اخبار اجتماعی در هفته‌ای که گذشت؛

بیم و امید درباره احتمال اوج‌گیری مجدد کرونا در ایران

تهران (پانا) - چند ماهی است شیوع کرونا در اغلب کشورهای جهان فروکش کرده و شرایط به حالت عادی برگشته است اما گزارش‌ها از اوج‌گیری کووید در چین خبر می‌دهند که بروز مجدد کرونا در این کشور نگرانی‌هایی را درباره تکرار اتفاق سه سال قبل در کشورهای دیگر جهان از جمله ایران ایجاد کرده است.

کد مطلب: ۱۳۳۴۶۸۸
لینک کوتاه کپی شد
بیم و امید درباره احتمال اوج‌گیری مجدد کرونا در ایران

در هفته‌ای که گذشت اخبار متعددی در حوزه اجتماعی منتشر شد. در ادامه مروری بر مهم‌ترین رویدادهای این حوزه را می‌خوانید:

آمار کرونا در ایران

بر اساس آمار رسمی منتشر شده از وزارت بهداشت از ابتدای شیوع ویروس کرونا در کشور تاکنون تعداد ۷ میلیون و ۵۶۰ هزار و ۹۴۷ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند و تاکنون ۷ میلیون ۳۳۶ هزار و ۳۳ نفر از بیماران، بهبودیافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. تاکنون ۵۴ میلیون و ۷۴۴ هزار و ۶۶۹ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است. این در حالی است که تعداد مبتلایان روزانه در هفته‌ای که گذشت روندی افزایشی داشت.

آمار واکسیناسیون کرونا

تاکنون ۶۵ میلیون و ۱۵۱ هزار و ۱۱۲ نفر دُز اول، ۵۸ میلیون و ۵۶۲ هزار و ۲۱۵ نفر دُز دوم و ۳۱ میلیون و ۴۰۰ هزار و ۱۲۰ نفر، دُز سوم و بالاتر واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۵۵ میلیون و ۱۱۳ هزار و ۴۴۷ دُز رسید.

نقشه کرونا آبی‌تر شد

در هفته‌ای که سپری شد، آخرین وضعیت رنگ‌بندی کرونایی شهرهای کشور اعلام شد. بر اساس آخرین به‌روز رسانی‌ها، تعداد شهرهای با وضعیت قرمز همانند هفته‌های گذشته ۰ بوده و تعداد شهرهای با وضعیت نارنجی از ۱ به ۳ شهر رسید. همچنین تعداد شهرهای با وضعیت زرد از ۹۳ به ۷۶ شهر کاهش و تعداد شهرهای با وضعیت آبی از ۳۵۱ به ۳۶۹ شهر افزایش یافت.

کرونا در حال گرم کردن کنار زمین!

کروناویروس با بیشترین آمار کشندگی، آقای مرگ جهان محسوب می‌شود و این روزها نیز پس از مدت‌ها دوری از میادین مرگ، بار دیگر در حال گرم کردن خود کنار زمین است! هشدارها درباره احتمال طغیان کرونا در کشور بیشتر شده است؛ چراکه کشورهایی همچون آمریکا، ژاپن، چین و برخی کشورهای اروپایی با افزایش ناگهانی موارد ابتلا، بستری و مرگ ناشی از کرونا مواجه شده‌اند و احتمال دارد این موج به کشورهای دیگر نیز سرایت کند. اخیرا نیز حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی از ارسال نامه‌ای به رئیس‌جمهوری و وزیر بهداشت خبر داد که در آن نسبت به احتمال طغیان دوباره کرونا در کشور هشدار داده شده است. شهریاری تاکید کرد: کشور ما شرایط مناسبی از نظر مقابله با کروناویروس دارد اما رعایت احتیاط برای جلوگیری از غافلگیر شدن در برابر هجمه و طغیان احتمالی کرونا، ضروری است.

آموزش دانش‌آموزان در طرح «زنگ شهر آماده»

آموزش‌های امداد و نجات یکی از سرفصل‌های دستگاه‌های امدادی از جمله جمعیت هلال احمر و سازمان مدیریت بحران است. این موضوع نیز قابل توجه سازمان مدیریت بحران شهر تهران قرار گرفته و طبق گفته شاهین مظفری، معاون بازیابی، توانمندسازی و مشارکت جامعه‌پذیر سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرتهران، تمام مدارس دولتی شهر تهران مورد ارزیابی ایمنی قرار گرفتند و تا امروز 50 هزار دانش‌آموز آموزش‌های لازم را دیده‌اند و مانورهایی از جمله پناه‌گیری و تخلیه نیز برگزار شده است. به گفته او، آموزش ضمن خدمت معلمان و مدیران مدارس نیز به‌صورت آن‌لاین در حوزه ایمنی برگزار شده و تاکنون 200 هزار نفر، این آموزش‌ها را در سراسر کشور دیده‌اند.

ورود دادستانی کل کشور به موضوع ساختمان‌های ناایمن

در سال‌های اخیر ایمن‌سازی ساختمان‌ها مساله‌ای حساس و مورد تاکید مسئولان شهرسازی قرار گرفته است و اخیرا مسئولان قضایی نیز در رابطه با ایمنی ساختمان‌ها اظهار نظر می‌کنند تا جایی که متعاقب حادثه متروپل به تمام دادستانها برای ایمن‌سازی ساختمان‌ها که یکی از مصادیق حقوق عامه نیز است، مسئولیت و تذکر داده شذ. در هفته‌ای که گذشت حجت‌الاسلام محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور از ورود دادستانی به موضوع ساختمان‌های ناایمن خبر داده و اعلام کرد که ایمن‌سازی کاری زمان‌بر است و نیاز به تغییراتی دارد و پیگیری‌ها در این زمینه ادامه دارد. به گفته او، برخی بیمارستان‌ها و‌مراکز ورزشی نیز در این راستا تعطیل شده تا ایمن و نوسازی شوند ضمن اینکه متخلفان باید به دستگاه قضایی معرفی شوند و اگر دستگاه قضایی تعقیب نکند، باید پاسخگو‌ باشد.

آخرین وضعیت پلنگ شرق تهران

روز یکشنبه (۲۹ آبان ماه) طی گزارشی به محیط زیست اعلام شد گربه‌سانی در حوالی پادگان ۰۱ ارتش دیده شده است که بلافاصله با اطلاع به محیط زیست استان تهران، یگان حفاظت و دامپزشکان دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش، پایش منطقه آغاز و در بررسی‌ها مشخص شد که این گربه‌سان یک قلاده «پلنگ» است. علیرضا مزینانی، مدیرکل محیط‌زیست استان تهران در هفته‌ای که گذشت درباره مشاهده پلنگ در حاشیه شرق شهر تهران اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه مناطق تحت مدیریت محیط زیست استان در حاشیه شهر تهران بوده و همچنین مناطق نظامی در این مناطق وجود دارند، مشاهده گونه های حیات وحش از جمله پلنگ در این مناطق دور از ذهن نیست. وی با بیان اینکه پس از اطلاع از مشاهده این حیوان در این منطقه تیم های مجرب شامل دامپزشک، کارشناسان و محیط بانان با تجهیزات بیهوشی و زنده گیری به محل اعزام شدند، ادامه داد: پس از حدود 3 هفته رصد منطقه خوشبختانه پلنگ مورد نظر از محل مورد اشاره خارج و به زیستگاه خود در مناطق طبیعی استان بازگشته است.

فرونشست زمین؛ بحران یک یا دو سال آینده تهران

فرونشست زمین که از آن به عنوان زلزله خاموش یاد می‌شود، پدیده‌ای است که چند سالی می‌شود نامش با گوشمان آشناست. حالا، با حساس شدن شرایطی که فرونشست زمین در کشور ایجاد کرده، کمتر کسی پیدا می‌شود که با زلزله خاموش آشنا نباشد. زلزله‌ای که حالا پای خود را به مناطق شهرداری تهران نیز باز کرده است و گفته می‌شود تهران روزانه یک میلی‌متر دچار فرونشست زمین می‌شود. در بازدید دکتر مهدی زاع، استاد پژوهشگاه زلزله‌شناسی از پهنه زون فرونشست زمین در منطقه 19 شهرداری تهران و شهرستان چهاردانگه آثار فرونشست زمین بررسی شد.علی نصیری، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در هفته‌ای که گذشت با اشاره به روز ایمنی و کاهش بلایای طبیعی با بیان اینکه فرونشست‌ها به سرعت در حال نزدیک شدن به مرکز تهران بود چراکه آبفا ناچار شده چاه‌های آب را اضافه کند، گفت: بحران فرونشست در شیب جنوب غربی و شمال شرقی پیش می‌رود و بحران یک یا دو سال آینده تهران، فرونشست است و در سطح چند هکتار پیش می‌رود و می‌تواند شریان‌های حیاتی را تحت تاثیر قرار دهد و یک مساله جدی است.

صدور تمام کارت‌های ملی تا پایان سال

طبق آمار از مجموع ۶۱ میلیون نفر جمعیت بالای ۱۵سال که برای دریافت کارت هوشمند ملی ثبت‌نام کرده بودند تاکنون کارت هوشمند ملی برای ۵۸ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر صادر شده و به گفته محمدباقر عباسی، معاون امور اسناد هویتی سازمان ثبت احوال کشور تاپایان سال جاری مابقی کارت‌های هوشمند صادر می‌شود. به گفته او، کارت‌های هوشمند ملی که اعتبار آنها تا آخر سال ۱۴۰۳ و قبل از آن می‌باشد تا پایان سال ۱۴۰۵ تمدید شده است.

بررسی پرونده بزرگترین شبکه فرار مالیاتی در کشور

نخستین جلسه رسیدگی به پرونده‌ای با موضوع «تشکیل شبکه جعل»، «استفاده از اسناد مجعول»، «رشاء و ارتشاء منتهی به فرار مالیاتی» به مبلغ بیش از ۹ هزار میلیارد تومان در شعبه دوم دادگاه کیفری یک استان البرز در هفته‌ای که گذشت برگزار شد. حسین فاضلی هریکندی، رئیس دادگستری استان البرز با اشاره به آغاز رسیدگی به یکی از بزرگترین پرونده‌های مربوط به فرار مالیاتی کشور در استان البرز گفت: متهم اصلی پرونده از سال ۱۳۸۸ و پس از آشنایی با نحوه ثبت شرکت، در ابتدا به نام خود یا بستگان نزدیک، چندین شرکت ثبت و به فروش می‌رساند. سپس با توجه به درآمدزایی این روش، اقدام به تشکیل باند و سازماندهی آن می کند؛ به نحوی که پس از چند سال فعالیت، شبکه‌ای متشکل از ۱۲۶ متهم، شامل برخی کارکنان ادارات امور مالیاتی، مدیران موسسات حقوقی، وکلاء، مشاوران املاک و افراد عادی جهت ثبت شرکت‌های کاغذی به قصد واگذاری و فروش آنها به اشخاص حقیقی و حقوقی تشکیل می‌دهد. به گفته او، برای۱۲۶ نفر از متهمان پرونده به اتهام تشکیل و عضویت در شبکه جعل، استفاده از اسناد مجعول، رشاء و ارتشاء، کیفرخواست صادرشده که برخی از آن‌ها تحت قرار بازداشت موقت در زندان هستند و سایرین با تودیع وثیقه آزاد شده‌اند و نیز ۱۷۱ نفر از افرادی که از مدارک هویتی آن‌ها سوء استفاده ‌شده به ‌عنوان شاکی مراجعه کرده‌اند. فاضلی هریکندی با پیش بینی برگزاری جلسات متعدد جهت رسیدگی به اتهامات متهمان این پرونده تصریح کرد: این پرونده تاکنون حاوی ۲۰۲ جلد و ۳۹۵۰۰ برگ است که با توجه به نوع اتهامات مندرج در کیفرخواست، جهت رسیدگی به شعبه دوم دادگاه کیفری یک استان البرز ارجاع شد که جلسات دادگاه برای رسیدگی به آن آغاز شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار