همکاری شهرداری تهران و وزارت نیرو برای مدیریت بحران آب

تهران (پانا)- وزیر نیرو از ادامه همکاری‌های وزارت نیرو و شهرداری تهران برای مدیریت بحران آب در پایتخت خبر داد.

کد مطلب: ۱۳۳۸۲۸۴
لینک کوتاه کپی شد
همکاری شهرداری تهران و وزارت نیرو برای مدیریت بحران آب

نشست مشترک وزیر نیرو و شهردار تهران با هدف امضای تفاهم نامه‌ای مشترک میان این دو دستگاه برگزار شد.

علی اکبر محرابیان وزیر نیرو در این نشست ضمن تشکر از مجموعه شهرداری تهران گفت: پیش از این در مدیریت مصرف برق در تابستان تجربه همکاری خوبی با شهرداری داشتیم و این همکاری نیز اکنون در مدیریت بحران آبی ادامه دارد.

وی در ادامه با اشاره به چالش‌های پایتخت اظهار کرد: تهران در موارد مهمی با کلانشهرهای دیگر در دنیا تفاوت دارد؛ به عنوان مثال بسیاری از کلانشهرها در کنار منابع آبی پایدار گسترش یافته‌اند، در حالی که در اطراف تهران هیچگونه رودخانه بزرگ یا دریاچه‌ای نیست.

محرابیان افزود: هم اکنون ۵ سد بزرگ در حال تامین آب تهران هستند و متاسفانه در ۱۵ سال گذشته منبع جدیدی برای تامین آب شرب پایتخت در نظر گرفته نشده است، به جز سد ماملو که آن نیز تنها یک منبع تنظیم کننده است و آب آن از سد لتیان می‌آید.

وزیر نیرو در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به الگوهای توسعه گفت: در پیشبرد برنامه توسعه ما می‌توانیم هر جا که با کمبود برق روبرو هستیم، با نوسازی و تولید منابع جدید این کمبود را جبران کنیم اما آب ماده‌ای ارزشمند است که امکان تولید آن وجود ندارد و ما صرفاً می توانیم منابع آبی را مدیریت یا بازچرخانی کنیم.

وی در ادامه پیرامون مدیریت مصرف آب پایتخت بیان کرد: الان شرایط تصفیه پساب‌های باقی مانده به گونه‌ای است که در نهایت آب تولید شده کاملا بهداشتی است و هیچ محدودیتی برای مصارف غیرخانگی آن نداریم.

محرابیان افزود: در موضوع مدیریت آب تهران باید اتفاق جدیدی رخ بدهد و در راستای آن ما بتوانیم از منابع پسابی، حداکثر بهره برداری را داشته باشیم؛ به عنوان مثال این امکان وجود دارد که مصارف آب فضای سبز تهران و مناطق صنعتی پایتخت عمدتاً توسط پساب‌های تولید شده مدیریت شود.

وزیر نیرو در پایان با تشکر از همراهی شهردار تهران خاطرنشان کرد: تهران یک الگو در کشور است، به همین جهت اگر در پایتخت اتفاق مثبتی رخ دهد، بلافاصله در سایر شهرها نیز آن اتفاق تکثیر می‌شود؛ من خوشحالم بسیاری از صحبت‌هایی که در جلسه سال گذشته داشتیم اجرایی شده است؛ امید دارم متن تفاهم امروز نیز به خوبی پیش برود و مطابق چشم‌انداز سه ساله آن تا سال آینده حداقل ۳۵ درصد تفاهم نامه اجرایی شده باشد.

علیرضا زاکانی نیز در آئین امضای تفاهم‌نامه بین شهرداری تهران و وزارت نیرو ضمن تبریک میلاد حضرت فاطمه زهرا (س)، گفت: امروز تفاهمی مبتنی بر الگوی مشارکت برای رفع موانع و مشکلات شکل می‌گیرد. در حقیقت امروز خدمت وزیر نیرو و همکاران‌مان هستیم و تفاهم‌نامه‌ای را امضا می‌کنیم که امیدواریم منشاء خیرات و برکات برای تهران و به تبع آن کشور باشد.

وی ادامه داد: حرکت‌های بسیار خوبی در قالب همکاری‌ها شکل گرفته و امیدواریم مسیری را برویم که به مصرف قاعده‌مند توجه ویژه‌ای داشته باشیم و با بازچرخانی، نهایت بهره را از نعمت‌های الهی داشته باشیم. در حوزه برق نیز با صرفه‌جویی و ایجاد تغییر در نوع مصرف ظرفیت خوبی را فراهم کنیم و نظم و چارچوبی را به مصرف خود در حوزه برق بدهیم و از سوی دیگر به سمت الگوی تجدیدپذیری حرکت کنیم. لذا امیدواریم این تفاهم‌نامه مسیر شایسته‌ای برای خدمت به مردم را فراهم کند.

وی تاکید کرد: در حال حاضر ما در حال ایجاد محلات و شهرک‌های الگویی در تهران هستیم که امیدواریم الگوی درست مصرف نیز در آنها پیاده‌سازی شود. در این راستا با مجموعه‌های مختلفی همکاری‌ها را آغاز کردیم و امیدواریم با همکاری وزارت نیرو الگوهای مصرف درست برق را نیز پیاده‌سازی کنیم.

شهردار تهران در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران نیز گفت: در مدت خدمت به مردم توفیق داشتیم که نهایت تفاهم را با وزارت نیرو داشته باشیم و کارها را به پیش ببریم. روح تفاهم‌نامه امروز فراتر از یک تفاهم است، چرا که لکه‌گذاری‌های اجرایی را به همراه زمان‌بندی دنبال می‌کند. امیدواریم به همراه وزارت نیرو دست به دست هم دهیم و خدمت شایسته‌ای را به شهروندان ارائه کنیم. قطعا در حوزه برق با کاهش مصرف که امری شدنی و اقتصادی است در قالب‌های مختلفی ناظر بر جابجایی خطوط انتقال و نوسازی پست‌ها روند مشخصی را دنبال خواهیم کرد.

شهردار تهران ادامه داد: در حوزه تجدیدپذیرها نیز امیدواریم بتوانیم اقدامات موثری را انجام دهیم تا در حوزه کاهش آلودگی هوا و کاهش مصرف گام‌های موثری را برداریم. با وزارت نیرو همکاری‌های مشخص و دیرینه‌ای داشته‌ایم که در سال گذشته این همکاری‌ها تقویت شد. امیدواریم از این طریق افق روشنی برای شهروندان تهران فراهم شود.

وی افزود: در حال حاضر ۳۶۱ هزار روشنایی در تهران داریم که اگر مصرف آنها از ۱۲۵ به ۲۵ تبدیل شود حدود ۳۵ مگاوات مصرف کاهش پیدا می‌کند. از سوی دیگر صرفه‌جویی و کاهش مصرف در مجموعه‌های خود شهرداری تهران نیز دنبال خواهد شد. البته عموم مردم نیز در این صرفه‌جویی همکاری قابل تقدیری داشته‌اند. لذا امیدواریم در حوزه آب نیز افق‌های جدیدی فراهم شود. البته شهرداری تهران در راستای فرهنگ‌سازی از تمام ظرفیت‌های تبلیغات در سطح شهر برای مصرف بهینه، در خدمت وزارت نیرو خواهد بود.

وی تاکید کرد: تلاش می‌کنیم میزان مصرف را کاهش دهیم و با استفاده از پساب بتوانیم در چاه‌های شهری را ببندیم و از این طریق موضوع فرونشست زمین را مدیریت کنیم.

شهردار تهران در پاسخ به سوالی در خصوص بارگذاری اطلاعات در سامانه شفافیت تهران نیز گفت: بی‌تردید ما مشتاق ایجاد شفافیت هستیم و آنجا که الزام قانونی است حتما این کار را انجام می‌دهیم ولی در همه موضوعات تلاش می‌کنیم که پیشگام این موضوع باشیم. از جمله در کمیسیون ماده ۵ که تمامی تصمیمات به‌روز بر روی سامانه شفافیت بارگذاری می‌شود.

در تفاهم‌نامه میان شهرداری تهران و وزارت نیرو با هدف ارتقای کیفیت خدمت تقویت تعاملات بین بخشی، همکاری‌های دو جانبه و هم افزایی‌ها، کاهش مشکلات شهر تهران در حوزه آب و برق و استفاده از ظرفیت‌های موجود در زمینه‌های کاری مشترک مدنظر قرار گرفته است.

بهسازی و نوسازی تاسیسات آب و برق شهر تهران، اصلاح روشنایی معابر، توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر و بهینه سازی مصرف برق و انرژی، بسترسازی و تامین تسهیلات استفاده از وسایل نقلیه برقی، امکان سنجی ایجاد تونل مشترک شهری و تونل انرژی با بهره‌گیری از امکانات دو طرف، بهره‌برداری مناسب از روان آب‌ها و آب‌های سطحی، تسریع در تکمیل شبکه فاضلاب شهر تهران، هوشمندسازی و توسعه زیرساخت‌های دولت الکترونیک، فرهنگسازی و آگاه سازی عمومی در جهت مدیریت مصرف آب و برق از موضوعاتی است که در این تفاهم‌نامه مورد تاکید قرار گرفته است.

محورهای تفاهم‌نامه در پنج سرفصل شامل بخش برق و انرژی شهر تهران، بخش آب و فاضلاب شهری تهران، شهر هوشمند و توسعه دولت الکترونیک، امور مالی و حقوقی، امور فرهنگی و تبلیغی در راستای مدیریت مصرف، راهبری و نظارت بر اجرا پایه‌گذاری شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار