در گفت‌وگو با پانا عنوان شد؛

تشریح جزییات بخش «سینما کتاب» و اعلام اسامی فیلم‌های این بخش از زبان میرهاشمی

تهران (پانا) - سیدجواد میرهاشمی با تشریح برنامه‌های غرفه انجمن سینمای جوانان ایران در سی و چهارمین نمایشگاه کتاب تهران، توضیحاتی درباره جزییاتی از بخش «سینما کتاب» و «کتاب و سینما» و جوایز آنها ارائه داد.

کد مطلب: ۱۳۷۰۵۱۴
لینک کوتاه کپی شد
تشریح جزییات بخش «سینما کتاب» و اعلام اسامی فیلم‌های این بخش از زبان میرهاشمی

سید جواد میرهاشمی فیلمساز، پژوهشگر و مدیر انتشارات انجمن سینمای جوانان ایران در گفت‌وگو با پانا درباره فعالیت‌های انجمن در سی و چهارمین نمایشگاه کتاب تهران توضیح داد: «انجمن سینمای جوانان ایران برای نخستین بار در نمایشگاه کتاب تهران غرفه داشته است و محصولات انتشارات خود و آثار سینمایی را ارائه می‌کرد اما امسال برای اولین بار غرفه‌ای با عنوان «سینما کتاب» داریم که اختصاص به نمایش فیلم‌های مستند، داستانی اقتباسی کوتاه و بلند سینمایی خواهیم داشت که بعد از هر نمایش نیز در خدمت مولفان و سازندگان فیلم‌ها در قالب نشست بررسی خواهیم بود.»

وی بیان کرد: «فیلم‎‌های مستند ارائه شده در «سینما کتاب» شامل آثار مستندی است که به مولفان و نویسندگان پرداخته و در واقع «شخصیت‌نگار» (پرتره‌هایی) از نویسندگان و فعالان صنعت نشر است. فیلم‌های کوتاه ارائه شده نیز منتخبی از فیلم‌های کوتاه اقتباسی است. چند فیلم‌ بلند سینمایی که در «سینما کتاب» نمایش داده می‌شوند، لزوماً اقتباس نعل به نعل نیست و بیشتر وفادار به تاریخ شفاهی و کتاب‌های زندگینامه است. این، یک بخش از فعالیت‌های مشترک انجمن سینمای جوانان با خانه کتاب و ادبیات است که در قالب «سینما کتاب» انجام می‌شود.»

میرهاشمی گفت: «در نیم طبقه شبستان مصلای امام خمینی (ره) غرفه انجمن سینمای جوانان نیز قرار دارد که صرفاً کتاب‌های انجمن را معرفی می‌کنیم و فروش کتاب نخواهیم داشت، چراکه انجمن با این رسالت گام می‌دارد که قرار نیست رقیب بخش خصوصی در نشر کتاب شود و به همین دلیل ما فقط رسالت تامین محتوا را برای 60 دفتر انجمن در سراسر کشور و کلیه هنرجویان سینما خواهیم کرد. در واقع، حضور ما بیشتر باب آشنایی پژوهشگران و فیلمسازان و نویسندگان با فضای انجمن سینمای جوان و از جمله جشنواره فیلم کوتاه تهران است.»

وی تصریح کرد: «بخش «سینما کتاب» در نمایشگاه کتاب تهران بعداً در چهلمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران با عنوان «کتاب و سینما» ادامه خواهد یافت و سعی خواهیم کرد پیوند بین سینما با کتاب را در این دو رویداد حفظ کنیم.»

مدیر انتشارات انجمن سینمای جوانان ایران همچنین بیان کرد: «در چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران نیز بخشی ویژه خواهیم داشت که به فیلم‌های اقتباسی می‌پردازیم و سه جایزه مستقل خودش را دارد. همچنین یک جایزه بزرگ در این بخش داریم که برای فیلمسازان تشویق برانگیز خواهد بود و آن، جایزه حمایت از ساخت یک فیلم اقتباسی در مسابقه فیلمنامه‌نویسی است.»

وی با اشاره به اختصاص اعتبار 300 میلیونی برای ساخت فیلم کوتاه اقتباسی در بخش مسابقه «کتاب و سینما» در قالب جایزه این بخش در چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران، گفت: «جایزه ویژه «کتاب و سینما» شامل دیپلم افتخار و حمایت از فیلم‌نامه اقتباسی داستانی بنا به شیوه‌نامه نگارش فیلم‌نامه کوتاه اقتباسی تا مبلغ سه میلیارد ریال (حمایت مشترک خانه کتاب و ادبیات ایران و انجمن سینمای جوانان ایران) این جایزه در هفته کتاب، و در روز کتاب که 24 آبان است، اهدا می‌شود. در این بخش آثار اقتباسی که از ناشر یا نویسنده اجازه مکتوب برای تولید فیلم داشته باشند و شرکت کنند و انتخاب شوند، مورد بررسی قرار می‌گیرند. آثار کوتاهی که در این بخش می‌توانند حضور داشته باشد شامل فیلم‌های داستانی، مستند، تجربی و پویانمایی و فیلم‌نامه‌های اقتباسی داستانی است و حداکثر زمان برای آثار ۳۰ دقیقه است.»

میرهاشمی در پایان در پاسخ به پرسش پانا درباره تیراژ خیلی کم یا عدم انتشار یا ارائه کتاب‌های آموزشی کاربردی سینما از سوی انتشارات انجمن، بیان کرد: « انجمن سینمای جوان با دو انتشارات آبان و جیکا کار می‌کند و در حال حاضر نیز اگر دانشجو یا علاقمندی کتابی در حوزه سینما بخواهد، از طریق همین دو ناشر قابل دسترس است. در نمایشگاه کتاب نیز این دو ناشر به صورت مجازی شرکت کرده‌اند و از طریق مجازی کتاب‌هایشان قابل سفارش است. من هم باور دارم که برخی کتاب‌های نه تنها سینمایی که مورد علاقمندی بسیاری است، وقتی به تیراژ 200 تا 300 می‌رسد خیلی ناراحت کننده است اما کسی که خواهان کتاب است، بعید می‌دانم به کتاب نرسد.»

به گزارش پانا، اسامی فیلم‌هایی که در بخش «سینما کتاب» در نمایشگاه کتاب تهران نمایش داده می شوند عبارت است از:

فیلم‌های کوتاه:
«جناکات»، «آقای مهدی زین‌الدین»، «دوال‌پا» و «رنگارنگ»

فیلم‌های سینمایی:
«دسته دختران»، «غریب»، «هناس»، «لوپتو» و «پسر دلفینی»

فیلم‌های مستند و بزرگداشت فرهیختگان و صنعت نشر:
مستند شخصیت‌نگار: روشنای زندگی (زندگی علامه محمد تقی جعفری)
مستند شخصیت‌نگار: آن زمستان (زندگی آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی)
مستند شخصیت‌نگار: هیچ‌کس منتظرت نیست (نگاهی به زندگی زنان)
مستند شخصیت‌نگار: فرزانه فروتن مدار ما (زندگی ایرج افشار، ‌شناس، مصحح و پژوهشگر)
مستند شخصیت‌نگار: و اما نامبرده (زندگی محمدحسن اسلام‌پناه؛ صحاف کرمانی، مصحح و پژوهشگر)
مستند شخصیت‌نگار: آثار عجم (زندگی فرصت‌الدوله شیرازی مولف آثار عجم، بحور الالحان و ..)
مستند شخصیت‌نگار: شازده حمام (زندگی محمدحسین پاپلی‌یزدی، جغرافی‌دان، پژوهشگر)
مستند شخصیت‌نگار: هفت آسمان (زندگی نصرالله مردانی شاعر و چهره ماندگار ادبیات)
مستند شخصیت‌نگار: شناسای دل (زندگی دکتر حسن انوری، سرپرست تألیف فرهنگ بزرگ سخن، مصحّح گلستان سعدی)
مستند شخصیت‌نگار: چونان سرو (زندگی دکتر محمد علیاسلامی ندوشن، شاعر، منتقد، نویسنده، مترجم، حقوق‌دان و پژوهش‌گر)
مستند شخصیت‌نگار: متولد آذر (زندگی مرتضی سرهنگی چهره برگزیده هنر انقلاب و پژوهشگر پیشکسوت دفاع مقدس)

جدول نمایش فیلم‌های بخش «سینما کتاب»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار