معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش:

42 هزار جلد کتاب به مدارس دارای کلاس‌های چندپایه کشور ارسال شد

مجله تربیتی ویژه دختران در نمایشگاه کتاب رونمایی می‌شود/ امسال ۷۲ عنوان کتاب توسط موسسه منادی تربیت چاپ و یا تجدید چاپ شده است

تهران (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش از ارسال 42 هزار جلد کتاب با حدود 25 هزار میلیارد ریال اعتبار به مدارس دارای کلاس‌های چندپایه با اولویت مناطق عشایر، روستایی و کمتربرخوردار کشور خبر داد.

کد مطلب: ۱۳۷۱۸۵۵
لینک کوتاه کپی شد
42 هزار جلد کتاب به مدارس دارای کلاس‌های چندپایه کشور ارسال شد

اصغر باقرزاده در آیین تجهیز کتابخانه‌های مدارس کشور با اولویت کلاس‌های چندپایه در مناطق عشایر، روستایی و کمتربرخوردار با اشاره به مجموعه برنامه‌های کتاب و کتابخوانی معاونت پرورشی و فرهنگی گفت: بر اساس احصای آمار در سال جدید ۳۴هزار و 734 مدرسه کشور دارای کتابخانه هستند که مشخصات خود را در سامانه «نورینو» ثبت کرده‌اند.

وی با اشاره به اهمیت بهسازی محتوای کتابخانه‌های مدارس اظهار کرد: در این راستا چند طرح در معاونت پرورشی و فرهنگی تدوین و بررسی و در انتشارات و تولیدات مجموعه فرهنگی منادی تربیت اجرا شده است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش درباره تجهیز کتابخانه‌های مدارس افزود: امروز برای تعدادی از کتابخانه‌های مدارس در مقاطع مختلف تحصیلی ۴۲ هزار کتاب از 32 ناشر که مورد تایید شبکه آموزشی - تربیتی رشد بوده، با حدود 25 میلیارد ریال اعتبار، انتخاب و بسته‌بندی شده است که با هدف ارتقای هویت ملی، ایجاد شادی و نشاط، پاسداشت زبان و ادبیات فارسی و آشنایی با فرهنگ و آداب و رسوم ایران اسلامی برای ۱۳ استان در نظر گرفته شده و در مرحله ارسال قرار دارد.

باقرزاده با اشاره به طرح کتاب مدرسه برای کلاس‌های چندپایه خاطرنشان کرد: مدارس عشایری دارای ۱۰ هزار کلاس درس هستند که امروز این طرح را برای ۶ هزار کلاس آغاز می‌کنیم؛ به این صورت که یک سازه به عنوان خانه کلاسی به همراه تعداد ۷۰ جلد کتاب در این کتابخانه کوچک کلاسی قرار می‌گیرد. همچنین در مراحل بعدی بقیه مدارس روستایی و چندپایه هم دارای کتابخانه خواهند شد.

مشارکت 300 هزار نفر برای ترویج کتاب و کتابخوانی

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: یک اقدام مشترک بین معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حال انجام است که طی آن، تعداد ۳۰۰ هزار نفر از علاقمندان ترویج کتاب در مقاطع مختلف از معلمان و کارکنان اداری وزارت آموزش و پرورش برای حضور در دوره ضمن خدمت و آشنایی با ترویج کتاب و کتابخوانی ثبت‌نام کرده‌اند.

وی افزود: این طرح، یکی از مصادیق همکاری فی‌مابین وزارت آموزش و پرورش با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که صرفا به دریافت کتاب از وزارت ارشاد بسنده نکرده‌ایم بلکه ارتقای توانمندی مربی را در دستور کار قرار داده‌ایم که در حال انجام است و همچنین ۱۳ ساعت دوره ضمن خدمت برای همکارانی که ثبت‌نام کرده‌اند، محسوب می‌شود.

چاپ و تجدید چاپ 72 عنوان کتاب توسط موسسه منادی تربیت

باقرزاده با اشاره به رویکردهای جدید موسسه منادی تربیت خاطرنشان کرد: امسال موسسه منادی تربیت ۴۲ عنوان کتاب جدیدالتالیف و 30 عنوان کتاب تجدید چاپ‌شده در نمایشگاه کتاب دارد؛ همچنین انتشار کتاب‌های صوتی از سوی این موسسه در دستور کار است که امسال کتاب «عبای آسمون» شامل ترجمه حدیث شریف کساء رونمایی شد. در این طرح، رمزینه‌ای برای هر صفحه کتاب قرار داده شده که صوت آن صفحه به صورت جذاب با صوت دانش‌آموزان قرار گرفته و این کار برای دیگر کتاب‌ها نیز انجام خواهد شد.

وی افزود: در راستای ارتقای کیفی کتاب‌ها و توجه به نیازهای مخاطبان ۱۴ عنوان کتاب مربوط به مجموعه نیازهای نوجوانان در موسسه منادی تربیت تولید می‌شود. همچنین تهیه اسباب‌بازی و بازی‌های فکری، موضوعی است که تا پیش از این مغفول مانده بود که این امر نیز در دستور کار موسسه منادی تربیت قرار گرفته و به زودی تولیداتی در این زمینه ارائه خواهد شد.

مجله تربیتی ویژه دختران در نمایشگاه کتاب رونمایی می‌شود

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنان خود گفت: کتاب یا مجله تربیتی ویژه دختران، اولین و جامع‌ترین کتاب در حوزه دختران است که به موضوعات بلوغ و حوزه تربیتی دختران پرداخته و ویژه معلمان، اولیا، دختران و فعالان این حوزه تدارک دیده شده است؛ این کتاب یا مجله در یکی از روزهای نمایشگاه کتاب، رونمایی شده و به صورت گسترده در اختیار علاقمندان قرار می‌گیرد.

وی اظهار کرد: موضوع بعدی، مسابقه «دانایی توانایی» است که موضوعات برگزیده حوزه کودک و نوجوان را در اختیار علاقمندان قرار می‌دهیم و واکنش‌های تصویری و تولیدات رسانه‌ای ارائه می‌شود و از برگزیدگان این تولیدات نیز تقدیر می‌شود.

باقرزاده با اشاره به غرفه موسسه منادی تربیت در نمایشگاه کتاب خاطرنشان کرد: تجلیل از آقای محمدرضا سرشار نیز بخشی از برنامه‌ها بود که توسط موسسه منادی تربیت و سازمان دانش‌آموزی انجام شد.

پویش هیس‌طوری و کتاب صوتی «عبای آسمون»

وی درخصوص پویش هیس‌طوری افزود: پویشی با همکاری حوزه هنری در قالب خوانش کتاب سرگذشت استعمار در حال اجرا است که شرکت‌کنندگان در این پویش به ۵۰۰ هزار نفر رسیده و ۱۰۰ هزار نفر به مراحل پایانی می‌رسند که تجربه خوبی برای خوانش کتاب و تصویرسازی مستندات بود.

باقرزاده با اشاره مجدد به کتاب صوتی با عنوان «عبای آسمون» ادامه داد: این کتاب ترجمه شیوای حدیث شریف کساء برای کودکان و نوجوان خواهد بود که فراخوانی برای خوانش آن منتشر شده است تا خانواده‌ها و دانش‌آموزان این کتاب را خوانده و صوت خود را ارسال کنند؛ براین این اساس از افرادی که به خوبی این کتاب را بخوانند تجلیل شده و از صوت آن‌ها در فضای مجازی استفاده می‌شود.

50 درصد مدارس کشور کتابخانه دارند

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در خصوص آمار کتابخانه‌های مدارس گفت: از ۱۰۵ هزار مدرسه کشور 34 هزار و 734 مدرسه اطلاعات کتابخانه‌ای خود را در سامانه ثبت کرده‌اند اما پیش‌بینی می‌کنیم که حدود ۵۰ درصد مدارس دارای کتابخانه هستند. در دوره جدید از سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خواسته‌ایم که 2 موضوع مهم یعنی نمازخانه و کتابخانه را حتما در ساخت مدارس لحاظ کنند.

باقرزاده در خصوص سرانه مطالعه دانش‌آموزان خاطرنشان کرد: طبق آماری که وزارت ارشاد اعلام کرده، سرانه مطالعه دانش‌آموزان ۱۶ دقیقه است.

وی با اشاره به طرح کانون مدرسه ابراز کرد: این کار به صورت مشترک بین کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، معاونت پرورشی و فرهنگی و معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش انجام می‌شود و مربیان کانون طی این کار مشترک که از اول تابستان آغاز و در طول سال تحصیلی ادامه خواهد یافت برای دانش‌آموزان کتاب می‌خوانند و بچه‌ها را برای عضویت در کتابخانه نزدیک مدرسه خود دعوت می‌کنند.

مشارکت 300 هزار دانش‌آموز در پویش «دانایی توانایی»

همچنین حجت‌الاسلام محمدحسین پورثانی، مدیرکل فرهنگی، هنری، اردوها و فضاهای پرورشی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به برخی اقدامات در حوزه کتاب و کتابخوانی گفت: در همین راستا می‌توان به پویش «دانایی توانایی» اشاره داشت که در طول سال تحصیلی ۳۰۰ هزار دانش‌آموز در این پویش مشارکت داشته‌اند. علاوه بر این پویش‌های موردی دیگری در فضای شبکه شاد و فضای حقیقی انجام می‌شود.

وی افزود: بهتر از تجهیز کتابخانه‌های مدارساین است که بچه‌ها وارد فرآیندی شوند که از محتوای کتاب‌ها استفاده کنند چون هر سال کتاب‌های جدیدی منتشر می‌شود.

حجت‌الاسلام پورثانی خاطرنشان کرد: کار خوب دیگری که به دنبال آن هستیم، این است که نمره‌ای از کتاب‌های درسی مانند تفکر و سبک زندگی، آمادگی دفاعی و... را به مطالعه کتاب اختصاص دهیم تا از این طریق، سرانه مطالعه دانش‌آموزان افزایش یابد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار