عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌و گو با پانا:

جایزه کتاب سال شاخص‌های فرهنگ و علم‌آموزی را در کشور گسترش می‌دهد

تهران (پانا) - عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت جایزه‌ای مانند کتاب سال، از جمله فعالیت‌هایی است که می‌تواند شاخص‌های فرهنگ و علم‌آموزی را در کشورها گسترش دهد. این جایزه معتبر با انتخاب برترین آثار در حوزه‌های مختلف، دانش را عالمانه در جامعه ترویج می‌دهد.

کد مطلب: ۱۳۴۵۰۹۶
لینک کوتاه کپی شد
جایزه کتاب سال شاخص‌های فرهنگ و علم‌آموزی را در کشور گسترش می‌دهد

حمید چوبینه؛ دکترای تخصصی بیولوژی تولید مثل و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با پانا بیان کرد: «جایزه‌ای مانند کتاب سال، جزو فعالیت‌هایی است که می‌تواند شاخص‌های فرهنگ و علم‌آموزی را در کشورها گسترش دهد. کشورهایی که در حوزه علم جایگاه ممتاز و برجسته‌ای دارند یا سطح دانش و آگاهی در عامه مردم آن کشورها گسترش پیدا کرده، این امر به دلیل سطح بالای سرانه مطالعه در این جوامع و همنشینی مردم با کتاب است.»

وی ادامه داد: «اگر فرهنگ علم‌آموزی در کشور ما توسعه پیدا کرده، محصول تلاش‌های جمعی عالمان، دانشمندان، پژوهشگران و ... بوده است. ولی برای گسترش دانش در عموم جامعه، باید سرانه مطالعه افزایش پیدا کند. جایزه معتبری همچون کتاب سال با انتخاب برترین آثار در حوزه‌های مختلف، دانش را عالمانه در جامعه ترویج می‌دهد.»

نویسنده کتاب «انسان و حیوان خانگی، چالش‌های زندگی نوین» گفت: «جایزه کتاب سال پس از گذشت چهل دوره، در بین اقشار فرهیخته، تحصیل‌کرده و نویسندگان و پژوهشگران، جایگاه خود را به‌دست آورده و رقابت آثار برای برگزیده شدن در این جایزه می‌تواند به ارتقای کیفی آنها نیز کمک کند. اما پس از معرفی آثار برگزیده، باید برای شناساندن و ترویج آنها در جامعه برنامه‌ریزی اصولی داشت. کتاب‌های تخصصی مخاطبان خاص خود را دارند، اما برای جلب توجه جامعه به کتاب‌‌هایی با موضوعات عمومی‌تر، باید فرهنگ‌سازی صورت گیرد. برای کارایی بیشتر جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران می‌توان برنامه‌های جانبی نیز برای آن درنظر گرفت.»

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به بخش بین‌المللی جایزه کتاب سال، افزود: «برای فعالیت‌ در حوزه کتاب در سطح جهانی، باید دید وسیع‌تری داشت. برای کارآمدتر شدن جایزه جهانی کتاب سال باید با برنامه‌ریزی هدفمند و اصولی، برندسازی صورت گیرد. حتی می‌توان با درنظر گرفتن قواعد و استانداردهایی از داوران و صاحبنظران خارجی نیز در این بخش استفاده کرد. از اهداف برگزاری جایزه جهانی کتاب سال، برقراری تعاملات علمی و فرهنگی با نخبگان و مراکز فرهنگی، علمی و آکادمیک دیگر کشورهای جهان است. برای رسیدن به این هدف باید با استفاده از ظرفیت‌های مختلف، این جایزه را به‌صورت گسترده معرفی و تبلیغ کرد.»

حمید چوبینه همچنین پیشنهاد کرد: «در جایزه جهانی کتاب سال، می‌توان دایره موضوعاتی را که انتخاب آثار بیشتر براساس آنها صورت می‌گیرد، گسترش داد. مباحثی مانند صلح جهانی، علوم نوین و گفت‌وگوی ادیان ازجمله موضوعاتی هستند که می‌توانند در این جایزه مورد توجه قرار گیرند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار