نایب رییس کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق بازرگانی ایران:

آموزش و پرورش مرکز ثقل آموزش‌های تکنیسینی باشد

آموزش و پرورش ۷۰ درصد مسیر آموزش نیروی انسانی ماهر را انجام داده است/بخشی از بودجه آموزشی وزارتخانه‌های دیگر می‌تواند به آموزش و پرورش منتقل شود

تهران (پانا)- نایب رییس کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد مرکز ثقل آموزش‌های تکنیسینی باید وزارت آموزش و پرورش باشد و مراکز حرفه‌ای آموزشی نیز به این وزارتخانه در این مهم یاری دهند.

کد مطلب: ۱۳۴۹۸۶۳
لینک کوتاه کپی شد
آموزش و پرورش مرکز ثقل آموزش‌های تکنیسینی باشد

اسماعیل یزدان‌پناه در گفت‌وگو با پانا با اشاره به گلایه برخی از فعالان اقتصادی درباره کمبود نیروی انسانی متخصص و ماهر به ویژه در بخش‌های تکنسینی، اظهار کرد:‌ «باید از ظرفیت آموزش و پرورش به این منظور استفاده شده و حرفه‌ها و مشاغل را به صورت تخصصی آموزش داد این آموزش‌ها می‌تواند در دو بحث درازمدت و کوتاه‌مدت باشد.»

یزدان‌پناه خاطرنشان کرد:‌ «در سایر کشورها به ویژه کشورهای توسعه‌یافته برای مشاغل و به ویژه خدمات تاکید جدی وجود دارد و حتی برای شغلی مانند نانوایی ابتدا طی یک دوره چندماهه آموزش‌های لازم ارایه می‌شود. تا این آموزش‌ها ارایه نشود هیچ کارفرمایی امکان استخدام نیروی کار را ندارد.»

نایب رییس کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد:‌ «انجام آموزش برای مهارت‌های مختلف و اتصال نیروی کار به بازار کار سخت و نشدنی نیست. این اقدام منوط به آن است که بتوان از ظرفیت وزارتخانه‌ها، دستگاه‌ها و سازمان‌های مختلف در این زمینه استفاده کرد و طبیعی است که وزارت آموزش و پرورش به دلیل در اختیارداشتن هنرستان‌های تخصصی امکان بیشتری برای تخصصی‌سازی مهارت‌ها و بهبود آموزش‌ها دارد.»

وی افزود:‌ «آموزش، اشتیاق کار را در نیروی آموزش‌دیده بیشتر می‌کند و فعالان اقتصادی، کارگاه‌ها یا سایر مشاغل نیز انگیزه بیشتری برای جذب آنها دارند.»

یزدان‌پناه خاطرنشان کرد:‌ «در درازمدت نیز ثبت‌نام در مراکز حرفه‌ای یا تحصیل در هنرستان‌ها، راهکار مهم برای حل مشکل نیروی آموزش دیده است.اکنون به دلیل نبود این شرایط کارفرمایان با مشکلات زیادی برای تامین نیروی انسانی ماهر همراه هستند.»

آموزش و پرورش 70 درصد مسیر آموزش نیروی انسانی ماهر را انجام داده است

وی افزود: «یکی از مراکز مهم که 70 درصد مسیر آموزش نیروی انسانی ماهر و متخصص را انجام داده است وزارت آموزش و پرورش است و می‌تواند این مراکز را توسعه داده و بستری فراهم کند تا افراد این دوره‌ها را طی کنند و یکی از مراجع ذی‌صلاح برای بحث آموزش وزارت آموزش و پرورش است.

فراهم بودن زمینه آموزش دانش‌آموزان در مقطع متوسطه

نایب رییس کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد:‌ دوره متوسطه باید مقطعی باشد که نیروی انسانی ماهر را تربیت کنیم. در گذشته برای استخدام مقاطع تحصیلی به سیکل اول و دیپلم تقسیم می‌شود و اکنون نیز می‌توان با طی مسیری کوتاهتر نیروی کار مورد نیاز جامعه را به بازار کار وصل کرد.

یزادن پناه خاطرنشان کرد: مرکز ثقل آموزش‌های تکنسینی باید وزارت آموزش و پرورش باشد و مراکز حرفه‌ای آموزشی نیز به این وزارتخانه در این مهم یاری دهند.

بخشی از بودجه آموزشی وزارتخانه‌های دیگر می‌تواند به آموزش و پرورش منتقل شود

وی عنوان کرد:‌ «شک نکنید که توسعه رشته‌های فنی که مورد نیاز همه بخش‌های اقتصادی کشور است نیازمند حمایت مالی و انتقال برخی از منابع از وزارتخانه‌های مرتبط به این وزارتخانه است. به طور مثال وزارت جهادکشاورزی وزارتخانه تخصصی در زمینه کشاورزی است و می‌توان با تخصصی‌سازی رشته‌ها در هنرستان‌های کشاورزی نیروهای انسانی متخصص‌تر و مجرب‌تری را روانه بازار کار کرده و بخشی از بودجه وزارت جهاد می‌تواند به وزارت آموزش و پرورش منتقل شود.»

نایب رییس کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: «همچنین در بحث آموزش‌های صنعتی وزارت صمت و مهارت‌های مربوط به بخش برق و آب هم وزارت نیرو می‌تواند بخشی از بودجه آموزشی خود را به این وزارت آموزش و پرورش منتقل کند.»

وی افزود:‌ «در همه جای دنیا از طریق وزارت آموزش و پرورش کار آموزش و مهارت‌آموزی در حال انجام است. در گذشته نیز سازمانی به نام مدیریت وجود داشت که بسیاری از مدیران حال و گذشته از این مرکز فارغ‌التحصیل شدند و در علم اداره و تجزیه و تحلیل سیستم‌های اداری مدیر تربیت می‌کردند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار