افزایش 150 درصدی صادرات گردو به 10 کشور جهان

تهران (پانا) - ایران سومین تولیدکننده بزرگ گردو در جهان با رشد 150 درصدی صادرات این محصول در سال گذشته، توانست رکورد جدیدی را برای خود در تجارت این محصول ثبت کند.

کد مطلب: ۱۳۷۸۰۹۴
لینک کوتاه کپی شد
افزایش 150 درصدی صادرات گردو به 10 کشور جهان

به گزارش ایانا، گردو یکی از محصولت باغی است که معمولا به‌عنوان آجیل و خشکبار مورد استفاده قرار می‌گیرد و فواید بسیاری برای سلامتی دارد.

گردو محصولی است که در دنیا در سال‌های اخیر به دلیل ارزش غذایی فوق‌العاده بالا مانور زیادی روی آن داده می‌شود زیرا سرشار از امگا ۳ و روغن‌های مفید دیگر برای بدن است. ۶۰ درصد مغز گردو روغن است و از نظر پروتئینی ۱۴ تا ۱۵ درصد پروتئین در این میوه وجود دارد که ارزش غذایی آن را به گوشت قرمز نزدیک می‌کند.

این میوه خشکباری سرشار از آنتی اکسیدن‌ها و عناصر معدنی مثل فسفر است که برای سلامتی مغز و قلب بسیار مهم است. به دلیل ارزش غذایی بالایی که این محصول دارد، تجارت آن در سیستم جدید تغذیه در دنیا خیلی مورد توجه قرار گرفته است. به‌خصوص جایگزینی برای افرادی است که گوشت نمی‌خورند.

از طرف دیگر با توجه به اقلیم و وضعیت آب و هوایی، ایران از قطب‌های بزرگ تولید گردوی جهان به شمار می‌رود و بعد از چین و آمریکا نام ایران به‌عنوان سومین تولیدکننده این محصول قرار گرفته است.

براساس اعلام وزارت جهاد کشاورزی حدود ۱۶۳ هزار هکتار از اراضی باغی کشور زیر کشت درخت گردو قرار دارد که از این میزان ۱۳۰ هزار هکتار بارده بوده و ۳۳ هزار هکتار مابقی نیز باغات جدیدالاحداث هستند.

گردو در 23 استان کشور تولید می‌شود. همدان خصوصا شهرستان تویسرکان به‌عنوان قطب تولید گردو به حساب می‌آید و پس از آن استان‌های کردستان و لرستان بیشترین گردوی کشور را تامین می‌کنند.

جزئیات صادرات گردو در یکسال اخیر

براساس آمار گمرک در سال گذشته 559 تن و 393 کیلوگرم گردو به ارزش چهار میلیون و 302 هزار و 776 دلار یا 171 میلیارد و 182 میلیون و 256 هزار تومان به دیگر کشورها صادر شده است.

این در حالی است که آمارهای گمرک در سال 1400 نشان می‌دهد طی این بازه زمانی تنها 465 تن و 77 کیلوگرم گردو به ارزش دو میلیون و 934 هزار و 41 دلار یا 68 میلیارد و 585 میلیون و156 هزار تومان از کشور صادر شده بود.

رشد قیمت پایه صادراتی گردو

این آمار نشان دهنده آن است که طی بازه یکساله اخیر صادرات گردو به لحاظ وزنی با افزایش حدودا 20 درصدی و به لحاظ ارزش دلاری با افزایش حدودا 50 درصدی و از نظر ارزش ریالی با افزایش حدودا 150 درصدی روبرو بوده است.

از طرف دیگر مشاهده قیمت پایه صادراتی گردونشان می‌دهد در سال 1400 هر کیلوگرم از این محصول 6 دلار و 30 سنت یا 147 هزار تومان بوده است و در سال 1401 هر کیلوگرم گردوصادراتی به هفت دلار و 70 سنت یا 306 هزار تومان رسیده است. بنابراین بهای این محصول از نظر دلاری رشدی معادل یک دلار و 40 سنتی و به لحاظ ریالی رشدی حدودا 160 هزار تومانی را تجربه کرده است.

صادرات گردوی ایرانی به 10 کشور دنیا

طی یکسال اخیر بادام باغداران ایرانی به مقصد 10 کشور جهان شامل کشورهای امارات متحده عربی، انگلستان، بحرین، ترکمنستان، عراق، روسیه، فرانسه، قطر، کانادا و کویت صادر شده است.

محصول گردو با تلاش‌های انجام شده در حوزه توسعه صادرات، در سال گذشته به سه مقصد جدید(ترکمنستان، روسیه و کانادا) صادر شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار