*احمد صادقی

زلزله ترکیه یک هشدار است؛ لطفا جدی بگیرید

زلزله شدیدی که در ترکیه و سوریه رخ داد جامعه بین الملل را متاثر کرده است و امیدواریم امدادرسانی‌های بین المللی به مردم این کشورها هر چه سریعتر صورت گیرد و بازماندگان شرایط خود را بازیابند.

کد مطلب: ۱۳۴۵۴۶۴
لینک کوتاه کپی شد

اما این زلزله مهیب در کنار حوادث متاثر کننده‌ای که به بار آورد بار دیگر تلنگری به اذهان خواب‌مانده ما زد که زلزله‌ای با قدرت تخریبی بالا چه عوارضی می‌تواند داشته باشد. بیاییم عوارض این زلزله را مرور کنیم؛ قطعی برق و انفجار لوله‌های گاز نخستین حوادثی بود که در ثانیه‌های اولیه رخداد زلزله اتفاق افتاد که معمولا این اتفاقات خود تلفات زیادی بر جای می‌گذارد. قطعی آب و بسته شدن راه‌های ارتباطی برای امداد رسانی، تخریب جاده‌های مواصلاتی و موارد دیگر را باید از جمله مهمترین چالش‌ها در چنین رخدادی برشمرد.

حال اگر بخواهیم چنین زلزله مهیبی را در شهری مانند تهران شبیه‌سازی کنیم با توجه به جمعیت انبوهی که در تهران وجود دارد و حجم تراکم آن، خدا می‌داند چه فاجعه‌ای رخ می‌دهد. به همه این‌ها اضافه کنید که جمعیت بسیاری نیز در بافت فرسوده زندگی می‌کنند و با اینکه مساحت بافت فرسوده در تهران بالغ بر ۶ درصد مساحت شهر است اما بیش از ۳۷ درصد جمعیت تهران در بافت فرسوده سکونت دارند.

بلایای طبیعی چه بخواهیم و چه نخواهیم رخ می‌دهند و این ما هستیم که باید تمهیداتی را بیاندیشیم و برای مقابله با آنها آماده باشیم؛ امری که تاکنون در مدیریت کلان مغفول مانده است. ما همچنان در اجرای ضوابط ایمنی ساختمان‌ها و بناها با مشکل مواجه هستیم، بودجه کافی در راستای مقابله با بحران‌ها و تمهیداتی که باید اندیشیده شود نداریم، شبکه تاسیساتی فرسوده است و الزاماتی که باید جدی گرفته شوند همچنان نادیده گرفته می‌شوند.

هشدارها برای این است که ما چشمان خود را باز کنیم، نقاط ضعف را برطرف سازیم و برای مواجهه با بلایای طبیعی (که پیشینه تاریخی شهر تهران نیز نشان داده یک شهر زلزله‌خیز است) آماده شویم.

* عضو شورای اسلامی شهر تهران

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار