایی باید باشد؛ امروز ما با ورود این فناوری به حوزه فیلم و سریال مواجه هستیم و اتفاق‌های مهمی رقم می‌خورد و همین هسته مطالعاتی را در سازمان سینمایی تشکیل دادیم و معاونت فناوری‌های نوین روی آن کار می‌کند به هر حال ما بخش عمده‌ای از نیازهای جدید خود را باید با استفاده از این فناوری نو پاسخ دهیم؛ نه این که این فناوری بیاید اقتضائاتی را بر ما تحمیل کند که این عقب‌ماندگی‌ها و فاصله‌ ما بیشتر شود.»

تقسیم کار وزارت فرهنگ و ارشاد با صداوسیما در نظارت

وی در پاسخ به پرسشی درباره واگذاری مجوزهای شبکه نمایش خانگی به صداوسیما گفت: «تقسیم کاری را با صداوسیما در نظارت‌ و تنظیم‌گری کردیم. بیش از ۹۰ درصد از فعالیت‌هایی را که امروز در فضای نمایش خانگی انجام می‌شود، باید مجوزهایش را وزارت ارشاد بدهد. بند اول این تقسیم کار تصریح دارد که همه مجوزهایی که وزارت فرهنگ به صورت متداول در حال انجام بوده در حوزه صوت و تصویری فراگیر همچنان به عهده این وزارتخانه است.»

اسماعیلی افزود: «دو مقوله از آن خارج شده است که بخش سریال‌ها و برنامه‌های تلویزیونی است. در بخش سریال‌ها نیز دو نماینده از وزارت ارشاد در شورای صدور مجوز و پروانه ساخت حضور دارند که کار را پیش می‌برند.»

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان در پاسخ به پرسش خبرنگاری در مورد تدوین آیین نامه حجاب در سینما و تلویزیون توضیح داد: «آیین‌نامه‌ای ویژه برای حجاب وجود ندارد اما آیین‌نامه نظارت بر صدور مجوز پروانه و صدور پروانه نمایش وجود دارد که این موضوع در آن پیش‌بینی شده است‌. حجاب یک مساله قانونی در کشور است و ما اجازه نمی‌دهیم هیچ فیلم و برنامه‌ای با زیر پا گذاشتن قوانین کشور ساخته شود. سازمان سینمایی به همه شرکت‌های تولیدکننده و تهیه‌کننده‌ها ابلاغ کرده است افرادی که قانون را زیرپا گذاشتند، اینها اجازه برنامه‌های هنری را ندارند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار