در گفت‌وگو با پانا عنوان شد؛

حضور دانش‌آموزان در برنامه‌های «کافه علم» بنیاد مصطفی(ص)

تهران (پانا) - مدیرارتباطات و ترویج بنیاد علم و فناوری مصطفی(ص) با اشاره به اجرای برنامه‌ کافه علم از حضور و استقبال دانش‌آموزان از برنامه‌های کافه علم خبر داد.

کد مطلب: ۱۳۵۵۸۵۸
لینک کوتاه کپی شد
حضور دانش‌آموزان در برنامه‌های «کافه علم» بنیاد مصطفی(ص)

حسین ریوندی در گفت‌وگو با پانا با اشاره به اهداف اجرای برنامه کافه علم اظهار کرد: «شاید برایتان پیش آمده باشد که بخواهید از موضوعی علمی سردرآورید ولی چون با واژگان تخصصی آن حوزه علمی آشنا نیستید، محتوای موجود درباره آن در فضای مجازی یا نشست‌های تخصصی دانشگاهی هم کمکی به شما نمی‌کند، شاید هم شما متخصص در موضوعی ویژه در یک حوزه علمی باشید و بخواهید تخصص خود را با علاقه‌مندان به بحث بگذارید ولی بستر مناسبی برای آن نیافته باشید. همه این چالش‌ها، بخشی از یک دغدغه بزرگ‌تر است؛ اینکه چگونه می‌توان علم را خارج از فضاهای علمی و دانشگاهی متعارف به جامعه نیز عرضه کرد. فاصله زیاد میان علم و جامعه می‌تواند پیامدهای ناخوشایندی برای آن جامعه به همراه داشته باشد. علم برای رشد نیاز به حمایت جامعه دارد و تا درک درستی از علم در جامعه نباشد این حمایت به خوبی صورت نمی‌گیرد.»

وی ادامه داد: «در کشورهای مختلف، برنامه‌های گوناگونی برای همگانی‌سازی علم و برداشتن موانع میان علم و جامعه در دستور کار قرار گرفته است و کافه علم‌ها یکی از شناخته ‌شده‌ترین برنامه‌هایی هستند که برای این منظور طراحی شده‌اند.»

دانش‌آموزان عمده مخاطبان «کافه علم»

مدیر ارتباطات و ترویج بنیاد علم و فناوری مصطفی(ص) با بیان اینکه دانش‌آموزان عمده مخاطبان کافه علم هستند، گفت: «کافه علم‌ها محیط‌های صمیمی و غیررسمی هستند که علم را از فضاهای متعارف آن خارج کرده و با زبانی ساده در اختیار عموم مردم قرار می‌دهند. این برنامه به عموم شهروندان و به خصوص دانش‌آموزان که در شروع مسیر علم‌آموزی هستند این اجازه را می‌دهد که با هر پیشینه علمی، دیدگا‌ه‌ها و پرسش‌های خود را مطرح و با مهمان برنامه که یک ترویج‌گر علم است به گفت‌وگو بپردازند. این ترویج‌گر می‌تواند یک زیست‌شناس بزرگ، یک پژوهشگر فیزیک کوانتوم، منجم آماتور یا هر کسی باشد که نشست با محوریت ایده‌های او برگزار شده و بر موضوع مطرح شده مسلط است.»

ریوندی درباره استقبال دانش‌آموزان از برنامه‌های کافه علم نیز گفت: «کافه‌علم جایزه مصطفی(ص) که از سال 1400 کار خود را آغاز کرده از جمله رویدادهایی است که می‌کوشد گفتمان مطلوب را در حوزه علم و فناوری به جریانی اجتماعی تبدیل کند. از روز نخست راه‌اندازی کافه علم‌ها تاکنون 18 کافه علم برگزار شده و صدها نفر از علاقه‌مندان به علم‌وفناوری نیز در آنها شرکت کردند.»

وی اضافه کرد: «مروجان علم در این کافه علم‌ها از برجسته‌ترین دانشگاه‌های ایران و جهان بودند و کوشیدند به زبانی ساده به موضوع‌هایی از جمله نظریه ریسمان، تغییرات اقلیمی، گیاهان دارویی، فیزیک کوانتوم، واکسن کووید و... بپردازند.»

حضور دانش‌آموزان در برنامه‌های «کافه علم» به همراه خانواده

مدیر ارتباطات و ترویج بنیاد علم و فناوری مصطفی(ص) خاطرنشان کرد: «تقریبا در تمامی برنامه‌ها، دانش‌آموزان به همراه خانواده‌های خود حضور داشتند. در ماه گذشته یک کافه علم به‌صورت اختصاصی برای دانش‌آموزان در شهر زنجان با عنوان جهان در آیینه ریاضیات به بررسی موضوع مدل‌سازی ریاضیات پرداخت. در کافه علم‌هایی که با حضور برگزیدگان جایزه مصطفی(ص) در سال گذشته برگزار شد، آقای پروفسور کامران وفا، دانشمند برجسته ایرانی که استاد دانشگاه هاروارد هستند تاکید بر حضور دانش‌آموزان در کافه علم جهت الهام‌بخشی به آنها در شکل‌گیری مسیر علمی داشتند که با استقبال گسترده‌ای از علاقه‌مندان حوزه فیزیک در تهران برگزار شد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار