آنچه از خانه داروغه به یاد می‌ماند

گلبهار (پانا)- یکی از زیبا ترین مکان‌های تاریخی در اطراف بارگاه مقدس امام هشتم خانه داروغه است که معماری آن هنوز هم چشمگیر و زیبا است. به گونه‌ای که ترکیبی از معماری روسی و ایرانی توانسته در کنار تندیس‌های آجرکاری وگچی منظره بی‌نظیری را به ارمغان بیاورد.

کد مطلب: ۱۳۵۹۱۵۶
لینک کوتاه کپی شد
آنچه از خانه داروغه به یاد می‌ماند

یکی از زیبا‌ترین مکان های تاریخی در اطراف بارگاه مقدس امام هشتم خانه داروغه است که معماری آن هنوز هم چشمگیر و زیبا است. به گونه ای که ترکیبی از معماری روسی و ایرانی توانسته در کنار تندیس های آجرکاری و گچی منظره بی نظیری را به ارمغان بیاورد.

این اثر تاریخی که منسوب به خانه داروغه است در اواخر دوره قاجار به دستور داروغه مشهد (یوسف خان هراتی) بنا گردیده است.

یکی از ویژگی های معماری دوران قاجار تقارن در پلان و قرینه سازی آن است که نمونه ای از آن در این بنای ارزشمند دیده می شود.

همچنین این بنا دارای سه پهلو است. یک پهلو به سمت شمال که تابستان نشین است پهلو دیگر به سمت جنوب شرقی است که به دلیل آفتاب گیر بودن زمستان نشین است و پهلوی سوم هم به سوی شرق باز شده و راهرویی است که ضمن اینکه دو پهلوی دیگر را به هم می‌رساند راهروی ارتباط روز های سرد زمستان است که در آن فضا‌های کوچک کوچک جای دارد و هر کدام پنجره ای به سوی آفتاب دارد.

این بنای تاریخی در سال ۱۳۹۱ توسط شهرداری منطقه و شرکت عمران خریداری و بازسازی شده و در سال ۱۳۹۴ به بهره برداری رسیده است.

خبرنگار دانش آموز: بهاره تقوایی دوست

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار