معاون وزیر جهاد کشاورزی:‌

گوشت گران نشده، قدرت خرید مردم کم شده است

تهران (پانا) - معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه قیمت گوشت را نباید تبدیل به شایعه کرد و از مجراهای اصلی باید پیگیر قیمت شد عنوان کرد که قیمت گوشت گران نشده بلکه قدرت خرید مردم کم شده است.

کد مطلب: ۱۳۵۱۶۷۹
لینک کوتاه کپی شد
گوشت گران نشده، قدرت خرید مردم کم شده است

شاهپور علایی مقدم، معاون اقتصادی و برنامه‌ریزی وزارت جهاد کشاورزی در حاشیه اولین کنگره ملی مراکز خدمات کشاورزی در جمع خبرنگاران گفت: «در کشور ما موضوع هزینه تولید فقط در بخش صنعت و خودرو مطرح می‌شود و این در حالی است که کشاورزی هم با متغیرهای متفاوتی مواجه است. امروز بحث روز گوشت است. در شش‌ماهه دوم ما مراتع نداریم و باید جیره دستی بدهیم و نیاز جیره دستی در کشور حدود 16 میلیون تن است که شامل جو و ذرت و کنجاله ها برای دام و طیور ماست. وقتی قیمت ارز بالا می‌رود این تلاطمات و نوسانات در بخش تولید عمدتاً در گوشت مرغ و تخم‌مرغ اثرگذار است و نمی‌شود گفت گوسفند از ارز خارجی تغذیه نکند. ما حدود 9 میلیون و 300 هزار تن واردات ذرت و 3 میلیون و 300 هزار تن واردات جو را داریم.»

وی افزود: «اکنون با 28 هزار و 500 تومان نرخ ارز نمی‌توان نهاده وارد کرد چون چنین ارزی در اختیار وارد کننده قرار نمی‌گیرد. از بانک مرکزی تا سازمان برنامه‌وبودجه و گمرک و وزارت امور خارجه و همه متغیرهایشان بر موضوع امنیت غذایی اثر دارد.»

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه باید الزامات تولید فراهم شود گفت: «این مهم فراهم شود تولید بالا می‌رود. زمانی که نرخ ارز 4 هزار 200 تومان بود جو کیلویی 2 هزار و 200 تومان قیمت‌گذاری می‌شد اما ارز 28 هزار و 500 شده و اگر تخصیص بدهند، قیمت جو کیلویی 14 هزار تومان شده است. معادله ساده‌ای است. هزینه تمام شده دام را داریم. در 120 روز ضریب تبدیل خوراک دام به وزن دام چقدر است؟ واکسن دام و حمل‌ونقل و خسارت‌هایی که در حین تولید دارد را بررسی کنیم مشخص می‌شود که عددی که به دست می‌آید هزینه‌های تولید در کشور به دلیل وابستگی به منشأ ارزی و نهاده‌هایی که از بیرون وارد می‌شود عدد بزرگی نیست.»

علایی مقدم با اشاره به اینکه باید وضعیت بازار را دید، گفت: «اگر با اپلیکیشن‌ها سفارش گوشت بدهیم، گوشت کیلویی 500 هزار تومان بیشتر است. جو روانی ایجاد شده در فضای مجازی این است که قیمت گوشت بالای 500 هزار تومان است و ما از استان‌ها و شهرستان‌ها میانگین قیمت را می‌گیریم. 250 هزار تومان میانگین قیمت لاشه در کشور است. چرا فراوانی گوشت منجمدی که در بازار هست دیده نمی‌شود.»

معاون وزیر جهادکشاورزی با اشاره به اینکه گرانی قیمت نداریم گفت: «قدرت خرید پایین است و طبیعی است با حقوق 7 میلیونی نمی‌توان خرید کرد.»

وی درباره وضعیت تأمین اقلام اساسی برای شب عید، گفت: «اقلام خوراکی که در سبد خانوار نقش اساسی دارند به دودسته تقسیم می‌شوند. یکی میوه است و دیگری محصولات اساسی که کالری زا هستند مانند گوشت قرمز یا سفید، تخم‌مرغ و روغن و مرغ. در این زمینه برای تأمین گوشت مرغ بیش‌بود داریم و 100 هزار تن بیشتر ذخیره داریم و ذخایر استراتژیک در همه موارد داریم و فقط درزمینهٔ گوشت قرمز باید دقت کنیم زیرا ماه مبارک رمضان باید تأمین مواد غذایی اساسی را داشته باشیم.»

علایی مقدم عنوان کرد:‌ «میوه‌هایی مانند سیب و پرتقال برای بازار شب عید تأمین شده است. درزمینهٔ تأمین خرما حدود 1 و 3 دهم میلیون تن تولید خرما داریم و در دنیا صاحب رتبه هستیم و مشکلی نداریم . درزمینهٔ برنج هم حدود 550 هزار تن ذخیره استراتژیک داریم. میانگین قیمت برنج داخلی و خارجی حدود 40 هزار تومان است و درزمینهٔ تخم‌مرغ با 44 هزار تومان میانگین قیمت کشوری است.»

وی درباره طرح از فجر تا عید گفت: «این طرح همچنان در فروشگاه‌های زنجیره‌ای در حال اجراست. کنترل بازار با چندین جایگاه وارد عمل می‌شود. اول فرمانداران که به‌عنوان نماینده اصلی هستند و ستاد تنظیم بازار و سازمان‌های مختلف در آن عضو هستند پس فقط وزارت جهاد کشاورزی امکان کنترل همه فروشگاه‌ها را ندارد و این‌یک خرد جمعی است.»

علایی مقدم عنوان کرد:‌ «یکی از وظایف ما فراهمی محصول بوده و عمده مشکل ما قیمت است. بازرسی اصناف و نهادهای مرتبط باید در این مهم به کمک وزارت جهاد کشاورزی بیایند. موضوع بعدی بازرسی بازار در بخش کشاورزی قدرتش کامل نیست زیرا صنفش یکجایی است و صدور مجوزش را نهاد دیگری بر عهده دارد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار