تکرار مشکلات ثبت‌نام برای کلاس‌اولی‌ها در بیرجند؛ والدین، مدارس محدوده محل سکونت خود را انتخاب کنند

بیرجند (پانا) - فصل ثبت‌نام دانش‌آموزان کلاس اولی از 16 خردادماه برای سال تحصیلی جدید بار دیگر فرا رسیده و دوباره صف های شلوغ ثبت‌نام والدین برای نام‌نویسی فرزندانشان در مرکز استان خراسان جنوبی آغاز شده است این در حالی است که مسولان آموزش و پرورش بیرجند می‌گویند که از اصلی ترین عوامل این اتفاق، کمبود فضاهای آموزشی و عدم رعایت والدین در ثبت نام فرزندان در محل سکونت خود است.

کد مطلب: ۱۳۷۸۰۰۱
لینک کوتاه کپی شد
تکرار مشکلات ثبت‌نام برای کلاس‌اولی‌ها در بیرجند؛  والدین، مدارس محدوده محل سکونت خود را انتخاب کنند

مادر یکی از کلاس اولی ها که در خیابان غفاری(شهید آوینی، ترنج) ساکن است، می گوید: ساعت 5 صبح برای نوشتن نام دخترم در لیستی که پشت در مدرسه ابن سینا چسبانده شده بود، مراجعه کردم که 30 نفر قبل از من نامشان در لیست نوشته شده بود.
کمالی می گوید: در ساعت 7 صبح بار دیگر برای ثبت نام به مدرسه مراجعه کردم که ساعت 11نوبت من شد و توانستم نام دخترم را در این مدرسه بنویسم، ولی با این وجود کادر مدرسه پذیرش نهایی را منوط به دو هفته آینده و بررسی مدارک کردند.

در محدوده مدرسه ما ساکن نیستید

عمده مراجعه‌کنندگان برای ثبت نام می‌گویند: به مدرسه‌ای که در مجاورت محل سکونتشان است مراجعه کرده‌اند اما به آنها گفته شده که در محدوده مدرسه نیستند و از ثبت‌نام امتناع کرده اند و مدرسه‌ای هم که معرفی می‌کنند بسیار دورتر از خانه آنهاست.

یکی دیگر از والدین می‌گوید: ساکن همین منطقه غفاری (شهید آوینی ترنج) هستم و در مجاورت خانه‌مان، مدرسه دولتی وجود دارد، ولی موقع مراجعه به مدرسه گفته شد شما در محدوده این مدرسه نیستید و باید در مدرسه ای که با خانه ما فاصله بیشتری دارد ثبت نام کنید.

فرد دیگری ساکن خیابان ظفر می گوید: ساعت 4صبح اسم دخترم را روی لیستی که به در مدرسه چسبانده شده بود، نوشتم و مجدد در ساعت 6ونیم مراجعه کردم که 45 نفر جلوتر از من در صف بودند و حدود ساعت 10 نوبت به ثبت نام دخترم رسید.

تعدادی از والدین هم برای اینکه بتوانند در مدرسه مورد نظرشان ثبت‌نام کنند از شب قبل در ماشین خوابیده بودند تا بتوانند نام فرزندشان را در مدرسه بنویسند.

یکی دیگر از والدین هم که بطور همزمان در دو مدرسه اسم فرزندش را نوشته بود، گفت: در یک مدرسه نفر 80 و در یک مدرسه نفر 20 لیست هستم و بطور مداوم از این مدرسه به آن مدرسه می روم تا بتوانم حداقل در یک مدرسه ثبت نام کنم.

یوسفی به کمبود فضای آموزشی در شهر بیرجند اشاره می کند و می گوید: مسئولان آمار متولدین 95و 96 که امسال کلاس اولی شده اند را دارند، بنابراین باید بر اساس نیاز، نسبت به تأمین فضای آموزشی اقدام کنند تا شاهد رقابت والدین برای ثبت نام در مدارس نباشیم.

دبیر ستاد ثبت نام اداره کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی در پاسخ به این مشکلات از کمبود فضای آموزشی در شهرستان بیرجند بویژه در برخی مناطق مثل ظفر و حاجی آباد سخن گفت و خواستار تخصیص زمین آموزشی توسط راه و شهرسازی در این مناطق شد.

شمسی به یکی دیگر از علل شلوغی ثبت نام کلاس اولی ها در بیرجند اشاره کرد و افزود: با وجود اینکه توزبع معلم کلاس اولی بر اساس امتیازبندی انجام می گیرد و موضوع جذب معلم کلا ملغی شده، ولی ذهنیت اشتباهی در بین والدین وجود دارد که بطور مثال فلان مدرسه معلمان خوبی دارد و اصرار دارند فرزندشان در همان مدرسه ثبت نام شود.

لیست ثبت نام درست کردند

وی ادامه داد: علاوه بر این آموزش و پرورش و مدیران مدارس به هیچ عنوان لیست ثبت نام در اختیار والدین نگذاشته اند، بلکه خودشان برای جلوگیری از هرج و مرج و رعایت عدالت، برگه ای برای نوبت گرفتن روی در مدارس نصب می کنند.

به گفته دبیر ستاد ثبت نام اداره کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی در محدوده‌بندی مدارس هم بر مرکزیت مدرسه تأکید کرده ایم که البته ممکن است ایراداتی هم وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه ثبت نام مدارس با کمبود فضای آموزشی همواره تبعاتی هم در پی داشته و دارد، افزود: دو شیفته کردن مدارس جزو سیاست های آموزش و پرورش نیست مگر در مواقع اضطرار که به دلیل تراکم بالا هیچ راه حلی وجود نداشته باشد.

وی عنوان کرد: در برخی مناطق شهر مثل ظفر، مهرشهر، غفاری و حاجی‌آباد با توجه به افزایش جمعیت با کمبود فضای آموزشی مواجه هستیم.

صف ثبت نام در مدارس خاص

به گفته مدیر آموزش و پرورش شهرستان بیرجند تعداد دانش آموزان پایه اول مدارس دولتی با توجه به آمار متولدین ۶ سال قبل بیش از ۶۵۰۰ نفر پیش بینی می شود.

بهدانی معتقد است اگر والدین مدارس محدوده محل سکونت خود را انتخاب کنند، مشکلی در ثبت نام نخواهیم داشت و یا مشکلات به مراتب کمتر خواهد بود.

به گفته مدیر آموزش و پرورش شهرستان بیرجند از مدارس محدثه، علامه حلی دخترانه دوره اول، دکتر شکوهی و ابن سینا استقبال بسیار زیادی شده و شاهد صف طولانی ثبت نام در آنها بوده ایم.

بهدانی افزود: در مجموع بسیاری از والدین در مدارس تک شیفت، متقاضی ثبت نام خارج از محدوده هستند.

52 مدرسه دو شیفته داریم

وی با بیان اینکه تعداد 50 کلاس درس در شهرستان بیرجند کمبود وجود دارد، ادامه داد: تعداد مدارس دو شیفته شهرستان بیرجند و حاشیه آن هم ۵۲ مدرسه باب است که از یک فضا، دو مدرسه و در نوبت صبح و بعدازظهر استفاده می کنند.

بهدانی همچنین در آخرین شورای آموزش و پرورش شهرستان بیرجند هم با اشاره به تراکم بالای دانش‌آموزی در کلاس‌های درس و کمبود فضای آموزشی گفت: سالانه به تعداد دانش‌آموزان شهرستان افزوده می‌شود و ما با کاهش فضای آموزشی روبه‌رو هستیم.

وی تصریح کرد: بسیاری از مدارس با تراکم بالای ۳۰ نفر مدیریت می‌شوند و اگر ساخت و ساز مناسب و اورژانسی را با هدف توسعه فضاهای آموزشی شاهد نباشیم، در سال‌های آینده با مشکل مواجه خواهیم شد.

مدیر آموزش و پرورش شهرستان بیرجند در ادامه با اشاره به ساخت ۸ پروژه آموزشی در سطح شهرستان بیرجند گفت: از سوی مدیرکل نوسازی مدارس استان، قول بهره‌برداری از ۲ پروژه با ۱۸ کلاس درس برای اول مهرماه سال جاری گرفته شده است.

164 پروژه در دست اقدام

سرپرست اداره کل نوسازی، توسعه و تجیهز مدارس استان هم گفت: ما در حال حاضر بیش از 164 پروژه در دست اجرا داریم که شامل 439 کلاس درس و با زیربنای 79 هزار مترمربع است و همچنین تا پایین نیمه نخست امسال ۳۲ پروژه مدرسه‌سازی با ۶۳ کلاس درس و زیربنای ۸ هزار و ۴۰۰ مترمربع در استان به بهره برداری می رسد.

رخسار پور افزود: اعتبارات تخصیص یافته از منابع ملی حدود 215 میلیارد تومان و در بخش استانی حدود 39 میلیارد تومان بوده است. همچنین ۹۰ هزار مترمربع از محوطه مدارس استان آسفالت و ۱۳۷ هزار مترمربع از پشت بام مدارس ایزوگام شده است و در سال جاری نیز 21 میلیارد تومان جهت مدارس تماما محوطه خاکی اختصاص پیدا کرده است که این رقم در در سال گذشته ۲۰ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان بوده است.

وی ادامه داد: بیشترین کمبود زیرساخت آموزشی در سطح استان متعلق به شهرستان بیرجند و طبس است که امیدواریم با همت خیرین نیک اندیش بر مشکلات کمبودهای فضای آموزشی فائق آییم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار