حسین امیدی *

تسریع بخشیدن در معرفی وزیر آموزش و پرورش، ارج‌ نهادن به تاکید رهبر انقلاب است

تهران (پانا) - مهمترین‌ محور بیانات مقام‌ معظم رهبری، تحول اساسی در نظام تعلیم تربیت بود که برای تحقق این دگرگونی، مسئولان باید در خط‌مشی ایشان گام بردارند.

کد مطلب: ۱۳۷۱۰۸۳
لینک کوتاه کپی شد
تسریع بخشیدن در معرفی وزیر آموزش و پرورش، ارج‌ نهادن به تاکید رهبر انقلاب است

«حضرت امام خامنه ای (مدظله العالی) در مراسم تکریم جامعه‌ معلّمین کشور در تاریخ 13/02/1402، معلم را از جمله برترین و شریف‌ترین خدمتگزاران کشور دانستند و بر اهمیت تربیت نسل آینده ایرانی بدست معلمان این مرز و بوم و تحقق افق های بلند ایران سربلند و قوی که لازمه آن همت، کاردانی، پیگیری و لطف الهی است، تاکید فرمودند.

معظم له با گرامی داشت یاد استاد شهید آیت‌الله مرتضی مطهّری او را مصداق معلّم واقعی دانستند، که همه‌ ویژگی های مورد انتظار از معلّمین و اساتید از جمله علم، تعهّد، دقّت نظر، پیگیری، نظم و انضباط در وجود وی تجلی پیدا کرده بود. پس معلم در نگاه ایشان سرباز گمنام نظام اسلامی و معمار آینده‌ کشور است، که در دورترین نقاط کشور، علیرغم سختی‌ها، مشکلات فراوان و کمبود امکانات برای آینده‌ای روشن تربیت می کند.

معلّم طراز انقلاب اسلامی، شاگردانش را مثل فرزند خود می داند و آنها را آگاه، عالم، اهل فکر و منطق، باایمان، بااراده،‌ متشرّع، پایبند به اخلاق اسلامی، پایبند به تعهّدات ملّی تربیت می کند.

رهبر عظیم الشان انقلاب از معلّم انتظار دارند دانش‌آموزانی آگاه به هویّت و سبک زندگی ایرانی و اسلامی، زبان فارسی، ملّیّت، پرچم و مفاخر ملّی، سابقه‌ فرهنگی، عزّت و گذشته‌ تاریخیِ پُر از حماسه و پُر از شجاعت و پُر از صفات عالیه‌ بشری، انسانی و اجتماعی ملت بزرگ ایران تربیت کنند.

با توجه به حیاتی بودن جایگاه آموزش‌وپرورش در نظام مدیریّت کشور، برون‌سپاری آموزش و غفلت از معیشت، تجربه‌آموزی، مهارت‌آموزی؛ آموزش های ضمن خدمت معلّمان از نظر مقام معظم رهبری مسئله ای غیر قابل قبول است ولی برخی مسئولین در قبال این امور قصور و تقصیر دارند.

مقام معظم رهبری با انتقاد از حضور پنج وزیر و چهار سرپرست در راس وزارت آموزش‌ و پرورش از سال ۹۲ به مدت 10 سال و تغییرات بسیار در سطح مدیریت کلان نظام آموزش و پرورش، بر ضرورت ثبات مدیریتی، لزوم انطباق نظام آموزشی و نظام ساختاری این وزارتخانه با نیازهای کشور تاکید فرموند.

همچنین تعادل آموزش های فنّی‌ و حرفه‌ای، تنوع مسیر دبیرستان‌ به سمت دانشگاه، سودمند بودن آموزش برای رفع نیازهای آینده‌، تقویت آموزش علوم انسانی، ارتقای شایستگی‌های حرفه‌ای و عمومی معلّمان در طول خدمت، جذابیت و ابتکار در نگارش کتاب درسی برای نسل جوان با معرفی مفاهیم و مفاخر اسلامی- ایرانی و اکتشافات علمی ، تقویت زیرساخت‌ها و ظرفیّت های دانشگاه فرهنگیان، به عنوان مهم‌ترین نهاد تربیت کننده معلم در کشور و رفع کمبودِ معلّم کارآمد و متعهّد، بهره گیری از تجربه معلّمین مجرّب مؤمن و پیشکسوت و رعایت ضوابط گزینش از مواردی بودند که ایشان اشاره نمودند.

از این رو تنها راه سرو سامان دادن به وضعیت بزرگترین وزارتخانه کشور، تبعیت از رهنمودهای اخیر امام خامنه ای با معلمان بود، که با نصب العین قرار دادن سخنان معظم له میتوانیم بر بسیاری از این چالشها مسلط شویم.

متقن و محکم بودن سند تحوّل بنیادین آموزش و پرورش و عدم نیاز به تهیه اسناد مشابه مورد تاکید ایشان است. حلقه مفقوده تحقّق مفاد سند تحوّل بنیادین آموزش، نقشه‌ی راه و شاخص های قابل اندازه‌گیری کمی و کیفی پیشرفت مستمر و رصد وضعیت است که باید مورد حمایت دولت مردمی و مجلس انقلابی قرار گیرد.

مقام معظم رهبری شأن تعلیم و تربیت را شأن حکومتی و غیر قابل واگذاری می دانند، لذا تربیت و تعلیم کشور به عهده‌ حاکمیت است و در قانون اساسی به صراحت بیان شده است، لذا نگاه جریان فکری که به دنبال برون‌سپاری و جداسازی آموزش‌وپرورش از دولت و خصوصی سازی آن است کاملا خطا است.

در نتیجه، تقویت مدارس دولتی مهم است، «مدرسه‌ دولتی» باید معلّم و مربّیانِ تربیتیِ متعهّد و متخصص، فضاهای آموزشی قابل قبول در اختیار داشته باشد. از نظر ایشان، کم‌اعتنائی به مدرسه‌ دولتی بی‌عدالتیِ محض است و به هیچ وجه پذیرفته نیست.

به راستی که رسیدن به قله های عزت و افتخار، جامعه پردازی و تمدن سازی از مسیر تعلیم و تربیت می گذرد و لازم است مسئولین، معلمان و آحاد جامعه ایرانی با درک درست از ظرفیت ها و توانمندی ها و نصب العین قرار دادن فرمایشات مقام عظمای ولایت را در این مسیر گام بردارند.»

* کارشناس تعلیم و تربیت و مدیرکل همکاری‌ها و روابط بین‌الملل دانشگاه فرهنگیان

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار