رئیس مرکز توسعه آموزش مجازی، فناوری و امنیت اطلاعات وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد:

انجام پیش ‌ثبت‌نام پایه اول برای 400 هزار نفر

تهران (پانا) - رئیس مرکز توسعه آموزش مجازی، فناوری و امنیت اطلاعات وزارت آموزش و پرورش با اشاره به انجام پیش‌ثبت‌نام پایه اول برای حدود 400 هزار نفر گفت پنجره خدمات وزارت آموزش و پرورش جزو پر تراکنش‌ترین پنجره خدمات دولت است و حدود ۴۰ میلیون نفر از این پنجره خدمات دریافت می‌کنند.

کد مطلب: ۱۳۷۹۹۸۴
لینک کوتاه کپی شد
انجام پیش ‌ثبت‌نام پایه اول برای 400 هزار نفر

سجاد سیاح در گفت‌وگو با پانا اظهار کرد: «زمانی که قانون برنامه و بودجه تصویب شد، در دو بند دستگاه‌های دولتی را به بحث استعلام مرجع سکونت جامعه هدفی که به آن خدمت ارائه می‌دهند، ملزم کردند. در یکی از بندها سازمان ثبت احوال را به عنوان مرجع مشخص کرده‌اند و در یکی دیگر از بندها نیز سازمان املاک و اسکان را معرفی کردند که در ابتدا نه تنها آموزش‌وپرورش بلکه تمام بدنه اجرایی دولت وارد فضایی شد که مشخص شود مرجع استعلام کننده چه مرجعی خواهد بود؛ مکاتبات شروع شد و کارگروه تعامل‌پذیری حسب رسالت محوله به آن، سازمان ثبت احوال را به عنوان مرجع رسمی استعلام برای دستگاهای دولتی مشخص کرد.»

وی ادامه داد: «بعد از مکاتبات مکرری که با کارگروه تعامل‌پذیری و معاونت حقوقی ریاست جمهوری از سوی آموزش و پروش انجام شد، به این اتفاق نظر رسیدند که سامانه ثبت احوال کشور مرجع برای تمامی دستگاه‌ها خواهد بود و ذی‌نفعان اگر با مغایرت مواجه هستند یا قصد ثبت اطلاعات را دارند صرفا از طریق سامانه املاک و سامانه‌ای که وزارت راه و شهرسازی در اختیار قرار خواهد داد، می‌توانند کار خود را انجام دهند. به محض رخ دادن این اتفاق و به‌دلیل اینکه تقویم آموزشی آموزش و پرورش شروع شده بود و هماهنگی‌ها هنوز انجام نشده بود تمام تمهید مقدمات برای استعلام دوگانه از این دو مرجع انجام شد.»

پیش‌ثبت‌نام پایه اول برای 400 هزار نفر

وی افزود: «تا به این لحظه پیش ‌ثبت‌نام پایه اول برای حدود ۴۰۰ هزار نفر انجام شده است و این دقیقا منطبق بر استعلامی است که مرجع کارگروه تعامل‌پذیری برای ما مشخص کرد. همچنین از ثبت‌احوال استعلام می‌گیریم تا اگر مغایرتی وجود داشت به فرد ذی‌نفع اطلاع‌رسانی کنیم که او نیز به سامانه املاک مراجع کند و اطلاعات را ابتدا ثبت کند تا پس از آن استعلام برای آموزش و پرورش ارسال و ادامه فرایند ثبت‌نام قبلی انجام شود.»

رئیس مرکز توسعه آموزش مجازی، فناوری و امنیت اطلاعات وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه موضوع پیش ثبت‌نام موقت به دلیل جلوگیری از نارضایتی‌های احتمالی در برخی موارد مانند عدم هماهنگی و کندی استعلام آغاز شده است، گفت: «در پیش ثبت‌نام موقت به نوعی از ۶ مرجع استعلام می‌گیریم. هم مراجعی‌که مرتبط به مدارس خاص هستند و هم مراجعی مانند ثبت احوال، اما ثبت‌نام اصلی منوط به استعلام‌هایی است که در قانون و مرجع قانونی مشخص شده است. تا زمانی که پاسخ این استعلام‌ها واصل نگردد ثبت نام دانش‌آموز در کارتابل مدیر مدرسه برای ثبت‌نام قطعی آشکار نمی‌شود. همانطور که گفته شد موضوع پیش‌ ثبت‌نام تقریبا ۴۰ روز است که شروع شده است و قریب به ۴۰۰ هزار نفر این کار را انجام داده‌اند و مشکلی نیز در پیاده‌سازی و اجرای قانون به وجود نیامده است.»

سیاح با بیان اینکه موضوع پیش ثبت‌نام، مرحله اول ثبت‌نام است، عنوان کرد: «مرحله دوم پس از مرحله اول و از اوایل تیرماه شروع خواهد شد و نزدیک به حدود ۱۴ تا ۱۵ میلیون دانش‌آموز در این فاز حضور دارند که از پنجره خدمات یکپارچه وزارت آموزش و پرورش بهره خواهند برد. پنجره خدمات وزارت آموزش و پرورش جزو پرتراکنش‌ترین پنجره خدمات دولت است و حدود ۴۰ میلیون نفر از این پنجره خدمات دریافت می‌کنند.»

وی با اشاره به اینکه پرونده سال تحصیلی جدید در ابتدای تیرماه باز می‌شود، تصریح کرد: «در سامانه دانش‌آموزی قریب به ۱۵ میلیون کدپستی وجود دارد و فقط باید استعلام برخط یا استعلام حجمی از سامانه ثبت احوال انجام شود. پس از آن در پنجره خدمات به والدین محترم نشان داده خواهد شد که این اطلاعات موجود از فرزند شما است که در صورت تایید ثبت استعلام آن‌ها قطعی خواهد شد و در صورت مغایرت اعلام می‌شود تا به سامانه املاک مراجعه و اطلاعت را تکمیل کنند. مجددا اگر سامانه املاک طی ۲۴ ساعت اطلاعات را برگرداند و جواب استعلام را در پنجره My به والدین نشان دهد، ثبت‌نام قطعی محسوب خواهد شد. در غیر این‌صورت امکانی برای والدین فراهم کرده‌ایم که درخواست تسریع در استعلام ثبت خواهند کرد.»

بازماندگی از تحصیل خط قرمز آموزش و پرورش است

رئیس مرکز توسعه آموزش مجازی، فناوری و امنیت اطلاعات وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه چندین ملاحظه در رابطه با استعلام‌ها وجود دارد، افزود: «برخی افراد جامعه هدف آموزش و پرورش در مکان‌هایی هستند که شاید دسترسی محدودتری داشته باشند یا کدپستی و شماره کنتری که باید موجود باشد، موجود نیست یا پایگاه برای این افراد به نوعی تکمیل نشده است؛ آموزش و پرورش نگران این افراد است، یعنی افرادی که بحث بازماندگی از تحصیل را تقویت می‌کنند. موضوع بازماندگی از تحصیل خط قرمز آموزش و پرورش است و در کارگروه تعامل‌پذیری و کمیسیون اصل ۹۰ و بخش‌های مختلف باید تمهید مقدمات این قضیه انجام شود و باید دغدغه ما این باشد که تعداد بازماندگان از تحصیل را کاهش دهیم.»

سیاح افزود: «از آنجا که والدین برای ثبت‌نام با آموزش و پرورش در ارتباط هستند و قرار است بخشی از ثبت‌نام به بحث احراز سکونت و کدپستی منوط شود، وزارت راه و شهرسازی باید عنایت ویژه در این قضیه داشته باشند و اگر میز خدمتی لازم است باید آن را تعریف و ستاد پاسخگویی برای این مساله معرفی کنند. چون مهلت ثبت‌نام مخصوصا برای مدارس پرتقاضا محدود است و این ۱۵ تا ۱۷ میلیون دانش‌آموز نهایتا تا پایان تیرماه باید ثبت‌نام شوند. در وزارت راه و شهرسازی باید بخشی که به عنوان پاسخگو مشغول به فعالیت است روند کار خود را تسریع ببخشد تا بتوانیم این قابلیت را پیگیری کنیم و نارضایتی به وجود نیاید.»

وی در پاسخ به این سوال که آیا پس از معرفی دو مرجع مغایرتی به وجود نخواهد آمد، خاطرنشان کرد: «کارگروه تعامل‌پذیری مکلف شده است که این مرجع را مشخص کند و با رایزنی که انجام شده، این مرجع مشخص شده است. هنوز مکاتبه اصلی به ما واصل نشده است اما مرجع قطعی برای دستگاه‌های دولتی سازمان ثبت احوال کشور خواهد بود ولی ذی‌نفعان ما به سامانه سازمان ثبت‌ مراجعه نخواهند کرد، بلکه به سامانه املاک و اسکان مراجع می‌کنند.»

سیاح در رابطه با اینکه یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی مدعی شده بود که برای کمیسیون اصل ۹۰ کم‌کاری وزارت آموزش و پرورش در عدم ثبت‌نام بر مبنای سامانه املاک و اسکان محرز شده است، گفت: «من تشکر می‌کنم از آقایان خضریان و پژمان‌فر که دغدغه این قضیه را داشتند. مصوبات قانونی نشان می‌دهد که ما کارمان را در آموزش و پرورش کامل انجام داده‌ایم و کارگروه تعامل‌پذیری هم بر این اقدام صحه می‌گذارد. اگر مساله و نکته قانونی وجود دارد، مدارک و مستنداتشان را ارائه کنند که ما بتوانیم نظر دوستان را جلب کنیم. در واقع یعنی به سمتی برویم که نظر دوستان در کمیسیون اصل ۹۰ را جلب کنیم.»

رئیس مرکز توسعه آموزش مجازی، فناوری و امنیت اطلاعات وزارت آموزش و پرورش در پایان تاکید کرد: «همچنین از آقای خضریان و باقی اعضای کمیسیون اصل 90 دعوت می‌کنم از طریق پنجره خدمات یکپارچه آموزش و پرورش به‌صورت زنده و برخط براساس وجود مورد ثبت‌نامی، میزان فعالیت‌ها را ببینند که در محیط عملیاتی و میدان عمل آموزش و پرورش کار را قانونی انجام داده است. البته اگر نقدی وجود دارد یا اگر مساله‌ای است که نیاز پیگیری دارد آن را می‌پذریم اما تا به این لحظه مستند و نکته‌ای به ما ارائه نشده و صرفا به مصاحبه‌ها اتکا شده است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار