تشریح برنامه‌های آموزش و پرورش قم در هفته تربیت اسلامی

قم (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان قم برنامه‌های این اداره کل در هفته تربیت اسلامی را تشریح کرد.

کد مطلب: ۱۳۴۹۳۶۰
لینک کوتاه کپی شد
تشریح برنامه‌های آموزش و پرورش قم در هفته تربیت اسلامی

حجت‌الاسلام محمد امینیان، معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان قم در جمع خبرنگاران با اشاره به فعالیت‌های تربیتی در زیست بوم جدید، اظهار کرد: شرایط و فضای فکری و خوراک روزانه دانش‌آموزان امروزی مهم‌ترین رسالت راهبردی آموزش و پرورش استان است.

وی افزود: در سال تحصیلی جاری ده‌ها فعالیت پرورشی و فرهنگی هدفمند و با رویکرد اردو و کاردوهای تفریحی، فعالیت‌های گروهی، طرح‌های پویشی و جنبشی در سراسر استان قم برگزار شد و تا پایان سال تحصیلی و ایام تابستان نیز ادامه خواهد داشت.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان قم بیان کرد: در نشست ستاد استانی بزرگداشت هفته امور تربیتی و روز امور تربیتی نهاد امور تربیتی صدقه جاریه و طرح با صداقت و اخلاص شهیدان رجایی و باهنر برای تربیت نسلی انقلابی در مدارس برای تربیت دانش آموزان مومن و انقلابی و اثرگذار بنیان نهاده‌ شده است.

وی تصریح کرد: یکی از شرایط اثر گذاری فعالیت‌های فرهنگی و تربیتی توسط همکاران شناخت اقتضای سنی و پیگیری مسیر خط فکری دانش‌آموزان و خوراک روزانه آنها در قالب بازی‌های کامپیوتری، فیلم و کتاب‌هایی است که نسل جدید می‌خوانند و داشتن روحیه انقلابی و جهادی و محبوبیت بین دانش‌آموزان، مهمترین رمزهای موفقیت در اجراهای فعالیت‌های تربیتی عمیق و موثر است.

امینیان در ادامه به مهم‌ترین برنامه‌های اجرا شده توسط آموزش و پرورش قم در یک سال اخیر پرداخت و عنوان کرد: راه‌اندازی ستاد کیفیت بخشی و توانمندسازی به برنامه‌های فرهنگی مدارس در اداره آموزش و پرورش از برگزاری 65 دوره با موضوعات مختلفی از جمله پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، موقعیت‌های تربیتی کتب درسی، شیوه اردو داری و همچنین شیوه برگزاری کرسی و تریبون‌های آزاد دانش‌آموزی و آموزش تئاتر درسی و غیره اشاره داشتند.

به گفته این مسئول آموزشی اعزام حدود 900 طلبه در قالب طرح امین و اعزام گروه‌هایی در قالب جهاد تبیین و برپایی نماز جماعت و برگزاری برنامه‌های قرآنی و برپایی هیئت‌های دانش‌آموزی و همچنین تولید محتواهای ارزشمند و فاخر توسط دانش‌آموزان در اجلاسیه سراسری نماز نشان از روحیه دینداری در مردم و دانش‌آموزان استان قم است.

امینیان خاطرنشان کرد: تربیت 400 معلم راوی دفاع مقدس و جهاد تبیین و همچنین برپایی بیش از 1400 یادواره شهدای فرهنگی و دانش‌آموز در یک روز و برگزاری این برنامه‌ها در سطح مدارس استان و حتی مناطق روستایی برای اولین بار در کشور برگزار شده است.

وی طرح خادم یاران رضوی را یکی از طرح‌های اثرگذار حوزه امور تربیتی خواند و گفت: بخشی از همکاران فرهنگی تابستان امسال مدارس را باز کرده و در قالب برنامه‌های منسجم فرهنگی و تربیتی در سالن‌های ورزشی و غیره برای دانش‌آموزان به صورت رایگان برنامه‌های فرهنگی و تربیتی با چاشنی انقلابی بدون دریافت هزینه برگزار کردند.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان قم با اشاره به اعزام دانش‌آموزان پسر و دختر به سفر راهیان نور افزود: با وجود اینکه تقاضاهای زیادی از دانش‌آموزان برای شرکت در این برنامه‌های معنوی و انقلابی داشتیم، اما به دلیل محدودیت‌ها در پشتیبانی، زمینه برای اعزام همه دانش‌آموزان متقاضی فراهم نشد.

وی یادآور شد: برگزاری اردوهای پیشرفت ایران اسلامی و زیارت اولی‌ها به مشهد مقدس و همچنین هزاران اردوی یک روزه با عنوان "یک روز خوب، یک حس خوب" در قالب تور حرم گردی حرم حضرت معصومه سلام الله علیها و مسجد مقدس جمکران و همچنین حضور 35 هزار دانش‌آموز در مجتمع فرهنگی تربیت یاد کرد و بیان کرد که در سال جاری 70 درصد اردوهای درون شهری و برون شهری نسبت به 5 سال گذشته افزایش داشته است.

معاون فرهنگی و پرورشی آموزش و پرورش استان قم بیان کرد: با وجود سرمایه‌گذاری دشمن از اول مهر بر روی دانش‌آموزان برای انحراف در باورهای دینی آنها اما شرکت حدود 2 هزار دانش‌آموز در اعتکاف و بیش از 100 دانش‌آموز به عنوان خادم اعتکاف، نقشه‌های دشمنان دین خدا را ناکام گذاشته است.

وی با اشاره به اینکه یکی از راهبردهای کار ما در دوره جدید در معاونت امور تربیتی تقویت تشکل های دانش آموزی و در نهایت سپردن کارها به خود دانش آموزان است که از تشکیل دبیرخانه تشکل های دانش آموزی و برگزاری جلسات با حضور همه اعضا و برگزاری برنامه های مشترک یاد کرد که آخرین آنها کاردوی آموزشی دانش آموزان برای برنامه های دهه فجر مدارس استان قم اشاره کرد.

امینیان تولید و چاپ روزنامه دیواری به صورت ماهانه و برگزاری نمایشگاه دانش آموزی در سطح مدارس و همچنین تأسیس خانه یاریگران زندگی و اجرای برنامه های آموزشی جهت پیشگیری از آسیب های اجتماعی در 500 مدرسه در استان قم از برنامه های هدفمند سال جاری در این معاونت دانست.

وی با اشاره به انتخاب شعار "همه در تربیت سهیم هستیم" برای هفته تربیت اسلامی عنوان کرد: رویکرد برنامه‌های این هفته، جریان سازی فرهنگی تربیتی در مدرسه خانواده و اجتماع و مردمی سازی فعالیت‌های امور تربیتی است.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان افزود: در هفته تربیت اسلامی، مربیان پرورشی، مدیران و معاونان، دانش‌آموزان و خانواده‌های فعال در حوزه امور تربیتی در همایش استانی تجلیل می‌شوند.

امینیان در پایان خاطرنشان کرد: تجلیل از خانواده‌های معظم شهید امور تربیتی، عطرافشانی گلزار شهدا، شرکت در نماز جمعه، برگزاری پویش«سپاس مربی» و کارگاه دانش‌افزایی نومعلم ها و دانشجومعلمان از دیگر برنامه‌های گرامیداشت هفته تربیت اسلامی است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار