سرگروه فیزیک شهرستان ملارد در گفت‌وگو با پانا عنوان کرد:

رویکرد جامعه امروزی به فیزیک به عنوان یکی از علوم پایه مورد بی‌مهری است

ملارد (پانا) - سرگروه فیزیک شهرستان ملارد از نگاه سطحی جامعه امروز به علوم پایه انتقاد کرده و عنوان کرد ‌که این رشته مورد بی‌مهری و بی‌توجهی واقع شده است و اگر تحولی در جامعه رخ دهد باید از علوم پایه و بنیادین شروع شود.

کد مطلب: ۱۳۳۶۱۴۴
لینک کوتاه کپی شد
رویکرد جامعه امروزی به فیزیک به عنوان یکی از علوم پایه مورد بی‌مهری است

طاهره پوردهقان، سرگروه فیزیک شهرستان ملارد و دبیر دبیرستان استعدادهای درخشان شهدای مدافع حرم ملارد به پانا اظهار کرد: «طبق گفته مهدی کاظمی، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، حدود ۱۴/۸۷ درصد دانش‌آموزان در رشته ریاضی تحصیل می‌کنند. در حالیکه علوم پایه، زیرساخت‌های علمی و فنی کشور را فراهم می‌کند و اگر برنامه‌ریزی لازم، برای افزایش توجه به این رشته را نداشته باشیم در آینده با مشکلاتی مواجه خواهیم شد.»

وی خاطرنشان کرد: «در گذشته رشته‌های ریاضی سرآمد سایر رشته‌ها بودند و متقاضیان زیادی برای ورود به این رشته‌ها در دبیرستان‌ها نسبت به علوم تجربی و علوم انسانی وجود داشت. اما هم اکنون می‌بینیم که در رویکرد به سمت رشته‌های علوم پایه، سیر نزولی داشته‌ایم. زنگ خطر برای رشته‌های علوم پایه به صدا در‌آمده است. خطراتی که از اساتید جوان تا پیشکسوت و نخبگان علمی کشور، از مسئولان آموزش و پرورش تا معلمان باسابقه جامعه، در مورد آن هشدار جدی می‌دهند. در حال حاضر این موضوع بسیار نگران‌کننده است و باید خطرات عدم توجه به علوم پایه را بیش از پیش به تصمیم‌سازان منتقل کرد تا تدبیری اندیشیده شود.»

پوردهقان در ادامه افزود: «بر اساس تعریف، علوم پایه یا علوم بنیادی، به مجموعه علومی گفته می‌شود که با هدف روش علمی برای بهبود نظریه‌های علمی برای درک بهتر یا پیش بینی طبیعی و سایر پدیده‌هاست. این علوم به بررسی بنیادین پدیده‌ها یا بررسی ماهیت، قوانین و روابط حاکم بین آن‌ها می‌پردازند. بنابراین می‌توان از این تعریف نتیجه گرفت که هر چه سرمایه‌گذاری بر روی علوم پایه بیشتر باشد در حوزه‌های کاربردی شاهد پیشرفت‌های گسترده تری خواهیم بود. علوم پایه، همان‌طور که از نامش پیداست، ریشه دانشی به حساب می‌آید که جنبه‌های کاربردی آن با زندگی روزمره ما سر و کار دارد. از مهندسی ماشینی که هر روز با آن رفت‌و آمد می‌کنیم تا تشخیص و درمان بیماری و سیاست‌گذاری‌های اقتصادی و اجتماعی که همه جوانب زندگی‌مان را متاثر می‌کند. هیچ کشوری در دنیا نیست که بدون توجه به علوم پایه، بتواند توسعه پیدا کند.»

این دبیر توانمند، یکی از آفات رشته‌های علوم پایه، نگاه سطحی و به عبارتی توجه کنکوری به مسائل عمیق این دروس‌ دانست و بیان کرد: «رشته‌های علوم پایه، به ویژه فیزیک، نگاه و توجه تحلیلی به مسائل از منظر دانش‌آموز و حتی برخی از معلمان و اساتید این رشته مورد بی‌مهری و بی‌توجهی واقع شده است. رشته فیزیک درس اصلی تمام شاخه‌های مهندسی و یکی از دروس‌ مهم رشته پزشکی است. با توجه به این اصل باید نگاهی جدی‌تر به‌ این رشته مهم داشته باشیم و همچنین با بالا بردن ساعت تدریس فیزیک در مدارس، زمینه پیشرفت سایر شاخه‌های دانشگاهی و در نهایت کشور را فراهم‌ آوریم.»

دانش‌‌‌آموز‌‌ خبرنگار: نرگس مرادی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار