نگاهداری:

پیامدهای هوش مصنوعی موجب بازآرایی مدل تعامل مردم و حاکمیت می‌شود

تهران (پانا) - نشست علمی پیش نیازهای قانون‌گذاری بر هوش مصنوعی با حضور نمایندگان دستگاه‌های مختلف برگزار شد.

کد مطلب: ۱۳۸۰۷۹۲
لینک کوتاه کپی شد
پیامدهای هوش مصنوعی موجب بازآرایی مدل تعامل مردم و حاکمیت می‌شود

به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، نشست علمی پیش‌نیازهای قانون‌گذاری بر هوش مصنوعی با حضور رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، جمعی از نمایندگان مجلس و اساتید و صاحب‌نظران این حوزه، در مجلس‌ شورای اسلامی برگزار شد.

بابک نگاهداری، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، در این نشست اظهار کرد: مرکز پژوهش‌های مجلس از سال 96 تا کنون در حال بررسی موضوع هوش مصنوعی و قانون‌گذاری است و در این زمینه چندین گزارش پژوهشی و یک کتاب منتشر کرده است‌.

هوش مصنوعی مدل تجارت و سیستم عرضه و تقاضای یک اقتصاد را می‌تواند تغییر دهد

وی با اشاره به تأثیرات هوش مصنوعی در حوزه‌های مختلف حکمرانی به تشریح این تاثیرات پرداخت و گفت: اگر حکمرانی را از بعد اقتصادی نگاه کنیم، می‌بینیم که هوش مصنوعی مدل تجارت و سیستم عرضه و تقاضای یک اقتصاد را می‌تواند تغییر دهد. در حوزه‌ی اجتماعی نیز این تکنولوژی موجب دگرگونی فضای تبلیغات و ارتباطات مختلف اجتماعی می‌شود. همچنین در حوزه خدمات حقوقی‌، وظایفی چون تنظیم دقیق قراردادها و تشخیص اسناد مختلف می‌تواند توسط هوش مصنوعی انجام شود.

نگاهداری در خصوص تأثیرپذیری سیاست و عرصه بین‌الملل از هوش مصنوعی بیان کرد: امروزه و با ظهور تکنولوژی‌های پیشرفته، در مباحثی مانند نظارت سیاسی و جمع‌سپاری می‌توان از قابلیت‌های هوش مصنوعی استفاده کرد. در عرصه بین المللی نیز هوش مصنوعی می‌تواند دینامیک اقتصاد جهانی را تحت تاثیر قرار دهد و می‌بینیم که در تمامی حوزه‌های حکمرانی، نقش و اثرگذاری هوش مصنوعی دیده می‌شود.

وی افزود: در کنار کاربردهای هوش مصنوعی، با توسعه این تکنولوژی طبیعتا یک سری مخاطرات به وجود می‌آید و این مخاطرات در سه سطح حکمرانان، کاربران و ذی‌نفعان قابل دسته‌بندی است؛ در سطح حکمرانی، هوش مصنوعی موجب بروز یک سری نابرابری‌ها و آسیب‌هایی مانند بیکار شدن برخی افراد شاغل می‌شود و در واقع این پیامدها موجب بازآرایی مدل تعامل مردم و حاکمیت خواهد شد.

نگاهداری ادامه داد: در سطح کاربران، با ظهور هوش مصنوعی چالش‌هایی در حوزه حفاظت از داده‌های خصوصی، اخلاق علمی، سرقت ادبی، مالکیت‌های فکری و معنوی و حفاظت از کودکان و نوجوانان به وجود آمده است که تمام این تهدیدات، نیازمند یک سیاستگذاری مناسب در این فضا هستند. علاوه بر این، ذی‌نفعان، طراحان و توسعه‌دهندگان هوش مصنوعی هم طبیعتا یک سری منافع و دغدغه‌هایی راجع به توسعه این فناوری دارند که باید به آن‌ها نیز توجه شود.

هوش مصنوعی هم شعف‌انگیز و هم دغدغه‌آفرین است

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با ذکر این نکته که هوش مصنوعی هم شعف‌انگیز و هم دغدغه‌آفرین است، تصریح کرد : در موضوع هوش مصنوعی نظام حکمرانی ما باید روی دو مسئله تمرکز کند، نخست این‌که تدابیر لازم برای استفاده بهینه از این فناوری اندیشیده شود و دومین ضرورت، اتخاذ سیاست‌های تنظیم‌گری مناسب در این عرصه است تا این مهم بتواند مخاطرات ناشی از توسعه این فناوری را به حداقل برساند.

مجتبی توانگر، رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس شورای اسلامی، در این نشست بیان داشت: متاسفانه ما تجربه خوبی از سندنویسی در برنامه‌های توسعه گذشته و همچنین تدوین بودجه نداریم.

پیش نیاز قانون‌گذاری در هوش مصنوعی، ساماندهی موضوع داده و حریم خصوصی است

توانگر گفت: پیش نیاز هرگونه قانون‌گذاری در حوزه هوش مصنوعی، ساماندهی موضوع داده و حریم خصوصی در کشور است و در این زمینه نیز اقداماتی از سال‌های گذشته از طرف دولت و مجلس شورای اسلامی آغاز شده که هنوز به مرحله تصویب و اجرا نرسیده است. همچنین در حوزه داده و هوش مصنوعی علاوه بر دولت و مجلس، نیازمند تسهیل مسیر فعالیت بخش خصوصی نیز هستیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار