تجهیز ۹۰ درصد کشت سیب‌زمینی به سیستم آبیاری مدرن در استان اردبیل

اردبیل(پانا) - رئیس سازمان جهاد کشاورزی اردبیل اعلام کرد در سال‌های اخیر ۹۰ درصد کشت سیب‌زمینی در این استان به سیستم آبیاری مدرن مجهز شده است.

کد مطلب: ۱۳۵۰۹۵۷
لینک کوتاه کپی شد
تجهیز ۹۰ درصد کشت سیب‌زمینی به سیستم آبیاری مدرن  در استان اردبیل

نادر تقی‌زاده ،رئیس سازمان جهاد کشاورزی اردبیل با اشاره به نقش آبیاری مدرن در ارتقای بهره وری محصولات کشاورزی گفت: امسال بیش از ۸۰۰ هزار تن سیب زمینی در دشت اردبیل تولید و روانه بازار شد و پیش بینی می‌شود سال آینده میزان تولید سیب‌زمینی در استان به یک میلیون تن برسد.

وی با بیان اینکه سیب‌زمینی کاران اردبیل یک پنجم نیاز کشور را تامین می‌کنند، افزود: متوسط تولید سیب‌زمینی در هر هکتار در دشت اردبیل ۴۰ تا ۴۵ تن است که به دلیل کیفیت بالای تولید، زمینه مسعتدی برای صادرات به استان‌های دیگر و سایر کشورها دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همچنین از تولید بذر بومی متناسب با شرایط اقلیمی و آب و هوایی اردبیل خبر داد و تصریح کرد: این ارقام متنوع با روش‌های علمی و به صورت کشت بافت تولید و در اختیار زارعان دشت اردبیل قرار می‌گیرد.

تقی زاده با بیان اینکه استان اردبیل با کمبود سردخانه و انبار فنی نگهداری سیب زمینی مواجه است، گفت: با توجه به تولید حدود ۸۰۰ هزار تن سیب زمینی در استان و مازاد بر مصرف بودن ۶۵۰ هزار تن از این تولیدات، باید نیازمندی‌های مرتبط با مدیریت و استفاده بهینه از این محصول در استان برنامه‌ریزی و تامین شود.

وی کمبود صنایع تبدیلی، تکمیلی و کارخانه‌های مرتبط در زمینه فرآوری سیب‌زمینی، مشکلات صادراتی و گمرکی بویژه در مناطق سیب زمینی خیز کشور و مشکل تعهد ارزی ، عوارض صادرات، مشکل کرایه حمل و نبود مشوق‌های لازم را از مشکلات این حوزه ذکر کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان درباره امکان صادرارت سیب زمینی از استان گفت: ۱۰ هزار تن مجوز برای صادرات سیب زمینی به کشورهای همسایه صادر شده ولی هم اکنون انبارهای سیب زمینی اردبیل خالی شده و محصولی برای صادرات وجود ندارد.

تقی‌زاده بیان کرد: رسالت ذاتی وزارت جهاد کشاورزی و به تبع آن سازمان جهاد استان تولید محصولات و تامین و ارتقای امنیت غذایی کشور است و از سوی دیگر برنامه‌ریزی برای صادرات مازاد بر نیاز محصولات تولیدی در حوزه اختیارات وزارت صنعت معدن و تجارت است که باید این موضوع با جدیت بیشتری مورد پیگیری قرار بگیرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار