مدیر دبیرستان دخترانه شایستگان ملارد‌: 

معلم راهنمای خوبی‌ها ‌و هدایتگر و بیدار‌کننده است

ملارد (پانا) - مدیر دبیرستان دخترانه شایستگان ملارد، همزمان با بزرگداشت هفته معلم ضمن تبریک به فرهنگیان، از معلمان به‌عنوان ساربان علم و عشق نام برد.

کد مطلب: ۱۳۶۸۳۱۴
لینک کوتاه کپی شد
معلم راهنمای خوبی‌ها ‌و هدایتگر و بیدار‌کننده است

وحیده‌ میرترابی، مدیر دبیرستان دخترانه‌ شایستگان ملارد در گفت‌و‌گو با پانا تشریح کرد: «‌معلم کسی است که همیشه احساس نیاز به یادگیری و فراگیری مطالب تازه داشته باشد و مطالعات خود را پس از کسب مدرک تحصیلی متوقف نکند. اساتید خوب می‌‌دانند که در دنیا توقفی در کار نیست و هر شخصی یا در حال پیشرفت است ‌یا در حال پسرفت؛ اما نکته بسیار مهم این است که معلمان هیچ‌وقت از آموزش دست نمی‌‌کشند و همواره در حال مطالعه و یادگیری هستند.»

میرترابی افزود: «‌یک معلم خوب همیشه آماده همکاری با دیگر معلمان است، خصوصا اگر احساس کند که وجودش در این همکاری موثر و لازم است. در مدرسه و دانشگاه اساتید و معلمان مجرب اگر لازم باشد به شاگردی توجه بیشتر شود، با هم هماهنگی‌های لازم را انجام می‌‌دهند‌ یا برای پیشرفت کل دانش‌‌آموزان و دانشجویان با یکدیگر مشورت و تعامل دارند.»

وی ادامه داد: «‌یکی از خصوصیاتی که لازم است یک معلم خوب‌ از آن برخوردار باشد، بردباری است، زیرا اصولا معلم با کودکان و نوجوانان تعامل دارد و این افراد به‌خاطر کمی سن و تجربه، گاهی رفتار‌هایی از خود بروز می‌‌دهند که اگر معلم بردباری کافی نداشته باشد، موجب ناراحتی خواهد شد. معلم‌های خوب با سعه‌صدر شاگردان خود را به‌سمت موفقیت هدایت می‌‌کنند و در اخلاق و رفتار الگو‌های بسیار مناسبی برای آن‌ها هستند.»

این مدیر ‌در رابطه با یکی از ویژگی‌های مهم یک معلم شایسته گفت: «‌خوش‌صحبتی و قدرت بیان، یکی از عواملی است که در ایجاد رابطه با افراد فوق‌‌العاده موثر است و معلم باید حتما از این نیرو برخوردار باشد، معلم راهنمای خوبی‌ها و نیکی‌ها و هدایتگر و بیدار‌کننده است. معلمی، همان‌گونه که معلم پیر انقلاب رحمت الله فرموده؛ شغل انبیاست و امت سرگردان را از وادی جهل و ضلالت به سر‌منزل هدایت و سعادت و از دریای پر تلاطم فساد و انحراف به ساحل امید‌بخش نجات و نیک‌بختی می‌‌رساند.»

میرترابی در ادامه نسبت به شغل معلمان خاطر‌نشان کرد: «‌باید معلمان توجه داشته باشند که در گام اول به شغل شریف خودشان که شغل انبیاست افتخار کنند و در گام دوم به مسئولیت خودشان که مسئولیت انبیاست مسئولیت‌پذیر باشند، آن‌ها مامور به تربیت هستند و تربیت می‌‌کنند. تعلیم سر‌‌مشق همه انبیاست که از طرف خدای تبارک و تعالی به آن‌ها ماموریت داده شده؛ ماموریت خدا به انبیا همین است که بیایند و آدم را درست کنند و آن‌هایی که به انبیا نزدیک‌‌تر هستند در واقع‌ به مقام انسانیت نزدیک هستند.»

وی تصریح کرد: «‌شغل معلمی که شغل عمومی است برای انبیا گرفته تا اولیا تا فلاسفه و امام، تا علما و فرهنگیان؛ پس شغل، شغل بسیار بزرگ و مهمی است، شغل انسان‌سازی و ترویج فرهنگ و دانش است. سایر شغل‌ها به این درجه و مقام نمی‌‌رسند، زیرا آن‌ها مربوط به جهات دیگر هستند. در عالم، هیچ موجودی به پایه انسان نمی‌‌رسد و هیچ شغلی به پایه انسان‌سازی نمی‌‌رسد؛ پس شغل معلمی بسیار مهم و همراه با دغدغه‌های فراوان است.»

وی خاطر‌نشان کرد: «‌علم و دانش‌آموز دو رکن اساسی آموزش و پرورش هستند. آموزش و تدریس، کاری بسیار ظریف و حساس است و هر کسی که سواد یا معلوماتی در زمینه خاصی کسب کرده باشد، نمی‌‌تواند معلم موفقی باشد؛ پس معلم شایسته کسی نیست که در یک دبستان یا دبیرستان تدریس می‌‌کند، بلکه می‌‌تواند هر فرد واجد شرایطی باشد که در حوزه تربیتی فعالیت کرده و می‌خواهد در کار تدریس و فن آموختن، موفقیت کسب کند.»

مدیر دبیرستان دخترانه شایستگان ملارد، در پایان سخنان خود به عنصر مجاهدت در وجود معلمان اشاره کرد و گفت: «‌بی‌‌شک معلم از جمله افرادی است که بیشترین تاثیر را در انتخاب راه و روش زندگی هر فرد دارا می‌‌باشد. فردی که با وجود مشقت‌های بسیار در زندگی شخصی خود و با وجود تمام کاستی‌ها و کمبود تجهیزات مراکز آموزشی تمام تلاش خود را در خصوص تربیت و آموزش دانش‌آموز به‌کار می‌برد و در این خصوص از هیچ تلاشی دریغ نمی‌‌کنند. دانش‌آموزان باید به معلمان خود احترام بگذارند و آن‌ها را الگوی خود قرار دهند و برای تمامی آن‌ها موفقیت و سلامتی را آرزو دارم.»

دانش‌‌آموز خبرنگار‌: فاطمه نعمتی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار