اختلاف فاحش آماردهی درباره معتادان متجاهر خراسان جنوبی

مرکز ماده 16 خراسان جنوبی زیر سؤال آمار

بیرجند (پانا) - اختلاف آمار اعلام شده درباره تعداد معتادان متجاهر استان خراسان جنوبی از مراکز مختلف بقدری متفاوت است که موافقت با ایجاد مرکز ماده 16 ویژه نگهداری و درمان این معتادان را معلق کرده است .

کد مطلب: ۱۳۵۰۰۴۱
لینک کوتاه کپی شد
مرکز ماده 16 خراسان جنوبی  زیر سؤال آمار

مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر در هشتمین نشست کمیته درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر استان خراسان جنوبی گفت: مرکزی که برای درمان اجباری اعتیاد تحت ماده۱۶ در خراسان جنوبی راه‌اندازی شده، استانداردهای لازم را ندارد و از این حیث مورد تایید کمیته کشوری درمان اعتیاد برای صدور مجوز و موافقت اصولی نیست در این زمینه ابتدا باید آمار دقیقی از معتادان متجاهر در خراسان جنوبی اعلام شود تا بتوان تشخیص داد که آیا مرکز ماده ۱۶ در این استان ضروری است یا خیر؟

قربانی افزود: در حال حاضر آمار اعلام شده از مراجع مربوطه بین ۲۰ تا ۹۰۰ نفر متغیر است در نتیجه نیازمند ارائه آمار دقیق و مشخص هستیم.

وی تصریح کرد: در صورتی که مکان مناسب راه‌اندازی مرکز ۱۶ با استانداردهای لازم فراهم شود مشکلی برای پرداخت هزینه‌های تجهیز آن نداریم.

وی با بیان اینکه تاکنون هیچ مجوز راه‌اندازی مرکز ماده ۱۶ برای خراسان‌جنوبی صادر نشده است، گفت: از این پس مجوز تبصره ۲ ماده ۱۶ در کشور نخواهیم داشت لذا باید معتادان متجاهر فقط در مراکز ماده ۱۶ پذیرش شوند.

ضرورت تعیین تکلیف مرکز ماده ۱۶

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: علی‌رغم اینکه مرکزی برای درمان اجباری اعتیاد در استان راه‌اندازی شده اما مورد تایید کمیته کشوری درمان اعتیاد نیست لذا این موضوع باید به شکل جدی تعیین تکلیف شود.

سید محمدرضا طالبی افزود: با توجه به تعاریف موجود معتاد متجاهر کسی است که در منظر عموم اقدام به استعمال مواد مخدر کند لذا بر این اساس آمار معتادان متجاهر در استان خراسان جنوبی اندک است.

به گفته وی با این وجود دستگاه قضایی هر فرد معتادی که توسط نیروی انتظامی دستگیر می‌شود را به عنوان معتاد متجاهر برای درمان اجباری به بهزیستی معرفی می‌کند.

معاون استاندار خراسان جنوبی گفت: اداره‌کل بهزیستی نیز چون فرد حکم قضایی دارد، مجبور به پذیرش در مراکز ماده ۱۵ است لذا این قبیل افراد در کنار اشخاصی که خودمعرف هستند تحت درمان اعتیاد قرار می‌گیرند و این کار عواقبی دارد.

وی افزود: به لحاظ ضرورتی که احساس می‌شد با همکاری بهزیستی و شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر مرکزی با ظرفیت ۲۰ تا ۳۰ نفر به عنوان مرکز ماده ۱۶ درمان اجباری اعتیاد راه‌اندازی شده اما مورد تائید کمیته درمان ستاد نیست.

وی بیان کرد: ضرورت راه‌اندازی مرکز ماده ۱۶ در سفر رئیس جمهور به استان خراسان‌جنوبی هم مطرح شده و ساخت مرکز استاندارد جزو مصوبات سفر دوم است.

همچنین دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی در این نشست گفت: در حال حاضر ۸۹ مرکز درمانی ماده ۱۵ در خراسان جنوبی فعال است و ۱۶ هزار و ۵۷۷ نفر به عنوان معتاد از خدمات درمانی این مراکز بهره‌مند می‌شوند.

محمدرضا حسنی مقدم افزود: هفت مرکز هم مجری تبصره ۲ ماده ۱۶ در استان خراسان جنوبی است که از ابتدای امسال ۷۲۵ نفر به عنوان معتاد متجاهر ساماندهی شده از این مراکز خدمات دریافت کرده‌اند.

وی نداشتن مرکز ماده ۱۶ و نبود بخش روانپزشکی اطفال در استان برای درمان کودکان دارای اختلال مصرف مواد مخدر را از چالش‌های درمان اعتیاد در این استان برشمرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار