تشریح اهداف جشنواره پژوهش و نوآوری مدیریت شهری

تهران (پانا) - رئیس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران اهداف جشنواره پژوهش و نوآوری مدیریت شهری را تشریح کرد.

کد مطلب: ۱۳۳۲۲۳۸
لینک کوتاه کپی شد
تشریح اهداف جشنواره پژوهش و نوآوری مدیریت شهری

عطاءالله رفیعی آتانی، در آیین اختتامیه چهاردهمین جشنواره پژوهش و نوآوری در مدیریت شهری و نهمین جشنواره پژوهش و آموزش در مدیریت شهری و روستایی گفت: این جشنواره جشن پیوند بین علم و مدیریت شهری است. فرمایشات رهبر معظم انقلاب به طور واضح گویا بود که پژوهش موضوع مهمی است و ما برای تجلیل از این کار گرد هم آمده ایم.

وی با بیان اینکه باید بتوانیم یک جریان فکری در کشور راه بیندازیم که جامعه علمی در تعامل با مدیریت و مردم نقش ایفا کند، گفت: هدف دوم تولید علم و نظریه پردازی است و جوایزی که به برگزیدگان داده می شود با همین هدف است.

رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران ادامه داد: هدف سوم شناسایی نخبگان است به هر حال جامعه علمی که می توانند به مدیریت و حکمروایی شهری کمک کنند پراکنده هستند و این جشنواره فرصتی است تا آنها را شناسایی و بعد شبکه سازی کنیم. امیدواریم در سال آینده در جشنواره بعدی خبر خوشی از دستاوردهای پژوهشگران داشته باشیم. این مطالعات باید در خدمت مدیریت شهری قرار گیرد که برای این کار همت و اراده از سوی مدیران را می طلبد تا محتوای پژوهشی به طرح های اجرایی تبدیل شود.

وی با بیان اینکه پژوهش صرفا دانشگاهی قابل اجرا نیست و تنها در همان مراکز علمی پاسخگوی نیازهاست، ادامه داد: با این اهداف چنین تلاش هایی رقم می خورد. به طوری که یک سال دوستان تلاش می کنند تا با جامعه علمی ارتباط برقرار کنند و بررسی می کنند تا برترین ها در مراسمی مورد تجلیل قرار گیرند. همکاران ما در شهرداری تهران، دبیر خانه شهرداران کلانشهرهای ایران، شورای اسلامی شهر تهران، سازمان شهرداری ها و دهیاری های وزارت کشور و بیش از ۵۰ مرکز علمی و تخصصی است.

رفیعی با بیان اینکه این جشنواره دو محور تخصصی داشته است؛ یکی شهرهای دانش محور و کارآفرین و دومین تمدن ایرانی-اسلامی و حکمروایی شهری، یادآور شد: در این مدت نشست های علمی متعددی داشتیم. بیش از ۲۰۰۰ اثر علمی به دبیرخانه جشنواره رسید و توسط هیات علمی و داوران مورد ارزیابی قرار گرفت.

وی بیان کرد: مسیر تمدن ها در ارتباط با نحوه پیوند دانش و نظام حکمرانی ملت ها تعیین شده است. با نگاهی به تمدن های اسلامی می توان دید که جایی تمدن ما در اوج بوده که نظام سیاسی و علمی با هم پیوند داشته اند. اگر این رویکرد را در نظام جمهوری اسلامی ایران با رهبری حکیمانه مقام معظم رهبری پیوند بزنیم، مبنای شایسته سالاری می شود.

وی تاکید کرد: اگر این رویکرد اتفاق بیفتد ما می توانیم یک تجربه جدی از نقطه اوج تمدن اسلامی را رقم بزنیم. راه دومی نداریم به غیر از اینکه پیوند علم و نظام سیاسی و تصمیم گیری کشور را برقرار کنیم.

رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران در ادامه گفت: عدم حضور دستاوردهای مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران در این جشنواره یکی از موضوعات قابل تامل است به رغم اینکه پژوهشگران خوبی در حوزه مدیریت شهری در مرکز مطالعات حضور دارند اما آنها متواضعانه تنها میزبانی این جشنواره را قبول کردند.

وی افزود: بحث بعدی مساله بین المللی این جشنواره است. نظام زندگی ایرانی-اسلامی باید برای جهان حرف داشته باشد و برای چنین کاری نیاز داریم تا به این مساله توجه شود. همچنین رسانه ای شدن پژوهش ها و موضوعات علمی نیز می تواند در بهبود روابط تصمیم گیران و پژوهشگران تاثیر داشته باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار