پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجرکلید خورد

تهران (پانا) - پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر عصر جمعه 7 بهمن ماه در موسسه صبا فرهنگستان هنر آغاز به کار کرد.

کد مطلب: ۱۳۴۱۹۴۷
لینک کوتاه کپی شد
پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجرکلید خورد

پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر عصر جمعه ۷ بهمن ماه با حضور محمود سالاری معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، عبدالرضا سهرابی مدیرکل هنرهای تجسمی، محمدحسین نیرومند مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور هنری و سینمایی، سیدعباس میرهاشمی دبیرکل جشنواره پانزدهم، سیدمصطفی زراوندیان دبیر بخش تجسم هنر (فجر استان‌ها)، محمدعلی رجبی، سیدمسعود شجاعی طباطبایی داور و کیوریتور بخش کارتون و کاریکاتور، محمدرضا میری دبیر بخش «قله‌ها»، سیدعباس عظیمی مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت، قربانعلی اجلی، علی اشرف صندوق آبادی، حسین عصمتی، طاهر شیخ الحکمایی و جمع دیگری از هنرمندان پیشکسوت و جوان در موسسه صبا آغاز به کار کرد.

رویکرد این دوره از جشنواره و نمایشگاه آثار، «هنر متعالی» است و نمایشگاه آثار جشنواره پانزدهم در سه بخش «طوبای زرین»، «تجسم هنر» و «قله‌ها» به معرض نمایش گذاشته شده است. در نمایشگاه آثار این دوره جشنواره تجسمی فجر، ۴۴۰ اثر منتخب در رشته‌های تصویرسازی، خوشنویسی، عکاسی، کارتون و کاریکاتور، طراحی گرافیک، حجم (مجسمه، سرامیک، چیدمان)، نقاشی و نگارگری از ۲۷۴ هنرمند به معرض نمایش گذاشته شده است.

محمود سالاری معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه افتتاحیه پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در جمع خبرنگاران درباره مهمترین انتظارش از جشنواره تجسمی فجر به خبرنگاران گفت: اگر بگویم فراتر از انتظارم و به عنوان یک دانش آموز هنر این مجموعه آثار را دیدم، شاید بگویید مبالغه می‌کنم اما حقیقتاً در همراهی اساتیدی که آثار را دیدیم، همگی اذعان داشتند که تعداد و کیفیت آثار بیش از انتظار ما بوده است. حتی اساتید داوری نیز می‌گفتند که در داوری دچار مشکل و چالش انتخاب شده‌اند.

وی درباره بازنگری در ارتباط بین جشنواره و دانشگاه نیز بیان کرد: امسال شخصاً با چند دانشگاه وارد مذاکره شدم و ارتباط خوبی برگزار کردیم. از طرفی شورای عالی هنر نیز که مدتی است با حضور اساتید برجسته دانشگاه‌های هنری تشکیل شده است و من مطمئنم حضور دانشگاهیان را در جشنواره تجسمی فجر آینده بیش از امسال خواهد بود اما همین امسال نیز مدیرکل تجسمی و دبیر پانزدهمین جشنواره تجسمی فجر با دانشگاه‌های مهم هنری ارتباط گرفتیم و از حضور آنها بهره بردیم.

سالاری در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره رویکرد معاونت هنری نسبت به تحریم‌کنندگان جشنواره‌های موسیقی و تجسمی فجر گفت: الحمدلله آنقدر فضای کشور ما فضای باز و مورد توجهی است که اگر کسی دوست داشت در جشنواره شرکت می‌کند و اگر دوست نداشت شرکت نمی‌کند اما مشکل آنجاست که عده‌ای به بقیه هنرمندان می‌گویند شرکت نکنند یا اینکه چرا شرکت می‌کنید و همین‌ها هستند که ادعای آزادی دارند! این مزاحمت برای دیگران ایجاد کردن و شعار آزادی دادن، کاملا با هم در منافات است. ما خداراشکر آغوش‌مان برای انواع و اقسام نگاه‌ها در هنر باز است اما هنر از دیدگاه متعالی و نه هنر منحرف فقط تکنیکال و تکنیک‌زده.

وی همچنین متذکر شد: الحمدلله انقلاب ایران، رود جاری است و در همه ادوار این موضع‌گیری‌ها وجود داشته است اما هر روزه جشنوارها شکوفا شده‌اند. این کارها نیز در چهل و سه سال ره به جایی نبرده است؛ زیرا هنرمند جویای حقیقت است و این جشنوارها بهانه‌ای است که هنر ایران را عرضه کنیم. اگر کسی علاقه و امید به آینده داشته باشد، فعالیت می کند چون هنرمندان بیدار هستند، حال یک جماعتی هنر را می‌خواهند گروگان بگیرند اما ره به جایی نمی‌برند.

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین درباره پیش‌بینی‌اش برای جشنواره موسیقی فجر نیز گفت: همین امیدی که در جشنواره تجسمی فجر و تئاتر فجر دارم، مطمئنم در موسیقی فجر نیز چنین روی خواهد داد و هنرمندان ما موجب سربلندی ما و سرافکندگی دشمنان خواهند شد.

آثار منتخب پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در نگارخانه‌های ممیز، خیال، خیال شرقی، آیینه و نگارخانه ملی موسسه فرهنگی هنری صبا به نمایش گذاشته شده است. همچنین امسال در بخش تجسم هنر یا فجر استان‌ها، ۳۲ استان کشور با حضور ۵۵۰ هنرمند مشارکت دارند.


نمایش آثار منتخب هنرمندان حاضر در پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر تا ۲۸ بهمن امسال ادامه خواهد داشت و علاقه‌مندان برای دیدن این آثار می‌توانند همه روزه به جز روزهای ۱۵ و ۲۲ بهمن ماه از ساعت ۱۰ تا ۱۸ به موسسه فرهنگی هنری صبا به نشانی خیابان ولی‌عصر (عج)، نرسیده به خیابان طالقانی، فرهنگستان هنر مراجعه کنند. آیین اختتامیه پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر پنجم اسفندماه برگزار خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار