در گفت‌وگو با پانا مطرح شد:

چرا خودروسازان به قانون 10 درصدی فروش به صاحبان خودروهای فرسوده عمل نکردند؟

تهران (پانا) - دبیر انجمن مراکز اسقاط و بازیافت کل کشور با اشاره به اینکه طبق قانون بودجه 1401 خودروساز باید 10 درصد از تولیدش را برای پیش‌فروش به مالک خودروی فرسوده اختصاص می‌داد درباره دلایل اجرایی نشدن این قانون سخن گفت.

کد مطلب: ۱۳۴۸۶۰۳
لینک کوتاه کپی شد
چرا خودروسازان به قانون 10 درصدی فروش به صاحبان خودروهای فرسوده عمل نکردند؟

اعظم پویان - سیدامیر احمدی، دبیر انجمن مراکز اسقاط و بازیافت کل کشور در گفت‌وگو با پانا عنوان کرد: «در قانون بودجه 1401 خودروساز موظف شده 10 درصد از تولید خودش را در موضوع پیش‌فروش به مالک خودروی فرسوده عرضه کند.»

کوتاهی خودروسازان

وی افزود: «ما از ابتدای سال 1401 تا ماه شهریور دیدیم که این اتفاق نیافتاد درحالی‌که این کوتاهی از سوی خودروساز صورت گرفته است. این موضوع را از طریق کمیسیون اصل 90 پیگیری کردیم و مجلس وزیر را مجاب کرد که از شهریورماه به بعد حتماً این قانون به اجرا دربیاید. از آن زمان به بعد قرار شد پیش‌فروش‌ها که انجام شد 20 درصد از عرضه را به جایگزینی خودروهای فرسوده اختصاص دادند ولی این تعداد هم آمار و ارقام دقیقی نداشت.»

بیشترین شاخص اسقاط خودرو متعلق به دولت احمدی‌نژاد است

احمدی با اشاره به اینکه در دولت قبل کاملاً بازیافت خودروی فرسوده به رکود رفت، اظهار کرد: «شاخص کلی و بیشترین آمار اسقاط خودرو مربوط به دولت احمدی‌نژاد است. در سال 93 بیشترین اسقاط خودرو در کشور با 350 هزار خودرو انجام شد. در سال 1400 تعداد 35 هزار خودرو اسقاط شده و این اعداد نشان می‌دهد که رکود شدیدی در اسقاط خودرو اتفاق افتاده است. تعداد 6 و نیم میلیون خودرو فرسوده یا در سن فرسودگی وجود دارد و حدود 4 میلیون خودرویی داریم که اصلاً شرایط تردد ندارد.»

بهینه‌سازی مصرف سوخت در گرو طرح جایگزینی خودروی فرسوده

دبیر انجمن مراکز اسقاط و بازیافت کل کشور عنوان کرد: «برای بهینه‌سازی مصرف سوخت، طرح جایگزینی و خروج خودروی فرسوده، طرح‌ها و موضوعات زیادی را به مسئولین گفته‌ایم. برای مثال طرح بهینه‌سازی مصرف سوخت طرح جامعی است که تقدیم رئیس‌جمهوری شد. مسئولین می‌دانند از کجا دارند ضربه می‌خورند اما گوش شنوایی برای رفع این موضوع نیست.»

وی افزود:‌«مردم از همه لحاظ مایل‌اند هر طور شده خودروی‌شان را تحویل بدهند یعنی شرایط اگر برایشان فراهم شود مایل‌اند اما در همین طرح 10 درصدی که از برج ششم راه افتاده است متأسفانه اطلاع‌رسانی درستی نشده و مردم نمی‌دانند چه باید بکنند و همین تعدادی هم که آمده‌اند و خودروی‌شان را تحویل داده‌اند بعضاً با این خودرو کار می‌کردند و راه معیشت زندگی‌شان بوده اما هنوز خودروی جایگزینشان را نگرفتند.»

احمدی عنوان کرد: «اگر شرایط به سمتی برود که هرکسی بخواهد خودرو تحویل بگیرد در همین طرح‌هایی که اکنون وجود دارد و این برنامه را بگذارند که خودرو را اسقاط کند و از مزایای این سیستم استفاده کند و از قیمت کارخانه استفاده کند می‌بینیم که استقبال چشمگیری از این طرح خواهد شد.»

پیشنهادی برای سرعت بخشیدن به اسقاط خودروی فرسوده

وی پیشنهاد داد: «پیشنهاد ما به رئیس‌جمهوری این بوده که وقتی فردی می‌خواهد خودروی اسقاطی‌اش را بفروشد خوب است برای بهینه‌سازی مصرف سوختش همین یارانه‌ای که به او داده می‌شود به قیمت هب خلیج‌فارس با وی حساب کنید و عدد 5 ساله که برای آن قانون داریم به وی پرداخت کنید تا از مزایای این موضوع استفاده کند ولی متأسفانه این قضیه لحاظ نمی‌شود. طرح‌های زیادی می‌توان اجرایی کرد اما این مسئولین که در رابطه با عدم توجه به قانون هوای پاک دادوفریاد می‌کنند اکنون سروصدا نمی‌کنند. در شرایط کنونی باوجود مشکلات محیط زیستی و چالش‌هایی که داریم راه‌حل ساده‌ای داریم زیرا در رابطه با خودروی اسقاطی قانون داریم.»

وی گفت: «متأسفانه امروز شاهد این هستیم که سازمان محیط‌زیست که به‌عنوان متولی این امر است از طرح‌ها و برنامه‌هایی که باید اجرایی شود استقبال نمی‌کند. درواقع درباره این موضوع بودجه هست ولی اجرایی نمی‌شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار