خریداری ۱۲۰ هزار تن گندم از کشاورزان استان اردبیل

اردبیل (پانا) - رئیس سازمان جهاد کشاورزی اردبیل گفت پیش‌بینی می‌شود امسال ۲۷۰ هزار تن گندم از کشاورزان استان خریداری شود.

کد مطلب: ۱۳۸۱۷۱۷
لینک کوتاه کپی شد
خریداری ۱۲۰ هزار تن گندم از کشاورزان استان اردبیل

نادر تقی زاده، رئیس سازمان جهاد کشاورزی اردبیل ضمن تشریح آخرین وضعیت تولید و برداشت گندم از مزارع استان گفت: امسال کشاورزان استان اردبیل حدود ۵۵ هزار و ۴۰۰ هکتار گندم آبی و ۲۲۹ هزار هکتار گندم دیم کشت کرده اند.

وی افزود: کشاورزان استان باتوجه شرایط ایده آل در زمان کشت گندم بخصوص شرایط اقلیمی مناسب موجب جذب به هنگام نهاده های زراعی از جمله کود ازته ،فسفانه و پتاسه تخصیصی در سال ۱۴۰۱ به مقدار۹۲ هزار تن، ۱۸ هزار تن و چهار هزار تن به ترتیب جذب کردند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان پیش بینی تولید در مرحله اولیه را بالای ۵۰۰ هزار تن ذکر کرد و گفت: کاهش نزولات آسمانی و عدم توزیع نامناسب و پراکنش بارندگی موجب ایجاد تنش و خشکسالی در شهرهای شمالی استان بخصوص در مناطق بیله سوار ،پارس آباد،گرمی و مشگین شهر شد.

تقی زاده تصریح کرد: در اثر این شرایط در بیله سوار حدود ۷۰ هزار هکتار، پارس آباد سه هزار و ۵۰۰ هکتار ، گرمی ۶۵ هزار هکتار و مشگین شهر حدود ۱۵ هزار هکتار عدم برداشت مزارع کشت شده به علت خسارت و تنش خشکسالی رخ داد و موجب کاهش گندم پیش بینی شده در اوایل سال زراعی به ۲۶۷هزار تن در استان شد.

به گفته وی، عملیات برداشت گندم استان از ۱۳ خرداد ماه از بیله سوار شروع شده و با توجه به شرایط مناسب مزارع آبی در این شهرها تا به این تاریخ حدود ۱۲۰ هزار تن گندم استحصال شده است و به توجه شرایط بسیار مناسب در مناطق سرد سیری انتظار می رود این مقدار پیش بینی در ادامه برداشت گندم محقق شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ادامه داد: مناطق سرد سیری استان با داشتن مزارع سرسبز و با کشت ارقام مناسب آبی و دیم و در شرایط ایده آلی هستند و عملیات برداشت از شمال استان تا جنوب استان تا مرداد ماه ادامه خواهد یافت.

تقی زاده بیان کرد: تمامی گندم های خریداری شده توسط اداره کل غله و بازرگانی دولتی استان با مباشرت سازمان تعاون روستایی استان در ۴۲ مرکز خرید و انبارهای مکانیزه و سیلو توسط کشاورزان تحویل داده می شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار