مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان گلستان:

توزیع کودهای شیمیایی برای محصولات اساسی پاییزه را از مرداد آغاز می‌کنیم

گلستان (پانا) - مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گلستان بیان کرد از ابتدای مرداد، جدا از کشت بهاره و تابستانه، توزیع کودهای شیمیایی برای محصولات اساسی استان مثل گندم، جو، کلزا، چغندرقند و… آغاز می‌شود.

کد مطلب: ۱۳۸۰۰۶۱
لینک کوتاه کپی شد
توزیع کودهای شیمیایی برای محصولات اساسی پاییزه را از مرداد آغاز می‌کنیم

نشست خبری سید صمد ضیائی، مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان گلستان و مجید محمدی، معاون اداری مالی بازرگانی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی به مناسبت گرامیداشت هفته جهاد کشاورزی برگزار شد.

سید صمد ضیائی، مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن گرامیداشت هفته جهاد کشاوزی بیان کرد: شرکت خدمات حمایتی کشاورزی، شرکتی صد در صد دولتی است که در بخش تولید محصولات زراعی، باغی و پشتیبانی نهاده های کشاورزی فعالیت می‌کند.

مدیر شرکت خدمات حمایتی استان گلستان وظیفه اصلی شرکت را تولید، تامین و توزیع کودهای شیمیایی دانست و گفت: در حال حاضر سبد کودی استان شامل‌‌ حدودا ۱۰ نوع کود تکلیفی (یارانه ای) و ۵۴ نوع کود غیریارانه ای (تفاهم‌نامه ای) است.

ضیائی از اضافه شدن دو کارگزاری جدید در استان خبر داد و افزود: در مجموع ۱۳۰ کارگزار در ۱۴ شهرستان و ۵۲ مرکز خدمات جهاد کشاورزی کار توزیع کودهای شیمیایی را انجام می‌دهند. تمامی امور از طریق سه سامانه حمل و نقل، پهنه بندی و پایش در مراکز خدمات کشاورزی و کارگزاری ها صورت می‌گیرد.

وی در خصوص میزان توزیع کودها در ۵ سال گذشته اظهار کرد: در سال ۱۴۰۱_۱۷۶ هزار و ۶۰۰ تن،سال ۱۴۰۰، ۱۴۲ هزار تن، در سال ۱۳۹۹-۱۱۹ هزار تن، در سال ۱۳۹۸، ۱۴۳ هزار تن و در سال ۱۳۹۷، ۱۴۳ هزار تن انواع کودهای ازته، فسفاته و پتاسه میان کشاورزان توزیع شد.

وی اضافه کرد: در سال ۱۴۰۱ با برنامه ریزی کوتاه مدت و میان مدت توانستیم بیشتر از مقدار مورد انتظار کود عرضه کنیم و امید داریم با برنامه ریزی بلندمدت، امسال از مرز توزیع ۲۰۰ هزار تن کود عبور کنیم و در تولید سم، بذر، کود و ماشین آلات کشاورزی به وضعیت قابل قبولی برسیم.

مدیر شرکت خدمات حمایتی ادامه داد: با توجه به بارش های چند روز اخیر و رطوبت زمین، متقاضیان بذر سویا افزایش یافته اند. به همین منظور مجبور به انتقال ۹۸تن بذر سویا از اردبیل به گلستان شدیم که تاکنون ۳۰ تن منتقل شده و مابقی در روزهای آتی وارد استان می‌شود.

با توجه به وجود ۷ نمایندگی دانه های روغنی در شهرهای گرگان، گنبد، کردکوی، بندرگز و … کار توزیع میان کشاورزان به خوبی صورت گرفته است.

ضیائی خاطرنشان کرد: برای کشت بهاره و تابستانه برای هر هکتار زمین کشاورزی،۲ کیسه فسفاته،۲ کیسه پتاسه،۳کیسه اوره یارانه ای برای زراعت محصولاتی مانند پنبه، آفتابگردان، سویا و مرکبات در نظر گرفته شده است.

وی همچنین اضافه کرد: از ابتدای مرداد، جدا از کشت بهاره و تابستانه، توزیع کودهای شیمیایی برای محصولات اساسی استان مثل گندم، جو، کلزا، چغندرقند و … را آغاز می‌کنیم. با توجه به ذخیره سازی کودها در انبارهای گرگان، کردکوی، علی آباد، گنبد و کلاله مشکلی در توزیع نخواهیم داشت.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گلستان در پایان صحبت های خود فعالیت بخش پایش را قوی عنوان کرد و گفت: با فعالیت صحیح مسئولین بخش پایش، کودها و سموم تقلبی شناسایی و وارد بازار نمی‌شوند و از آسیب به محصولات زراعی و باغی جلوگیری می‌شود.

گفتنی است؛ تاکنون حدود ۵۰۰ هزار تن گندم از کشاورزان گلستان تحویل گرفته شده است که رقم قابل توجهی است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار