رئیس سازمان نهضت سوادآموزی خبر داد:

آغاز فراخوان بین‌المللی رهیافت‌های نوین سواد آموزی در زیست‌بوم جدید

تهران(پانا) - رئیس سازمان نهضت سوادآموزی از آغاز فراخوان بین‌المللی رهیافت‌های نوین سواد آموزی در زیست‌بوم جدید خبر داد.

کد مطلب: ۱۳۴۹۰۳۸
لینک کوتاه کپی شد
آغاز فراخوان بین‌المللی رهیافت‌های نوین سواد آموزی در زیست‌بوم جدید

علیرضا عبدی در نشستی خبری خود که صبح امروز ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ برگزار شد با اشاره به جزئیات فراخوان بین‌المللی رهیافت‌های نوین سوادآموزی در زیست بوم جدید و رویکردهای جدید در سواد آموزی (رسا)، اظهار کرد: این فراخوان آغاز جریانی در راستای مردمی‌سازی نهضت سوادآموزی محسوب می‌شود. امروز سوادآموزی در شرایط منحصر به‌فردی قرار گرفته و باید با تعریفی از حوزه سوادآموزی به خصوص آموزش بزرگسالان همراه باشد.

وی با بیان اینکه شرایط حال حاضر زندگی در زیست‌بوم جدید است، گفت: چه به واسطه جمعیت و چه ورود فناوری‌های جدید، نهضت سوادآموزی با شرایط جدیدی در زیست‌بوم پیش‌رو مواجه شده است.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی ادامه داد: در دنیای جدید، مدل‌های نوینی از حکمرانی و استفاده از فناوری های جدید مورد استفاده قرار گرفته است و نهضت سوادآموزی باید این فرصت را جدی قلمداد کند و نهایت استفاده را برای تحول در آموزش بزرگسالان از آن ببرد.

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به فراخوان رهیافت‌های نوین سوادآموزی بیان کرد: امیدواریم اشتراکی را به صورت حداکثری در نظام دانشی کشور داشته باشیم و هرکسی که می‌تواند به ما کمک کند تا در قالب فراخوان آن‌ها را در کنار خود داشته باشیم. هرکسی که صاحب ایده و تجربه است و می‌تواند راهکار جدیدی به ما ارائه کند، می‌تواند در این فراخوان شرکت کند. نگاه ما صرفا ملی نیست و در امر سوادآموزی نگاهی بین‌المللی به این موضوع داریم.

عبدی با بیان اینکه در حوزه رهیافت‌های نوین سوادآموزی با برخی کشورها تبادل دانشی انجام شده، تصریح کرد: این حرکت بزرگ نباید یک سویه باشد‌، یادگیری بزرگسالان در کشورهای در مسیر توسعه، جایگاه خاص خودش را دارد. جمهوری اسلامی ایران طی ۴۳ سال گذشته این موضوع را پیگیری کرده و نرخ باسوادی از ۴۳ درصد به بیش از ۹۷ درصد رسیده است. در ادامه مسیر نیز با توجه به تکثر مسائل یادگیری بزرگسالان و اقتضائات زیست بوم جدید، نیازمند بازمهندسی در مسیر نهضت سوادآموزی هستیم. این فراخوان از اولین گام‌های ما در مسیر مردمی سازی خواهد بود.

وی با یادآور شدن این موضوع که سامانه‌ای برای دریافت ایده‌ها و رهیافت‌ها درنظر گرفته‌ شده است، گفت: در پی تبدیل این ایده ها به راهکارهای عملیاتی هستیم. مهلت ارسال آثار از اول اسفندماه تا ۳۱ اردیبهشت ماه سال آینده درنظر گرفته شده است.

رییس سازمان نهضت سوادآموزی با بیان اینکه باسواد کردن سه درصد باقی مانده بیسوادان در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ ساله کاری بسیار سخت و مشکلی است اظهار کرد: پیدا کردن فرد بیسواد یک موضوع و قانع کردن او برای باسواد شدن یک موضوع دیگر است. باید به نرخ تثبیت که ۹۹ درصد است برسیم. اگر بخواهیم کشورمان کشور پیشرفته‌ای باشد نمی‌توانیم بزرگسالان و جریان سوادآموزی بزرگسالان را متوقف کنیم اما باید نگاه جدیدی داشته باشیم. دیگر سواد خواندن و نوشتن به تنهایی کفایت نمی‌کند و باید انواع دیگری از سواد چون سواد رسانه‌ای، سواد مالی و غیره نیز تعریف شود. بعد از سواد آموزی پایه باید وارد گام دوم سوادآموزی شویم.

وی درباره زمان ریشه کن شدن بیسوادی در کشور عنوان کرد: آنچه شورای عالی انقلاب فرهنگی به ما تکلیف کرده سوادآموزی گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال است. شاید نتوان گفت پایان بخشی بیسوادی را خواهیم داشت، چون برخی افراد به دلایل جسمی، ذهنی و یا فرهنگی امکان با سوادی ندارند و یا سواد ناپذیرند. اما آنچه برای ما تکلیف شده این است که بتوانیم جریان سوادآموزی را تا پایان دولت به سرانجام خوبی برسانیم و در پایان دولت بگوییم در حوزه سوادآموزیِ پایه، به سرانجام بخشی رسیده‌ایم.

وی افزود: عقیده ما این است که باید محدوده سنی درنظر گرفته شده برای سازمان نهضت سوادآموزی بالاتر برود، زیرا سن امید به زندگی بالا رفته و به ۷۵ سال رسیده است. ما در حال رایزنی با شورای عالی انقلاب فرهنگی هستیم که این محدوده سنی را که به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش هم رسیده تا ۶۵ سال بالاتر ببریم.

عبدی در پایان یادآور شد: برای ارتقای سواد نوسوادها برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده و اقداماتی نیز در دیتور کار است. نوسوادان کسانی هستند که تا سوم ابتدایی خوانده‌اند اما به پایان دوره ابتدایی نرسیده‌اند و کار ما در دوره انتقال این است که آن‌ها را تا کلاس ششم برسانیم تا بتوانند یادگیری شان را ادامه دهند. آموزش و پرورش نیز در قالب آموزش از راه دور و غیره، آموزش بزرگسالان را در دستور کار دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار