معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش:

رویکرد برنامه‌های هفته امور تربیتی، برجسته‌سازی ارکان تربیت است

تهران (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت رویکرد برنامه‌های هفته امور تربیتی و تربیت اسلامی، برجسته‌سازی نقش ارکان تربیت است.

کد مطلب: ۱۳۴۹۳۷۵
لینک کوتاه کپی شد
رویکرد برنامه‌های هفته امور تربیتی، برجسته‌سازی ارکان تربیت است

اصغر باقرزاده در نشست خبری با موضوع هفته امور تربیتی و تربیت اسلامی اظهار کرد: روز تشکیل امور تربیتی در 8 اسفندماه هر سال برای بزرگداشت این روز و هفته پیش روی این روز که هفته تربیت اسلامی نامگذاری شده، طبیعتا آموزش و پرورش به‌ویژه معاونت پرورشی و فرهنگی برنامه‌هایی را تدارک دیده که ماحصل برنامه‌های پرورشی و فرهنگی وزارت در طول سال است که در این هفته ارائه می‌شود و مورد نقد و بررسی هم قرار می‌گیرد.

وی ضمن تبریک ایام بعثت رسول خدا(ص) که اول معلم عالم، برتر معلم عالم و اول مربی عالم است و خود حضرت فرمود «أدَّبَنِی رَبِّی فأحسَنَ تأدِیبی» یعنی خدا مرا ادب کرد و چه نیکو خدا مرا ادب کرد، افزود: یک فردی به این عظمت که تعلیم‌یافته و تربیت‌شده پروردگار است، برای تعلیم و تربیت همه انسان‌ها مبعوث می‌شود.

باقرزاده خاطرنشان کرد: طبیعتا خطی را که مربیان ما و معلمان ما برای موفقیت باید دنبال کنند، خط تربیتی رسول‌الله(ص) است و ایام ماه رجب و مصادف شدن با این روزها که مقدمات بزرگداشت هفته تربیت اسلامی را در برنامه داریم این یادآوری را بر ما دارد که ما تاسیس امور تربیتی را در وزارت آموزش و پرورش بازخوانی، بازنگری کنیم و همچنین خصوصیات یک مربی برتر که اثرگذاری داشته باشد را مرور کنیم. این نکات برگرفته از خود عزیزان مربی در طول این سال‌ها است که فقط چند نمونه را جهت یادآوری ذکر می‌کنم.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: مربیان ما فرمودند مربی خوب کسی است که بامحبت باشد. کلید تربیت، محبت است و محبت، تربیت را ماندگار و تاثیرگذار می‌کند و متربیان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. دیگر عامل تربیتی که یک مربی خوب باید داشته باشد، هنرمندی است، مربی باید هنرمند باشد. هنر نه فقط در حوزه آنچه که مرسوم است مثل خط و نقاشی و...، بلکه هنر در فرهنگ، شنیدن و پاسخ گفتن، هنر در ورزش و هنر در ارتباط موثر از جمله مواردی است که یک مربی باید داشته باشد. مربی خوب، هنرمند است.

وی ابراز کرد: یک مربی خوب، دلسوز و خیرخواه است. مربی‌ که دلسوز و خیرخواه باشد تاثیر تربیتی شگرفی دارد. مربی خوب، مخاطب‌شناس و موقعیت‌شناس است. مربی خوب، مخاطب خود را خوب می‌شناسد و موقعیتی را که برای تربیت در نظر گرفته به خوبی می‌شناسد و اشراف دارد. یک نکته دیگر فرموده‌اند نیز این است که یک مربی خوب از خودبرتربینی، نخوت و تکبر به دور است. بنابراین متربیان با او احساس انس و الفت می‌کنند و تحت تاثیر او قرار می‌گیرند.

باقرزاده اظهار کرد: مربی خوب، بیشتر از آنچه که با گفتارش تربیت می‌کند، با رفتارش اثرگذار است. بنابراین مربی خوب، کسی است که بیشتر از اینکه بخواهد صحبت کند و با بیان، دیگران را تحت تاثیر قرار دهد در رفتار خودش توجه می‌کند و این‌ها نکاتی بود که ما در ایام بزرگداشت امور تربیتی و تربیت اسلامی باید به آن‌ها توجه کنیم و خودمان و مربیان و معلمان عزیز را و همین‌طور خانواده‌ها و پدر و مادران را به توجه به این نکات هدایت می‌کنیم و از آن‌ها می‌خواهیم که این مسائل را مد نظر قرار دهند.

وی خاطرنشان کرد: سیاستی که در خصوص بزرگداشت هفته امور تربیتی و تربیت اسلامی در وزارت آموزش و پرورش در نظر گرفته شده در 2 جمله خلاصه شده است؛ تربیت همیشه و همه جا، یعنی همبشه در زمان و مکانی می‌توان به این امر پرداخت و نیازی به زمان و مکان اختصاصی وجود ندارد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه این سیاست کلان ما است، گفت: ذیل این سیاست، لازم است که نقش تربیتی ارکان تربیت را برجسته‌سازی کنیم. رویکرد اصلی ما در این هفته برجسته‌سازی نقش ارکان تربیت است. ارکان بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، خانواده (پدر و مادر)، مدرسه و رسانه است.

وی ادامه داد: خانواده، تکالیف و مطالبه‌ای برای تربیت دارد، اینکه چگونه با آن‌ها رفتار کنند و چگونه موقعیت‌های نقش‌آفرینی در منزل با توجه به سطوح سنی و درسی بچه‌ها برایشان فراهم شود. مطالبه خانواده‌ها نباید فقط به سمت آموزش و سلامت جسمانی، سوق پیدا کند. طبیعتا مطالبه تربیتی از طرف خانواده‌ها جزء وظایف آن‌ها است و این مطالبه تربیتی صرفاً از آموزش و پرورش نیست چرا که تاثیر تربیتی فقط روی دوش آموزش و پرورش نیست، رسانه‌ها تاثیر تربیتی دارند، انیمیشن‌ها و فیلم‌ها، بازی‌ها و موقعیت‌های خارج از مدرسه هم تاثیر تربیتی دارند، بنابراین در بخش رکن اصلی تربیت که خانواده است، دو بخش تکلیف و مطالبه باید در برنامه‌های خانواده قرار گیرد.

باقرزاده با بیان اینکه رکن دوم تربیت، مدرسه است، خاطرنشان کرد: مدرسه اعم از مدیر، معلم، مربی تربیتی، مشاور مدرسه و سایر ارکان و اجزای مدرسه نقش تربیتی دارند. این هفته در صدد برجسته‌سازی نقش همه این اجزای تربیتی در مدرسه است.

وی با بیان اینکه رکن سوم را رسانه اعلام کرده‌اند، افزود: رسانه به صورت عام اعم از رسانه ملی، رسانه‌های نوشتاری، مجازی، شبکه‌های مجازی همه این‌ها نقش تربیتی دارندو باید در خصوص نقش تربیتی خودشان توجهات ویژه‌ای داشته باشند چه از حیث محتوایی و چه از حیث ساختاری.

باقرزاده تصریح کرد: ما تلاش می‌کنیم که در این هفته این نقش‌ها را برجسته کنیم و خاطر همین زمینه مشارکت در همه این ارکان را در بزرگداشت هفته تربیت اسلامی فراهم کردیم که در روزشمار این هفته مشخص می‌شود که زمینه نقش‌آفرینی همه این 3 رکن اصلی را فراهم کرده‌ایم.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: سیاست بعدی ایجاد مشارکت فعال خود دانش‌آموزان، نومعلمان، دانشجومعلمان و سایر معلمان و مربیان مدرسه است و سومین رویکرد و سیاست ما حساس‌سازی آموزش و پرورش و بخش‌های خارج از آموزش و پرورش در خصوص احیای واقعی و موثر امور تربیتی در مدرسه است.

وی افزود: همه ما می‌دانیم که یک زمانی فراز و نشیبی در امور تربیتی به وجود آمد و این معاونت منحل شد و مجددا احیا شد. قانون احیای معاونت پرورشی توسط مجلس شورای اسلامی تصویب شد ولی تا به امروز همه اذعان دارند که احیا به صورت موثر و واقعی رخ نداده و برای تاثیر واقعی امور تربیتی در مدرسه احتیاج به اقدامات درون‌بخشی و برون‌بخشی است. درون‌بخشی هم به محتوا و هم به نیروی انسانی برمی‌گردد و برون‌بخشی هم به حمایت‌های سایر بخش‌های نهادهای دولتی و مردمی بستگی دارد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه هفته امور تربیتی و تربیت اسلامی از 8 اسفند آغاز می‌شود، اظهار کرد: شعار و محور اصلی هفته امور تربیتی و تربیت اسلامی، «تربیت، همیشه و همه جا» است. عنوان روز دوشنبه 8 اسفند «مربی و تربیت» است. مربی به معنای عام سند تحول بنیادین، معلم را مساوی با مربی می‌داند. ما همه کسانی که تاثیر فرهنگی بر دانش‌آموز و نسل نوجوان دارند را مربی تلقی می‌کنیم. بنابراین روز بزرگداشت امور تربیتی با حضور همه اقشار مختلف تاثیرگذار در تربیت به صورت تجمیع در یک مراسم بزرگداشت از این ارکان اجرا می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: مدعوین ما در این برنامه، آموزگاران ابتدایی هستند؛ 32 آموزگار برتر دارای نقش تربیتی در استان‌ها، مربیان و مشاوران معاونت پرورشی هستند؛ 32 نفر خانم و 32 نفر آقا از سراسر کشور؛ معاونت آموزش متوسطه 32 مدیر آموزشگاه و هنرستان را از سراسر کشور دعوت کرده؛ از اولیای محترم تعدادی که نقش ویژه تربیتی در مدرسه و منزل داشتند به عنوان نماینده دعوت شده‌اند. از مدارس غیردولتی و غیرانتفاعی تعدادی به عنوان دارای نقش ویژه تربیتی دعوت شده‌اند و بقیه ارکان که مجموعا تعدادی بالغ بر 300 نفر از افراد دارای نقش تربیتی ویژه برای حضور در این برنامه دعوت شده‌اند، همچنین دعوت از رئیس‌جمهوری نیز صورت گرفته و امیدواریم در محضر ایشان این روز را داشته باشیم.

باقرزاده افزود: خود برنامه نیز با ارائه برنامه‌های ویژه تربیتی توسط برخی از نمایندگان مذکور است، یعنی بخش عمده برنامه به افراد برای ارائه برنامه‌هایشان اختصاص داده شده است. در کنار این نشست، گردهمایی تخصصی برای مدیران، مربیان و مشاوران به صورت مجزا و برای خود مربیان تربیتی یک پیش‌رویداد در نظر گرفته شده که بازخوانی تاسیس و احیای امور تربیتی و فراز و نشیب‌های امور تربیتی با حضور پیشکسوتان و معاونان پرورشی سابق انجام می‌شود.

وی یادآور شد: در جوار این نشست، نمایشگاهی با دست‌سازه‌های خود دانش‌آموزان و ارائه کارهای برجسته مربیان هم برگزار خواهد شد. در خلال برنامه، سرود خواندن دانش‌آموزان و مربیان هم اجرا می‌شود.

باقرزاده تصریح کرد: طبیعتاً آغاز هفته امور تربیتی و تربیت اسلامی با تجدید میثاق وزیر محترم، معاونان و برگزیدگانی از مربیان کشور در جوار حرم حضرت امام خمینی(ره) و همین‌‌طور مزار شهیدان رجایی، باهنر و بهشتی انجام خواهد شد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: روز دوم، سه‌شنبه ۹ اسفند با عنوان «خانواده و تربیت» است که نشستی برای انجمن اولیا و مربیان برتر کشور در جهت دیدار با وزیر آموزش و پرورش تدارک دیده شده تا به بیان دیدگاه‌های خانواده‌ها در خصوص تربیت و نقش آن‌ها پرداخته شود و قطعا بخشی از برنامه به گفت‌وگوی خانواده‌ها با متخصصین تربیت و خانواده اختصاص می‌یابد.

وی اظهار کرد: روز چهارشنبه ۱۰ اسفند به عنوان «رسانه و تربیت» است. ارائه و نمایش دستاوردهای حوزه پرورشی و تربیتی در حوزه جشنواره‌ها، سامانه‌ها، مسابقات، اردوها، جشنواره سرود، جشنواره تئاتر درسی، تدوین تجربیات تربیتی ده ساله مربیان تربیتی و ارائه سامانه‌های وزارت آموزش و پرورش در حوزه ارتباط با خانواده، دانش‌آموزان و معلمان با حضور وزیر آموزش و پرورش رونمایی می‌شود.

باقرزاده خاطرنشان کرد: پنج‌شنبه ۱۱ اسفند با عنوان «زیست بوم جدید و تربیت» است. کارگروه تعلیم و تربیت حوزه علمیه قم دیداری را با حضور رئیس حوزه‌های علمیه قم (آیت‌الله اعرافی) و اندیشمندان این حوزه در قم برگزار می‌کند، دیدار با مراجع معظم تقلید و برگزاری نشست علمی - معرفتی هم در قم خواهیم داشت.

وی افزود: همزمان همه این برنامه‌ها شبیه‌سازی شده و در سطح استان‌ها در هفته امور تربیتی هم برگزار می‌شود.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به عنوان روز جمعه 12 اسفند به عنوان «موقعیت‌های تربیتی و تربیت» گفت: روز جمعه، روز دلچسبی است هم از این حیث که نماز جمعه برپا می‌شود و مربیان در نماز جمعه شرکت می‌کنند، همچنین تقدیرهای هفته امور تربیتی پیش‌بینی شده تا در نمازهای جمعه سراسر کشور انجام شود. علاوه بر آن پیش‌بینی شده برای برگزاری یک روز بانشاط، مربیان با خانواده‌های خود در اردوگاه‌ها حضور داشته باشند. همچنین صعود یا کوهپیمایی در تهران و در مراکز استان‌ها برای عده‌ای از دانش‌آموزان و مربیان پیش‌بینی شده است. در روز جمعه در سراسر کشور حضور مربیان با خانواده‌ها در اردوگاه‌های سراسر کشور به صورت رایگان خواهد بود و با استقبال معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش برگزار خواهد شد.

وی تصریح کرد: طبیعی است که تشکل‌های دانش‌آموزی در این روز، نقش پررنگی خواهند داشت.

باقرزاده با اشاره به روز شنبه 13 اسفند به عنوان «نومربیان و نومعلمان و تربیت» اظهار کرد:‌ این روز به معلمان آینده اختصاص داده شده است. دانشگاه فرهنگیان در این روز، نشست ویژه‌ای با حضور نومعلمان و نومربیان همزمان در تهران و سایر استان‌ها برگزار می‌کند و تمام برنامه در اختیار دانشجومعلمان قرار دارد و برنامه‌های دیگری را برگزار می‌کنند.

وی عنوان روز یک‌شنبه 14 اسفند را «گروه‌های جهادی و تربیت» بیان کرد و افزود: با توجه به سیاست مردمی‌سازی دولت و سیاست تحولی و سند انتظار دولت از دستگاه‌های مختلف از جمله آموزش و پرورش به گروه‌های جهادی تربیت اختصاص داده شده است. بخشی از فعالیت‌ها باید توسط گروه‌های مردمی و جهادی اجرا شود. این گروه‌های مردمی شناسایی شده‌اند که در روز یک‌شنبه دعوت می‌شوند در نشستی که معاونت پرورشی وزارت آموزش و پرورش دارد به بیان دیدگاه‌ها دستاوردها و برنامه‌هایشان در حوزه تعلیم و تربیت به ویژه تربیت و فرهنگ خواهند پرداخت.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: چند برنامه ویژه در این هفته که به صورت متمرکز نیست بلکه به صورت گسترده در سراسر کشور انجام می‌شود. یکی از مهمترین آن‌ها این است که ما معتقدیم روز امور تربیتی و هفته تربیت اسلامی باید هفته کنشگری فعال مربیان و ارائه دستاوردهای ملموس آن‌ها باشد. یکی از این دستاوردها ایجاد موقعیت‌های تربیتی برای دانش‌آموزان است. یکی از موقعیت‌های مهم تربیتی، سپردن مسئولیت به دانش‌آموزان است.

وی اظهار کرد: یکی از روزهای هفته امور تربیتی در سراسر کشور را به فراخور تصمیم و اقتضای موقعیت خود استان‌ها به اداره مدرسه توسط دانش‌آموزان اختصاص داده‌ایم. پیش از این در بعضی از شوراهای دانش‌آموزی این اتفاق می‌افتاد ولی به صورت گسترده در هفته امور تربیتی، یک روز در این هفته اداره امور مدرسه از جمله برگزاری کلاس‌ها، صبحگاه، زنگ‌های تفریح، برگزاری کلاس‌های درسی و موقعیت‌های یادهی و یادگیری توسط دانش‌آموزان اجرا خواهد شد. مدیران مدارس این موقعیت را به کمک معلمان فراهم می‌آورند و از هفته قبل تمهیدی می‌اندیشند و بچه‌های را آماده کرده و به آن‌ها ماموریت و مسئولیت می‌دهند و بچه‌ها مدیریت امور مدرسه را در آن روز بر عهده می‌گیرند.

باقرزاده خاطرنشان کرد: معلمان و مربیان و مدیران مدارس در این روز به عنوان ناظر، هدایتگر و تنظیم‌کننده، برنامه مدارس را در ان روز برعهده دانش‌آموزان می‌گذارند و نتایج آن را ارائه می‌دهند. پیش‌بینی ما این است که یک اتفاق شگرفی رخ می‌دهد و با اداره مدرسه به صورت منظم، دقیق و بانشاط توسط خود دانش‌آموزان مواجه می‌شویم و بچه‌ها می‌توانند فرصتی را برای رسیدن به اهدافی مثل مسئولیت‌پذیری، آشنایی با ساز و کار اداره مدرسه، سنجش استعداد بچه‌ها و در مسیر درست قرار دادن استعدادها به دست آورند.

وی افزود: برنامه دیگری که در نظر گرفته شده، تجلیل از خانواده شهدای معلم و امور تربیتی است و موضوع جذاب و مهم دیگر اینکه هدایای روز امور تربیتی و هفته تربیت اسلامی را تماماً از دست‌سازه‌های دانش‌آموزان اختیار کردیم. بچه‌های برخی هنرستان‌ها و کانون‌های فرهنگی و هنری و مدارس ما تولیدات و دست‌سازه‌هایی دارند که قرار است به نام مدرسه و خود دانش‌آموز تعبیه شود در هدیه و تقدیم معلمان و مربیان شود.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: اجرای سرودهای دانش‌آموزی و سرودها و همخوانی معلمان در اماکن مختلف از جمله مدارس و نهادهای مختلف دولتی و فرهنگی در این هفته اجرا خواهد شد. از پیشکسوتان حوزه تربیتی که در سال‌های قبل نقش ویژه‌ای در برنامه‌های امور تربیتی داشتند در سراسر کشور شناسایی شده‌اند که تقدیر به‌عمل خواهد آمد.

وی ابراز کرد: ایجاد زمینه مشارکت سایر نهادها و دستگاه‌ها برای بزرگداشت مقام معلم و مربی، یک انتظاری است که دوطرفه است. هم می‌تواند به صورت مطالبه در نظر گرفته شود و هم می‌تواند به صورت تقدیر و تشکر از فعالیت‌های ویژه مربیان باشد.

باقرزاده خاطرنشان کرد: هفته امور تربیتی و تربیت اسلامی، فرصت مناسبی برای شناسایی بیشتر این افراد و مشارکت کردن همه دستگاه‌ها برای برجسته‌سازی معلمان و مربیانی است که نقش ویژه‌ای در تربیت دانش‌آموزان و کودکان و نوجوانان دارند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر برخورد با معلم قائمشهری گفت: چه کسی با معلم برخورد تند کرد؟ آن معلم اصلا اخراج نشد. متاسفانه پیش‌فرضی مدنظر قرار می‌گیرد و پاسخ آن پیش‌فرض را از بنده می‌خواهید. من می‌گویم پیش‌فرضتان غلط است. این خبر را رسانه‌ها اعلام کرده‌اند. رسانه نمی‌تواند با گذاشتن برخی اتفاقات در کنار هم نتیجه بگیرد.

وی در خصوص برنامه‌های معاونت پرورشی برای ایجاد شور و نشاط در بین دانش‌آموزان اظهار کرد: درباره نشاط دانش‌آموزان طبیعتا برخی از وقت بچه‌ها در مدرسه می‌گذرد و در برنامه درسی. چه در مقطع ابتدایی و چه در مقطع متوسطه طبیعتا بخشی از نشاط به حوزه درس رسمی برمی‌گردد ولی آنچه که معاونت پرورشی بر عهده دارد یعنی بخش غیررسمی و اوقات فراغت که بخشی در مدرسه شکل می‌گیرد و بخشی در بیرون از مدرسه شکل می‌گیرد.

باقرزاده خاطرنشان کرد: در مدرسه با اختصاص بخشی از اوقات موقعیت یادگیری و یاددهی دانش‌آموزان به اردوهای یکروزه و بازدید از برخی از مقاصد گردشگری پیشرفت، پیش‌بینی شده تا بتوانیم همه دانش‌آموزان حداقل یک بار در سال تحصیلی به یک اردوی گردشگری پیشرفت یا علمی یا نشاط اعزام شوند که می‌تواند منطقه‌ای یا استانی باشد و طبیعتا برای بیش از یک روز، اردوهای خارج از استان تبیه شده است. در سال جاری حدود 3 میلیون نفر - روز در اردوهای اردوهای منطقه‌ای و استانی و کشوری شرکت کرده‌اند که شامل حال چند دسته از اردوها از جمله اردوهای راهیان نور، راهیان پیشرفت، زیارت‌اولی‌ها، اردوهای یکروزه نشاط و شادابی است.

وی افزود: مسابقات قرآن در سراسر مدارس امسال با جمعیتی خیلی بیشتر از سال‌های گذشته برگزار شد و در 10 رشته مسابقات قرآنی امسال 5 میلیون نفر-رشته شرکت کردند که این مسابقات می‌تواند زمینه نشاط و بچه‌ها را فراهم کند. جشنواره "فردا" که چهل و یکمین دوره آن در حال برگزاری است، شامل مسابقات مختلف فرهنگی، هنری، انشاء، نقاشی، خط و موضوعات مختلف هنری می‌شود که مراحل ابتدایی آن در مدارس آغاز شده و تا پایان سال تحصیلی ادامه پیدا می‌کند و در ایام تابستان، اختتامیه آن‌ها برگزار می‌شود. امسال چهل و یکمین سال جشنواره سرود بود که باز همین‌طور مقدمات آن فراهم شده و حتی بعضی از استان‌ها با ابتکار خودشان جشنواره سرود از کلاس‌ها تحت عنوان هر کلاس یک گروه سرود آغاز کرده‌اند و بعد منطقه‌ای و استانی و در تابستان، اختتامیه جشنواره کشوری برگزار می‌شود. جشنواره تئاتر درسی که برای دومین بار برگزار می‌شود، هر منطقه‌ای یک گروه تئاتر درسی خواهد داشت که این‌ها زمینه‌ساز نشاط و شادابی را می‌تواند فراهم کند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در خصوص همخوانی سرودها در مدارس و دلیل ایجاد علاقه‌مندی بچه‌ها در این زمینه گفت: درباره همخوانی‌های سرودها در مدارس یا در هر اماکن دیگری طبیعتا بخشی از آن مربوط به استفاده یا خوراک فرهنگی دانش‌آموز است که در غیر مدرسه کسب می‌کند. هیچ کس منکر این نیست که بچه‌ها در فضای مجازی و در رسانه‌های مختلف تحت تاثیر خوراک‌های فرهنگی مختلف هستند منتهی رویکرد آموزش و پرورش این است که این زمینه علاقه بچه‌ها به سرود، موسیقی و همخوانی در برنامه‌های مناسب با اهداف تربیتی تنظیم شود، بنابراین اینکه یکی از ارکان برنامه‌های فرهنگی ما سرود دانش‌آموزی است و واقعا هم مورد استقبال قرار می‌گیرد که با هدف پاسخ گفتن به نیاز هنری و زیبایی‌شناختی بچه‌ها است و ساحت هنر و زیباشناختی که یکی از ساحت‌های تربیتی را شامل می‌شود.

وی افزود: ما برای بچه‌ها و همخوانی آن‌ها در سرودهای همگانی زمینه‌سازی می‌کنیم و حتی بخشی از این‌ها علاقه‌مندی مرتبط با خواندن همخوانی‌های قرآنی یا تواشیح یا جمع‌خوانی قرآنی است که ما برای همه این انواع مختلف همخوانی، زمینه‌ای را در آموزش و پرورش فراهم کرده‌ایم و از آن
استفاده می‌کنیم، اما رویکردمان در خصوص معلمان یا مربیان این است که طبیعتا هر موسیقی، یک محتوا و یک ساز یا موسیقی و یک اجرایی دارد.

باقرزاده ادامه داد: این باید متناسب با اهداف تربیتی آن شخص انتخاب شود. فرقی نمی‌کند، می‌خواهد معلم یا پدر و مادر و یا یک مربی مدرسه غیرانتفاعی باشد. این رسالت تربیتی و رسالت حوزه تعلیم و تربیتی‌اش ایجاب می‌کند که صرفا توجه به علاقه‌مندی قشر نوجوان و جوان نداشته باشد. وقتی یک موسیقی بسیار بسیار نامناسب، تعداد زیادی شنونده پیدا می‌کند آیا باید تایید کرد و گفت از این استفاده کن؟! پس رسالت تربیتی یک پدر، مادر و مربی و معلم چه می‌شود؟ باید به این نکته توجه شود که اگر توجه کردید اتفاقا از یک ابزار هنرمندانه برای انتقال یک سری مفاهیم خوب استفاده می‌کنید ولی اگر توجه نکردید، مثل کسی که همان موسیقی نامناسب را تایید کرده، فقط برای خودتان مخاطب جمع می‌کنید. لذا تلاش ما این است که هیچ مخالفتی با همخوانی‌های مناسب نداشته باشیم و همانطور که گفته شد فرد اجراکننده باید از صلاحیت‌های رفتاری-اخلاقی برخوردار باشد. اگر یک انسان غیراخلاقی، یک محتوای اخلاقی ارائه کند باز هم آن برای ترویج و تبلیغ مناسب نیست.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: پس شخص اجراکننده و خود موسیقی مهم است و محتوا از همه مهمتر است و اگر این 3 مورد رعایت شود، اتفاقی که می‌افتد این است که سرود جشن فرشته‌ها که دختران سوم ابتدایی در سراسر کشور آن را گوش می‌کنند را یاد می‌گیرند و تکرار می‌کنند و بدون اینکه لکنت زبانی داشته باشند و پس از آن در محضر رهبر معظم انقلاب می‌خوانند و مورد تشویق هم قرار می‌گیرند.

وی افزود: حضرت آقا خطاب به آن‌ها می‌فرمایند «شعرتان خوب بود، محتوا خوب بود و خوب هم اجرا کردید.» این تاکید بالاترین مقام رسمی و فقهی ما است که مورد تایید قرار می‌گیرد، بنابراین هیچ مخالفتی با همخوانی، شعر، سرود دانش‌آموزی نیست اما حتما باید این موارد رعایت شود.

باقرزاده گفت: اگر برخوردی با کسی می‌شود باید متناسب باشد اما از جنبه پرورشی و تربیتی عرض می‌کنم که شما به فرزند خودتان هم نباید اجازه دهید بعضی از موسیقی‌ها را گوش دهد تا تکرار کند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: تقریبا ۴۷ هزار مربی تربیتی در کل کشور وجود دارد، حدود ۷ هزار نفر از این‌ افراد در شُرف بازنشستگی هستند و حدود 50 درصد آن بالای ۲۰ سال سابقه خدمت دارند. در حال حاضر مجوز ابتدایی جذب 11 هزار مربی پرورشی را از ریاست محترم جمهوری دریافت کرده‌ایم و معاونت برنامه‌ریزی و توسعه مدیریت وزارت آموزش و پرورش در حال رایزنی و برنامه‌ریزی برای تایید قطعی این مجوز است و سپس شرایط جذب، شرایط افراد، زمان آزمون و نحوه و فرآیند گزینش و انتخاب افراد به عنوان مربی تربیتی برای مدارس با اطلس نیاز جغرافیایی است.

وی در پاسخ به سوال خبرگزاری پانا در خصوص اقدامات این معاونت در راستای پیشگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی اظهار کرد:‌ در خصوص آسیب‌های اجتماعی همزمان 2 کار به جز هفته امور تربیتی در دستور کار داریم که به دلیل تراکم کاری، مقداری عقب انداخته شد. فراخوان دوم یا نشست علمی دوم آسیب‌های اجتماعی امسال با عنوان تربیت و زیست‌بوم جدید در حال برنامه‌ریزی است که فراخوان به سراسر کشور ارسال شده تا مشاوران و اساتید دانشگاه، مقالاتی با موضوعات مختلف را ارسال کنند. محورهای مختلف برای این نشست پیش‌بینی شده و دستاوردهایی که به دست می‌آید برای برنامه‌ریزی در خصوص کاهش آسیب‌های اجتماعی استفاده می‌شود.

باقرزاده خاطرنشان کرد: دومین موضوع این است که نشستی با شرکای نماد (نظام مراقبت از دانش‌آموزان در برابر آسیب‌های اجتماعی) آموزش و پرورش در کاهش آسیب‌های اجتماعی داریم که در نیمه دوم اسفندماه برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا اجرا می‌شود. دستاوردهای شرکا از جمله سازمان امور اجتماعی وزارت کشور، بهزیستی، پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه و سایر شرکا در این نشست به اشتراک گذاشته می‌شود و برای تقویت نماد، کار را انجام می‌دهند.

وی با بیان اینکه مرحله اول نماد، غربالگری است، اظهار کرد: در سال تحصیلی فعلی هدفگذاری شده که ۲۰ هزار مدرسه و حدود ۶ میلیون دانش‌آموز از حیث وضعیت آسیب‌های اجتماعی غربالگری شوند که آیا در معرض خطر هستند، سالم هستند و یا رفتارهای پرخطر دارند.

باقرزاده تاکید کرد: غربالگری، مرحله اول نماد است و اگر حمایت‌های مالی در بودجه امسال پیش‌بینی شود حاضریم این تعداد را به 40 هزار مدرسه ارتقا دهیم و جمعیت بیشتری از دانش‌آموزان را از حیث آسیب‌های اجتماعی غربالگری کنیم. مرحله دوم، توانمندسازی دانش‌آموزان و خانواده‌ها در برابر آسیب‌های اجتماعی است که عمده آن‌ها چند مهارت از جمله تاب‌آوری، کاهش استرس، ارتباط موثر و شناسایی آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد، افسردگی مزمن و استرس است که این‌ها هم در حوزه دانش‌آموزی بسته‌های
آموزشی دارد و هم در حوزه خانواده‌ها دارد که توسط انجمن اولیا و مربیان طراحی شده و اجرا می‌شود.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: موضوع بعدی در کاهش آسیب‌های اجتماعی، خط ۱۵۷۰ است که جوابگوی سوالات مشاوره‌ای اولیا، معلمان و دانش‌آموزان است.

وی اظهار کرد: تشکل‌های دانش‌آموزی و معاونت تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش پیش‌بینی کرده‌اند که تعدادی از دانش‌آموزان به منظور بزرگداشت هفته امور تربیتی، یک صعود و کوهپیمایی سبک در روز جمعه (12 اسفند) به همراه مربیان داشته باشند که در تهران در اردوگاه شهید باهنر و کلکچال برگزار می‌شود و در استان‌های دیگر در مناطق خودشان تجمع اول صبح تعدادی از دانش‌آموزان به همراه مربیان برگزار می‌شود که آن روز، روز موقعیت‌های تربیتی است که یکی از موقعیت‌های تربیتی، ورزش صبحگاهی و کوهپیمایی است.

باقرزاده در خصوص دست‌سازه‌های دانش‌آموزان که به عنوان هدایای هفته امور تربیتی در نظر گرفته شده است، خاطرنشان کرد: این دست‌سازه‌ها را از دانش‌آموزان خریداری می‌کنیم. عمده تولیدات صنایع دستی از کانون‌های فرهنگی و هنری استان‌های مختلف هستند و ۳۵۰ هدیه‌ای که می‌خواهیم بدهیم، 350 قطعه دست‌ساز دانش‌آموزی است. پیشنهادمان به استان‌ها هم این است که از این دست‌سازه‌ها برای جوایز استفاده کنند.
وی در خصوص انتقادات به احیای امور تربیتی بیان کرد:‌ جلسات زیادی با شورای معاونین، پیشکسوتان امور تربیتی و با مربیانی که در حال حاضر در مدارس هستند، داشتیم. احیای امور تربیتی در 3 بخش ساختار، محتوا و نیروی انسانی، نیازمند بررسی و احیای واقعی است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: در بخش ساختار برای ما واجب است که یک بار دیگر ساختار معاونت پرورشی در نظام آموزش و پرورش را با نظر کارشناسان نیازمندی‌هایی که وجود دارد، مورد بازنگری قرار گیرد. اگر نقش معاونت پرورشی را نقش هدایتگری، تنظیم‌گری و مدیریت فرهنگی ببینیم نه مسئول مستقیم تربیت تا بگوییم صرفاً شما مسئول مستقیم تربیت هستید، امکانپذیر نیست اما نگاه دوم که امکانپذیر است، نقش تنظیم‌گری، مدیریت و هدایت و رهبری تربیت فرهنگ باشد، قطعا باید ساختارش در ستاد و استان‌ها بازنگری شود و قطعا نمی‌گوییم حتما کم یا زیاد شود بلکه باید بازنگری شود.

وی افزود: برای مثال؛ یکی از موضوعات تربیت، سیاسی-اجتماعی است و باید حتما یک بخشی را داشته باشیم. یک بخش تربیت جنسی یا اقتصادی یا اردوها و سفرهای تربیتی است که باید به این بخش‌ها توجه کنیم.

باقرزاده با بیان اینکه موضوع بعدی محتوا است، اظهار کرد: در بخش محتوا چند کتاب تربیتی داریم که مستقیم در اختیار خودمان است ولی محتوای غیرمستقیم ما در مسابقات و برنامه‌های فرهنگی است که تلاش‌ می‌کنیم آن با برنامه درسی تلفیق کنیم و این کار را امسال انجام دادیم.

وی ابراز کرد: بخش بعدی نیز نیروی انسانی است، واقعیت این است که به تربیت نیروی انسانی توانمند، به‌روز و کافی نیاز داریم. در حال حاضر 6 هزار نفر از این عزیزان در دوره‌های حضوری شرکت می‌کنند که کاملا با برنامه‌های به‌روز معاونت پرورشی آشنا شوند و بتوانند در مدارس موثر عمل کنند. مجوزی را نیز اخذ خواهیم کرد که تعدادی نیرو تامین شوند تا ظرف ۴ سال آینده بتوانیم به حد نُرمال که قانون احیا می‌گوید هر مدرسه یک مربی تربیتی، برسیم.

باقرزاده در خصوص اینکه آیا از تجربیات و نظرات دیگران استفاده می‌کنید، خاطرنشان کرد: چند هفته پیش فراخوان ایده‌ها و تجربیات و الگوهای موفق پیرامون احیای امور تربیتی به سراسر کشور ارسال شد که تاکنون ۶۶۵ اثر دریافت شده و مهلت ارسال آثار هم تا 8 اسفند است، بعد از دریافت تمام آثار بر روی آن‌ها کار می‌کنیم و احیای واقعی امور تربیتی به کمک همه ارکان آموزش و پرورش اجرا می‌شود.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش افزود: به طور مشخص در ۱۰ جلسه‌ مجلس شورای اسلامی که مرتبط با این موضوع است حضور یافته‌ام، همچنین در دیداری که با اعضای کمیسیون اصل 90 مجلس، کمیسیون آموزش و تحقیقات و کمیسیون فرهنگی داشتیم در این کمیسیون‌ها به‌طور رسمی در هر کدام حداقل 2 جلسه با همین موضوع شرکت کرده‌ام و با نمایندگان علاقه‌مند دیگر نیز به صورت فردی ملاقات داشته‌ام و این مباحث را مطرح کرده‌ایم و همه نکات آن‌ها را مد نظر قرار داده‌ایم.
وی گفت: در مورد سرود، ماهیت ستاد چه در آموزش و پرورش چه در جای دیگر، سیاستگذاری و نظارت و ارزیابی است. اینکه مستقیم بخواهیم سرودی تولید کنیم و در اختیار افراد قرار دهیم، جزو وظایف ذاتی نیست البته این کار انجام شده، همه سرودها جمع‌آوری شده و در هفته‌های گذشته که ۱۳ آبان و مراسم اخیر و ۲۲ بهمن و دهه فجر بود، شما شاهد این بودید که تمام شبکه‌های تلویزیونی مملو از اجراهای مختلف دانش‌آموزان با سلایق و محتوای مختلف بود که اجرا شد و پشتیبانی هم از طرف آموزش و پرورش صورت گرفت.

باقرزاده ابراز کرد: طبیعتا سیاستگذاری و اهداف تربیتی که در نظر گرفته شده، همان است که ذکر شد. نسبت به محتوا و موسیقی و خواننده و شخص اجراکننده حساس هستیم و جزء سیاست‌های لاینفک است و باید در نظر بگیریم ولی محدودیتی برای اجرای برنامه‌های مختلف به وجود نیامده بلکه زمینه‌سازی هم شده است. برای مثال در صفحه اول شبکه شاد، گنجینه سرود دانش‌آموزی قرار داده شده است. ممکن است بگویید گنجینه کامل نیست. طبیعی است که ما سرودها را دریافت می‌کنیم، آثار مختلف را دریافت می‌کنیم و اگر با سیاست‌ها و استانداردها تطبیق داشت در این گنجینه قرار می‌دهیم و تمام کشور می‌توانند از آن استفاده کنند.

وی در خصوص استفاده از ظرفیت تشکل‌هایی که عموم دانش‌آموزان و طیف‌های مختلف دانش‌اموزان را در بر می‌گیرد، اظهار کرد: من و تمام معاونین وزیر آموزش و پرورش موظف شده‌ایم در تمام سفرهای استانی و منطقه‌ای، یکی از نشست‌هایمان با دانش‌آموزان باشد و طیف‌های مختلف دانش‌آموزان مد نظر باشد. خود بنده به این امر عمل کرده‌ام و حتی در یکی از این دیدارها که تعدادی از دانش‌آموزان بودند قول دادم که نماینده این دانش‌آموزان را به شورای معاونین وزارت آموزش و پرورش بیاورم که این کار را کردم و 2 نفر از دانش‌آموزان به عنوان نمایندگان آن دانش‌آموزان از طیف‌های مختلف در شورای معاونین وزارت آموزش و پرورش حاضر شدند و نکات خود را در آنجا گفتند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: نکته‌ای که قابل توجه است این که هنوز باید فرصت‌های زیاد و متنوعی را برای حضور دانش‌آموزان مختلف در برنامه‌های مشارکتی فراهم کنیم.

وی با اشاره به فعالیت‌های سازمان دانش‌آموزی اظهار کرد: در سازمان دانش‌آموزی ۹ فعالیت در اختیار و انتخاب دانش‌آموزان قرار داده شده و تا این لحظه 3 میلیون دانش‌آموز از سراسر کشور در سامانه نورینو در گروه‌های مختلف از جمله دانش‌آموزخبرنگار پانا، گروه‌های جهادی برای فعالیت‌های جهادی، سفرهای تربیتی برای گردشگری و فعالیت‌های مدرسه‌ای ثبت‌نام کرده‌اند. این فرصت‌ها هرچه متنوع‌تر باشد، درست است و بچه‌های بیشتری را در بر می‌گیرد.

باقرزاده در خصوص ذائقه‌سازی در بین دانش‌آموزان خاطرنشان کرد: برخی از موضوعات، فرادستی آموزش و پرورش است و اینطور نیست که خود آموزش و پرورش بتواند برای آن سیاستگذاری کلان داشته باشد.

موسیقی هم بحث کلان فرهنگی کشور است و یکی از دستور جلسات مهم شورای فرهنگ عمومی کشور موسیقی است، بنابراین سیاستگذاری‌های کلان موسیقی در آموزش و پرورش تدوین نمی‌شود که بخواهد مطالبه هم بشود اما آنچه که در آموزش و پروش می‌شود به آن پرداخت همان موارد مذکور است.

وی افزود: اضافه بر آن می‌توان گفت با دریافت اینکه این موضوع برای دانش‌آموزان اهمیت دارد و مهم است، کارگروه سرودها و همخوانی‌های دانش‌آموزان و مربیان را با حضور چهره‌های فنی و متخصص تشکیل دادیم و چند هفته پیش از تعدادی از متخصصان حوزه موسیقی و سرود حوزه دانش‌آموزی دعوت کردیم و مطالبی را مطرح کردیم که چه سرودی، چه اشعاری، چه موسیقی را در نظر بگیریم که هم با ذائقه دانش‌آموزان و هم با سیاست‌ها و اهداف تربیتی نظام تعلیم و تربیت منطبق باشد. این‌ها شروع کار است.

باقرزاده ادامه داد: در حال حاضر هم سرودهای دانش‌آموزی و هم جشنواره‌های سرود رضوی و جشنواره‌های مختلف را پشتیبانی می‌کنیم و اینطور نیست که ذائقه همه بچه‌ها به این سرودها نباشد. خیلی استقبال گسترده‌ای دارند و گاهی همخوانی‌های گسترده و 1357 نفری انجام می‌دهند و نقش موثر در آن دارند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: تربیت، فرابخشی است و بخشی از آن رسانه است و بخش عمده‌ای را رسانه بر عهده دارد چون رسانه، ذائقه‌سازی می‌کند.

وی در خصوص بارگزاری اطلاعات اردوگاه‌ها در سامانه مربوطه ابراز کرد: فقط اطلاعات 4 اردوگاه کشوری قابل دسترس در سامانه است و هنوز اطلاعات سایر اردوگاه‌ها بارگزاری نشده است. در خصوص اینکه تا چه زمانی تکمیل می‌شود، نمی‌توان قولی داد. دلیلش این است که بخشی از آن از عهده ما خارج است و استان‌ها باید انجام دهند و مقداری هم مقاومت‌هایی برای ثبت اطلاعات وجود دارد در حالی که مطمئن هستیم این امر اردوگاه‌ها را فعال می‌کند.

باقرزاده در خصوص شائبه ایجادشده در خصوص مولدسازی اردوگاه شهید باهنر تصریح کرد: متاسفانه برخی از رسانه‌ها به‌ویژه آن‌هایی که خیلی هم مخاطب ندارند و اصطلاحاً رسانه‌های ضعیفی به حساب می‌آیند، یک موضوع را پیش‌فرض می‌کنند و بعد یک مقام مسئول باید آن پیش‌فرض را تکذیب کند.

وی افزود: اصلا مساله‌ای در خصوص فروش اردوگاه‌ها در حوزه مولدسازی وجود نداشته چه برسد به اینکه در خصوص اردوگاه شهید باهنر وجود داشته باشد. موضوعی که یک نفر با غرض یا بدون غرض به وجود آورده را باید تکذیب کنیم یا برای آن ادعا کنم یا مثلا دلیل یا استدلالی بیاورم که اینگونه نیست، معاونت برنامه‌ریزی و توسعه مدیریت وزارت آموزش و پرورش در خصوص مولدسازی و سازمان نوسازی، توسعه و
تجهیز مدارس پاسخگو است که تمام اماکن را به صورت شفاف معرفی می‌کنند و دلیلش را هم اعلام کرده‌اند که مولدسازی به منظور بهسازی مراکز آموزشی و مبدا کردن اماکن بلااستفاده به اماکن قابل استفاده آموزشی است نه جبران کسری بودجه؛ به هیچ وجه اینطور نیست.

باقرزاده تاکید کرد: در خصوص اردوگاه‌ها که زیر نظر معاونت پرورشی و فرهنگی است، هیچکدام از اردوگاه‌ها در موضوع مولدسازی قرار نگرفته است. اردوگاه شهید باهنر، یکی از به‌یادماندنی‌ترین، بزرگترین و تاثیرگذارترین اردوگاه‌های کشور است و در آنجا ما برنامه‌های ویژه‌ای را پیش‌بینی کرده‌ایم و برخی اماکن آن را الان در اختیار دانش‌اموزان قرار داده‌ایم. برخی از اماکن آن را برای معلمان و مربیان و فرهنگیان به همراه دانش‌آموزان قرار داده‌ایم و به هیچ وجه در حوزه مولدسازی فرار نگرفته است.

وی افزود: همین‌طور برای بقیه اردوگاه‌ها به صورت آزمایشی، بازی‌های جدید و تم‌پارک‌ها را مستقر می‌کنیم. بازی‌های جدید به‌صورت فناوری‌های جدید برای یک اردوگاه در مازندران، یک اردوگاه در مشهد و یک اردوگاه در کرمان طراحی شده و در آنجا مستقر می‌شود.

لازم با ذکر است پوستر هفته امور تربیتی و تربیت اسلامی در این نشست توسط معاون پرورشی و فرهنگی وزیر و رئیس ستاد گرامیداشت این هفته رونمایی شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار