رمضان ماه بخشش و لطف خدا است

نهمین ماه در تقویم اسلامی ماه رمضان است. ماهی که مسلمانان سراسر جهان آن را ماه روزه‌داری، نماز، مراقبه و حضور در جمع مومنان می‌دانند. مسلمانان معتقدند قرآن در این ماه بر محمد نازل شده است.

کد مطلب: ۱۳۵۸۸۴۱
لینک کوتاه کپی شد
رمضان ماه بخشش و لطف خدا است

در قرآن، مستقیماً به کسانی که ایمان آورده اند دستور داده شده که در این ماه روزه بگیرند. هر سال ماه رمضان از رویت هلال ماه آغاز و تا رویت هلال ماه دیگر به مدت٢٩ تا ٣٠ روز ادامه دارد. روزه گرفتن از طلوع آفتاب تا غروب آفتاب برای کلیه بزرگسالان مسلمان که بیمار، مسافر، سالخورده نیستند واجب است.

در روایات، فضائل متعددی برای ماه رمضان گفته شده است. این ماه، ماه میهمانی خدا، ماه رحمت و مغفرت و برکت و بهار قرآن است. براساس احادیث، در این ماه درهای آسمان و بهشت گشوده و درهای جهنم بسته می شود. شب قدر که نزول قرآن در آن شب بود، در این ماه قرار دارد. برخی دیگر از کتاب‌های آسمانی همچون تورات و انجیل نیز در این ماه نازل شده است. رمضان، تنها ماهی است که نام آن در قرآن آمده است. این ماه، نزد مسلمانان احترام و جایگاه ویژه ای دارد و مسلمانان به عبادت در آن اهتمام ویژه ای دارند.

وقایع مهم این ماه، نزول قرآن در شب قدر و شهادت حضرت علی (ع)، نخستین امام شیعیان، در بیست و یکم ماه است. امام حسن مجتبی (ع) نیز در پانزدهم این ماه سال سوم قمری متولد شده است. در جوامع اسلامی، آداب و رسوم گوناگونی همچون مهمانی‌ها و مراسمات جمعی، نظافت مساجد و اماکن مذهبی، مراسم آشتی کنان، مراسم کلوخ اندازان، پخت انواع شیرینی ها و غذاها برای ماه رمضان شکل گرفته است. در قرآن، از این ماه به عنوان ماهی که در آن قرآن نازل شده، یاد شده است. با توجه به آیه ١٨٥ سورة بقره که نزول قرآن را در ماه رمضان عنوان کرده است و سوره قدر که نزول قرآن را در شب قدر می داند، مسلمانان معتقدند که شب قدر، در این ماه واقع شده است.

رمضان، ماه آمرزش گناهان و میهمانی خداست. خداوند در این ماه برای کوچک ترین اعمال ثواب های بزرگ قرار داده و به هر بهانه ای بندگانش را مورد لطف و رحمت بی پایانش قرار می دهد.

دانش آموز خبرنگار: شایان ابراهیمی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار