سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به پانا مطرح کرد؛

ابلاغ رأی پرونده هواپیمای اوکراینی تا پایان فروردین ماه

واکنش به اظهارات عبدالرضا داوری درباره پرونده «محسن شکاری»/ «سپیده قلیان» اصرار به ارتکاب جرم داشت/ ۳۱ مسئول مورد تعقیب کیفری قرار گرفته‌اند

تهران (پانا) - سخنگوی قوه قضاییه از ابلاغ رأی پرونده هواپیمای اوکراینی تا پایان فروردین ماه جاری خبر داد.

کد مطلب: ۱۳۶۲۰۴۰
لینک کوتاه کپی شد
ابلاغ رأی پرونده هواپیمای اوکراینی تا پایان فروردین ماه

مسعود ستایشی در اولین نشست خبری خود در سال جدید ضمن تسلیت به مناسبت ایام شهادت امیرالمومنین علی (ع) اظهار کرد: قوه قضاییه اعلام می‌کند که تمام تلاش خود را در راستای کمک موثر به مسئولان اجرایی برای تحقق کامل شعار سال مبنی بر کاهش تورم و رشد تولید در جهت رفع دغدغه‌های عمومی مردم و ملت شریف به کار خواهد بست. همچنین مبارزه قاطع خود را با گلوگاه‌های فسادزا علاوه بر مقابله با مصادیق بروز فساد ادامه خواهیم داد.

سخنگوی قوه قضاییه در آستانه روز قدس گفت: روز جهانی قدس امسال ملت‌های آزاده از جمله ایران بار دیگر نشان خواهند داد که خون‌های ریخته شده زنان، کودکان و مردان بی گناه موجب آبیاری درخت تنومند مقاومت شده است. انشالله قدس شریف از چنگال ناپاک صهیونیست‌ها رها شده و طعم شیرین دنیای بدون صهیونیست و فلسطین بدون غصب و غارت‌های اسرائیل معنا پیدا خواهد کرد.

تعقیب کیفری 31 نفر از مسئولان درباره عدم صدور مجوز یا عدم اتصال سامانه‌های تخصصی مجوزها به درگاه‌های ملی

وی در بخش دوم سخنان خود در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره تشکیل پرونده برای مدیران دستگاه‌های متخلف در قانون صدور مجوز کسب و کار اظهار کرد: سازمان بازرسی کل کشور در ایفای ماموریت‌های خود اقدامات و پیگیری‌های بسیاری را به عمل آورده است که موجب شده اکنون بیش از ۹۵ درصد مجوزهای کسب و کار از سوی دستگاه‌ها در درگاه ملی مجوزهای کشور وصل شود. در زمینه برخورد قانونی و ضابطه‌مند با مسئولان متخلف، پرونده بازرسی ویژه در تسهیل صدور الکترونیکی مجوزها تشکیل شده که گزارش مربوطه تدوین شده است. در بخش تعقیب کیفری ۳۱ مورد گزارش تخلف بوده است. 31 نفر از مقامات و مسئولان دستگاه‌های اجرایی درباره عدم صدور مجوز یا عدم اتصال سامانه‌های تخصصی مجوزها به درگاه‌های ملی در مهلت مقرر مورد تعقیب کیفری قرار گرفته‌اند و 25 نفر هم مورد تعقیب انضباطی قرار گرفته‌اند.

ابلاغ رای پرونده هواپیمای اوکراینی تا پایان فروردین

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوال پانا درخصوص آخرین وضعیت پرونده هواپیمای اوکراینی گفت: نسبت به این پرونده بارها اطلاع‌رسانی جامعی هم از سوی قوه قضاییه و هم از سوی ریاست سازمان قضایی نیروهای مسلح صورت گرفته و نکاتی عرض شده است. بر اساس زمان‌بندی که مقرر شده، رای دادگاه هواپیمای اوکراینی در موعد مقرر در ایام نوروز امسال صادر شده و در مرحله ابلاغ دادنامه است و تا آخر فروردین ماه جاری ابلاغ می‌شود.

تکذیب اظهارات عبدالرضا داوری در پرونده محسن شکاری

وی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره اظهارات عبدالرضا داوری، مشاور پیشین محمود احمدی‌نژاد مبنی بر اینکه فردی که محسن شکاری از اغتشاشگران اعدامی را دستگیر کرده بود مورد هدف گلوله قرار گرفته است، آیا صحت دارد یا خیر گفت: اول اینکه از آقای داوری باید پرسید که منبع گزارششان چیست. بر اساس شرایط و داده‌هایی که وجود دارد گزارش و پرونده‌ای مبنی بر موضوع سوال، نداریم یا حداقل من ندیده‌ام اما به نظر می‌رسد که صحیح نباشد ولی اگر آقای داوری مدرکی دارند، ارائه کنند.

آخرین وضعیت پرونده سپیده قلیان

وی درباره اتهام جدید سپیده قلیان که پس از آزادی از زندان بازداشت شده است، گفت: عفو اخیر در سیمای جمهوری اسلامی داخلی و فرامرزی و در رسانه‌های دیداری و شنیداری اعلام شد. در قبال این عنایت و اقدام هوشمندانه اگر فردی مرتکب جرم شد دلیلی بر این نیست که عفو زایل شده است. اگر افرادی که مشمول عفو شدند مرتکب جرم جدیدی شوند به تبع با ارتکاب این جرایم از الطاف عفو خارج خواهند شد و قوه قضاییه مطابق موازین قانونی برخورد خواهد کرد. در پرونده مورد بحث هم به لحاظ جرم جدیدی که مرتکب شدند، پرونده در دادسرای انقلاب است و کیفرخواست پرونده در تاریخ ۲۸ اسفندماه سال گذشته صادر شد.

به گفته ستایشی عنوان اتهامی سپیده قلیان اهانت است که جزئیات آن اطلاع‌رسانی خواهد شد.

زمان ثبت‌نام آزمون تصدی منصب قضا در سال ۱۴۰۲

سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به فراخوان برگزاری آزمون تصدی منصب قضا یادآور شد: ثبت‌نام آزمون تصدی منصب قضا در سال ۱۴۰۲ در تاریخ ۲۹ فروردین ماه تا ۷ اردیبهشت‌ ماه انجام خواهد شد.

توضیح درباره احکام پرونده روح‌الله عجمیان

ستایشی در پاسخ به سوالی درباره پرونده روح‌الله عجمیان گفت: پاسخ لازم در رابطه با این موضوع داده شده و رئیس کل دادگستری استان البرز در این زمینه در پاسخ به سئوالات و حواشی اقدام کرده است و به احترام روح آن شهید بزرگوار و همه کسانی که در آن حوادث ناخوشایند دچار خسارت‌های مالی و معنوی شدن باید بگویم که پرونده‌ی مورد بحث در شعبه اول دادگاه انقلاب به شهرستانی که در آن مورد رسیدگی قرار گرفته در رابطه با این موضوع که این درخواست در مورد ۱۶ نفر از متهمان پرونده صادر شده است، دادگاه بدوی حکم اعدام برای پنج نفر از متهمان به اتهام افساد فی الارض و همچنین حبس برای سایرین به اتهام محاربه صادر کرده است. شعبه‌ای از شعب دیوان عالی کشور در مورخ ۱۷ دیماه ۱۴۰۱حکم صادره را در مورد دو نفر از متهمان محکوم به اعدام ابرام و تایید کرده است و نسبت به سایر متهمان بر اساس رسیدگی و تشخیصی که صورت گرفته این حکم صادره را نقض کرده است و زمانی که حکمی نقض می‌شود پرونده جهت رسیدگی اعاده شده و در اسفندماه جلسه رسیدگی به آن برگزار شده و تا این لحظه منجر به صدور رای نشده است.

وی ادامه داد: حکم دو نفر از متهمان محکوم به اعدام ( کرمی و حسینی) در ۱۷دی ماه ۱۴۰۱ اجرا شد، آن چه که می‌توان گفت و دادگستری البرز نیز به آن اشاره کرده و ما نیز دوباره به آن توجه می‌دهیم، نقش موثر این افراد در به شهادت سید روح‌الله عجمیان محرز بوده است و اتهامات متهمان بدو امر نبوده است که قتل عمد محسوب شود و حسب مورد افساد فی الارض و محاربه بوده است که تعیین تکلیف شده است. رسیدگی‌ها در دادسرا و دادرسی در محاکم صالح با دقت بالا و با صرف وقت مناسب توسط قضات باتجربه، ورزیده و مطلع و مجرب صورت می‌پذیرد و باید این اطمینان را حاصل کرده باشیم که تمامی اقداماتی که در سیر رسیدگی صورت می‌گیرد، مر مقررات قانونی و موازین شرعی است که امیدواریم واجد خروجی‌ها بازدارندگی و تجلی عدالت کیفری باشد.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره افزایش قیمت سکه و ضرورت بازنگری در آرای صادره در حوزه مهریه بیان کرد: در حوزه تعدیل مهریه‌ها دغدغه این است که کار به‌نحوی صورت گیرد که منتهی به بازداشت افراد در اجرای قانون محکومیت‌های مالی نشود. سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و ادارات اجرای ثبت برای بحث مهریه تکالیفی دارند. ادارات به تکالیف خود در این حوزه عمل می‌کنند؛ البته برخی از این موارد نیز به محاکم می‌آید و مطالبه مهریه صورت می‌گیرد. دوستان ما در تلاش هستند که برای پرونده‌های تعدیل مهریه، این پرونده‌ها به‌صورت فوق‌العاده رسیدگی شوند و تلاش شده در اوقات فوق‌العاده این پرونده‌ها را مورد رسیدگی قرار دهند. همکاران ما در تمام دادگستری‌های کشور و دادگستری کل استان تهران تلاش کردند رابطه خود را با حوزه زندان و زندانیان و مددجویان در تمامی پرونده‌ها و پرونده‌های مورد بحث مستمرا داشته باشند تا زندانیان مبادرت به تنظیم دادخواست تعدیل مهریه کنند.

ستایشی ادامه داد: در زندان تهران بزرگ بر دیوارها نحوه تنظیم دادخواست تعدیل مهریه نصب شده و دفتر خدمات الکترونیک قضائی مستقر نیز داریم. همچنین با همکاران صحبت شده تا بخشی از مهریه با موضوع سکه را جدا کنند و با توافق و هماهنگی زوجین ما به ازای آن را به‌صورت ریالی در نظر بگیرند و موجبات پرداخت آن را به‌صورت تقسیط و ماهانه فراهم کنند. نهایت تلاش ما این است که این موضوع را بتوانیم با توجه به افزایش قیمت سکه به‌گونه‌ای اقدام کنیم که موجبات بازداشت زوج نشود ضمن اینکه با رعایت کامل شرایط زوجه باشد.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص انتقاد رئیس قوه قضائیه پیرامون نحوه صدور قرار وثیقه که بعضاً منجر به بازداشت شخص می‌شود، گفت: اقدامات قاضی رسیدگی‌کننده باید منطبق با قوانین و مقررات و ماهیت پرونده باشد. حقیقت قضیه این است که نگاه دستگاه قضا به افزایش جمعیت کیفری نیست و اگر ضرورت و قانون ایجاب نکند، همکاران در صدد صدور قرارهای تأمین منتهی به بازداشت نیستند. در قرار وثیقه نیز هر گاه مطلع عجز از تودیع وثیقه داشته باشد، بر اساس مقررات قانونی باید بازداشت شود. در قرارهای کفالت چنانچه فرد نتواند کفیل معرفی کند چاره‌ای ندارد. تمام تلاش ما در حدود قانون این است که قرارهای تأمین کیفری منتهی به بازداشت نشود و ریاست معزز قوه قضائیه خیلی دغدغه دارند که کسی بی‌مورد و یا حتی‌الامکان بازداشت نشود و تمام تلاش این است که کسی که می‌تواند آزاد بماند، بازداشت نشود. دادستان کل کشور در اجرای فرامین ریاست معزز قوه قضائیه طی بخشنامه‌ای گوشزد کردند که از صدور قرارهای منتهی به بازداشت و حتی قرارهای بازداشت موقت جز در موارد قانونی پرهیز شود.

نحوه برخورد قانونی با افراد بی‌حجاب

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره نحوه برخورد با افراد بی‌حجاب با تاکید بر موازین قانونی به چه صورت است، گفت: بهترین راه تجلی عدالت، اجرای قانون است و با توجه به تذکرات و توجهات مهمی که از سوی ولی امر مسلمین و رئیس قوه قضاییه داده شده است، قوه قضاییه منطبق با موازین قانونی امور را پیگیری خواهد کرد. برخورد با باندها و شبکه‌های ایجاد و گسترش فساد در جامعه و کسانی که موجبات به سخره گرفتن قانون را به وجود می‌آورند اگر مرتکب جرم شوند، برخورد قانونی خواهد شد. اطمینان داریم مردم شریف و دغدغه‌مند و مردمی که در راهپیمایی ها حضور پررنگ دارند، قطعا مبین این است که مردم بزرگوار، قدرشناس، مسلمان و امام زمانی هستند و به موازین توجه دارند و کسانی که ضعف حجاب دارند امیدواریم در این ایام مبارک متحول شوند و افرادی هم که کشف حجاب می‌کنند امیدواریم به برکت این ایام باتوجه به تذکرات، دست از این اقدامات بردارند.

چرایی صدور مجدد کیفرخواست در برخی پرونده‌های عفو اخیر

وی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه افرادی که در عفوهای اخیر مورد عفو قرار گرفتند مجددا کیفرخواست برای آنها صادر شده است، گفت: محکوم و متهمی که مشمول عفو شده برای مسائل گذشته آنها پرونده باز نمی‌شود، مگر تخفیف مجازات باشد. کسانی که پرونده‌ای برای آنها تشکیل شده است، حتما مرتکب جرم جدید شده‌اند و اتهام جدیدی برای آنها مترتب است.

ورود سازمان بازرسی به پرداخت پاداش‌های ارزی بعد از جام جهانی

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی مبنی بر پرداخت پاداش‌های ارزی بعد از جام جهانی به بازیکنان، کادر فنی و اعضای هیأت رییسه و ورود سازمان بازرسی کل کشور به موضوع، گفت: سازمان بازرسی کل کشور بنا بر وظایف و ماموریت‌های قانونی در مورد هزینه‌های جام‌جهانی قطر۲۰۲۲ ورود پیدا کرده است و در یک نامه هشداری به وزیر ورزش و جوانان درباره این پرداخت‌ها به بازیکنان، کادر فنی و هیات رییسه توضیح خواسته شده است. مطابق بخشنامه وزارت ورزش و جوانان در آبان ۱۳۹۹، پرداخت هرگونه پاداش به صورت ارزی و پرداخت مسکوکات طلا به بازیکنان، کادر فنی و هیات رییسه ممنوع اعلام شده بود. وزیر ورزش و جوانان به نامه سازمان بازرسی کل کشور پاسخ داده است و موضوع در حال پیگیری است و با توجه به حساسیت‌ها، موضوع با دقت، ظرافت، سرعت و صحت بررسی می‌شود و هر نتیجه‌ای حاصل شود اطلاع‌رسانی خواهد شد.

آخرین وضعیت پرونده بدحالی دانش‌آموزان

وی در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت موضوع بدحالی دانش‌آموزان گفت: مسمومیت ناظر به بررسی‌ها و دستیابی به نتایج خاص است. اطلاع‌رسانی برای جلوگیری از اظهار نظرهای غیرپایدار و لغزنده که موجب تشویش می‌شود، بر عهده وزارت کشور گذاشته شد و اقدامات موثری در اطلاعیه‌های متعدد از سوی مراجع ذیربط صادر و اطلاع‌رسانی شد اما آنچه وظیفه قوه قضاییه است در موضوع بدحالی دانش‌آموزان که مبتنی بر مطالبه عمومی و نظر رهبر معظم انقلاب اسلامی و تاکید ایشان مبنی بر رسیدگی دقیق و برخورد قاطعانه است، پس از بررسی دقیق و همه‌جانبه اعلام خواهد شد و مطمئن باشید با شدیدترین و سختگیرانه‌ترین مجازات روبرو خواهند شد. یک مصداق از پرونده‌های مربوط به بدحالی دانش‌آموزان در استان فارس در نیمه اسفند سال گذشته ۵۳ دانش‌آموزان دچار بدحالی شدند که در این رابطه طبق تحقیقات مجدانه پنج متهم دستگیر و پرونده آنها در حال تحقیقات است و در صورت احراز مجرمیت بدون اغماض با کسانی که با روان مردم بازی کنند، برخورد خواهد شد.

آخرین وضعیت پرونده حمله به حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع)

سخنگوی قوه قضاییه در خصوص آخرین وضعیت پرونده گروهک تروریستی داعش که اقدام به انجام فعالیت‎های تروریستی در حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) شیراز کرده بودند، گفت: اکنون در خصوص این پرونده احکام قطعی صادر نشده است. دادنامه این پرونده در تاریخ ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ توسط دادگاه انقلاب اسلامی شیراز صادر شده است. متهمان این پرونده «رشیدی» و «هاشمی» هستند که اتهامات این افراد دایر بر افساد فی‌الارض از طریق معاونت در ارتکاب جرم به صورت گسترده علیه تمامیت جسمانی افراد و عضویت در گروه باغی، حکم اعدام این افراد صادر شده است. متهمان ردیف سه و چهار یعنی «رحمانی» و «امانی» به اتهام معاونت در جرایم مورد بحث، به ترتیب به ۲۵ سال و ۱۵ سال حبس تعزیری با احتساب ایام بازداشت اخیر و اخراج از کشور جمهوری اسلامی ایران محکوم شدند. متهم ردیف پنجم یعنی «کابلی» به اتهام عضویت در گروه داعش به ۵ سال حبس تعزیری و اخراج از خاک جمهوری اسلامی ایران محکوم شده است. دادنامه در مرحله ابلاغ است و تا این ابلاغ صورت گیرد و در صورت فرجام خواهی متهمان، اقدامات لازم برای فرجام خواهی این افراد انجام خواهد شد.

تشریح پرونده حادثه تروریستی ایذه

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوال خبرنگاری در رابطه با روند صدور احکام صادر شده برای عوامل اصلی حادثه تروریستی شهرستان ایذه استان خوزستان، اظهار کرد: حکم بدوی عاملان جنایت تروریستی آبان‌ماه ۱۴۰۱ در شهرستان ایذه، صادر شده است و طی این دادنامه «عباس کورکوری» و سایر متهمان پرونده به اعدام و حبس‌‎های طویل مدت محکوم شدند. براساس گزارش رئیس کل دادگستری استان خوزستان، «عباس کورکوری» از عاملان اصلی اغتششات به اتهام محاربه از طریق کشیدن سلاح به قصد جان مردم، ارعاب و افساد فی الارض از طریق ارتکاب جنایت به وسیله تیراندازی با سلاح جنگی، اخلال در نظم، ایجاد خسارت عمده به تمامیت جسمانی منتج به شهادت ۷ شهروند از جمله «کیان پیرفلک»، ایراد خسارت عمده به اموال عمومی و خصوصی، تشکیل گروه باغی و عضویت در آن به قصد قیام مسلحانه علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، حکم به محکومیت متهم صادر شده است.

وی افزود: ادله صدور حکم برای این متهم، اوراق در پرونده، تصاویر ثبت شده توسط دوربین‎ های مداربسته، حمله و ارتکاب رفتار‌های کشنده و اقدام به تیراندازی، کارشناسی تخصصی صورت گرفته بر روی اسلحه مورد تیراندازی متهم؛ هستند. باید به نظرات کارشناسانه مطابق با موازین و احکام صادره توسط قضات با تجربه، متمسک شویم و از ایراد نظریات و صحبت‎‌هایی که باعث ایجاد تردید در امور و احکام است، پرهیز و اجتناب کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار