دریاچه «حوض سلطان» قم بزرگترین آینه طبیعی ایران

قم (پانا) - دریاچه حوض سلطان معروف به بزرگترین آینه طبیعی ایران یکی از جاذبه‌های دیدنی قم به شمار می رود.

کد مطلب: ۱۳۵۹۳۲۷
لینک کوتاه کپی شد
دریاچه «حوض سلطان» قم بزرگترین آینه طبیعی ایران

دریاچه نمک یا حوض سلطان در ۴۰ کیلومتری شهر مقدس قم در حاشیه اتوبان قم تهران و در ۸۵ کیلومتری تهران قرار دارد.

بر اساس مستندات موجود این دریاچه شگفت انگیز از دو چاله جداگانه به نام حوض سلطان و حوض مره تشکیل شده است که این دو حوض به وسیله یک آبراهه به هم متصل شده اند. دریاچه نمک قم که بـا نام دیگر حوض سلطان شناخته می‌شود را بزرگ‌ترین آیینه طبیعی ایران می‌دانند.

حوض سلطان در فصل‌های پر بـارش سال، شکلی صیقلی بـه خود می‌گیرد و زیبـایی بی‌نظیری از خود بـه نمـایش می‌گذارد بـه همین علت بـه بزرگ‌ترین آینه ایران معروف شـده اسـت.

دریاچه حوض سلطان یکی از جاذبه‌های دیدنی شهر قم به شمار می‌رود؛ «رود شور» و «قره‌چای» از رودهای متعددی هستند که از شوره زارهای اطراف عبور و به این دریاچه ریخته می‌شوند و دریاچه از تبخیر شدید و رسوبات نمکی در منابع آبی به وجود آمده است.

سطح آب در این دریاچه مدام در حال نوسان است و در فصول پر آب و بارندگی زیاد اول حوض مره از آب پر می‌شود سپس آب اضافه آن به چاله غربی یعنی حوض سلطان راه پیدا می‌کند.

در این منطقه حدود 40 گونه گیاهی از جمله درمنه بیابانی، اشنان، تاغ زرد و سیاه، سودا و اسفناج وجود دارد.

این دریاچه از نظر گونه جانوری بسیار غنی است؛ هوبره، انواع کبوتر و پرندگانی نظیر غاز خاکستری، آنقوت، لک‌لک، انواع عقاب را می‌توان در آنجا مشاهده کرد. همچنین خرگوش، موش صحرایی، روباه و آهو نیز در منطقه پستانداران قابل رؤیت است.

خزندگان منطقه شامل مارها و سوسمارها هستند که در کنترل بیولوژیک آفات در این دریاچه نقش دارند.

دوچرخه سواری از تفریحات سالم و خانوادگی این منطقه است؛ امکان قایق سواری برای گردشگران به دلیل عمق کم وجود ندارد اما می‌توانند با پای پیاده از میان دریاچه عبور کنند.

در نزدیکی این دریاچه خانه‌های روستایی چشمه‌شور و صفرآباد برای گردشگرانی که نیاز به استراحت دارند وجود دارد.

دانش آموزان خبرنگار: نگین گایینی، رقیه سادات موسوی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار