نشست مشترک وزارت میراث فرهنگی و معاونت علمی ریاست جمهوری

تهران (پانا) - وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت استفاده از فناوری‌های نوین در مرمت و کاوش اهمیت بالایی دارد.

کد مطلب: ۱۳۸۱۸۵۱
لینک کوتاه کپی شد
نشست مشترک وزارت میراث فرهنگی و معاونت علمی ریاست جمهوری

سید عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بعدازظهر امروز یکشنبه ۴ تیر ۱۴۰۲ در نشست با روح‌الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری که در محل این وزارتخانه و با حضور معاونان و مدیران دو دستگاه برگزار شد، اظهار کرد: یکی از موضوعات مهم ما در استفاده از تکنولوژی‌ها و فناوری‌های جدید حوزه کاوش است. نوع تست‌های ما برای کاوش موضوع بسیار مهمی است که گاهی ممکن است آسیب زننده باشد اما با استفاده از فناوری‌های نوین می‌توان کارهای مهمی را انجام داد، حتی در مرمت نیز می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

ضرغامی ادامه داد: این حوزه از آن حوزه‌هایی بوده که بسیار بکر است و می‌تواند کارآیی را افزایش و هزینه‌ها را کاهش دهد. وزارت میراث‌فرهنگی و معاونت علمی و فناوری ریاست‌ جمهوری باید فعالیت خود را در این حوزه بیشتر کنند و با امضای یک تفاهم‌نامه موثر همکاری‌های خود را ادامه دهند.

در ادامه معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری در این دیدار گفت: علاقه زیادی به حوزه ماموریت‌های وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی دارم و با توجه به اهمیت این حوزه‌ها تمام امکانات ما در اختیار توسعه ماموریت‌های این وزارتخانه قرار خواهد گرفت.

وی افزود: در سطح شهر بناهای تاریخی زیادی وجود دارد که بعد از مرمت تغییر کاربری دادند، آمادگی کامل داریم تا هزینه مرمت این بناهای تاریخی را با نظارت وزارت میراث‌فرهنگی پرداخت کنیم تا ضمن حفظ این بناهای تاریخی، تبدیل به مرکز نوآوری و خلاق شود.
روایتگری در حوزه میراث‌فرهنگی با فناوری‌های نوین انجام شود

دارابی، قائم مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی وزارت میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی نیز در این دیدار گفت:‌ باید از فناوری‌های نوین در روایتگری استفاده کنیم. یکی از مهمترین موضوعات استفاده از هوش مصنوعی در موضوعات مختلف حوزه میراث‌فرهنگی است. علاوه بر مفاخر بزرگ که در ایران دفن هستند، ۳۰ نفر از مفاخر ما در سایر کشورها دفن هستند که برخی از کشورها به دنبال مصادره آن‌ها هستند از این رو باید از فناوری‌های نوین برای معرفی بیشتر مفاخر استفاده کرد. ایجاد پارک‌های علم و فناوری در حوزه باستان‌شناسی، مرمت و موزه داری از جمله موضوعات همکاری‌های مشترک معاونت میراث‌فرهنگی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری می تواند باشد.

اجرای «ایران‌بین» با معرفی ۱۴ هزار نقطه با هدف توزیع سفر

مشاور وزیر در امور فناوری‌های نوین نیز از اجرای مگاپروژه «ایران‌بین» توسط وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با هدف توزیع و برنامه‌ریزی سفر اشاره کرد و افزود: این اپلیکیشن با معرفی ۱۴ هزار نقطه گردشگری پیشنهاد سفر را متناسب با نیاز و علاقه مسافر ارائه می‌دهد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار