پانا گزارش می‌دهد؛

کنکور 1402؛ آخرین خبرها از ترمیم معدل و حذفیات منابع آزمون

رئیس سازمان سنجش: داوطلبان باید دقت کنند که در کنکور یک پذیرش بیشتر وجود ندارد و در صورت قبولی، در مهرماه سال ۱۴۰۲ پذیرش می‌شوند

تهران (پانا) - چیزی به برگزاری اولین مرحله از کنکور 1402 باقی نمانده است و داوطلبان 34 روز دیگر باید با جدیدترین تغییرات کنکور سراسری به رقابت بپردازند.

کد مطلب: ۱۳۳۱۵۲۴
لینک کوتاه کپی شد
کنکور 1402؛ آخرین خبرها از ترمیم معدل و حذفیات منابع آزمون

ثبت‌نام مرحله اول کنکور سراسری سال 1402 طی روزهای 8 تا 22 آبان ماه انجام شد. در نهایت ۹۷۹ هزار داوطلب در سه گروه آزمایشی اصلی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی و علوم انسانی و دو گروه شناور هنر و زبان‌های خارجی، در مرحله اول کنکور سال ۱۴۰۲ ثبت‌نام کردند.

برگزاری کنکور 1402 طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی

آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ بر مبنای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی با چهار تغییر مهم (دو بار برگزاری در سال، حذف زیرگروه‌ها، تاثیر قطعی ۴۰ درصدی سوابق تحصیلی و حذف دروس عمومی از کنکور) در دو نوبت برگزار می‌شود و آزمون مرحله اول صبح و بعدازظهر ۲۹ و ۳۰ دی ماه سال ۱۴۰۱ برگزار خواهد شد. ثبت نام دوره دوم نیز از ۱۵ تا ۲۱ فروردین ماه سال ۱۴۰۲ انجام و آزمون مرحله دوم صبح و بعدازظهر ۱۴ و ۱۵ تیرماه سال ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد.

برای همه داوطلبان نظام سالی - واحدی، ترمی - واحدی، نظام قدیم و یا نظام جدید ۶-۳-۳ منحصرا یک نوع دفترچه سوال و بر مبنای دروس نظام آموزشی جدید ۶-۳-۳ در نظر گرفته شده است.

در هر نوبت آزمون اختصاصی، برای هر داوطلب طبق بند ۲-۱ ماده ۲ مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی یک نمره کل آزمون اختصاصی حاصل از میانگین وزنی نمرات تراز شده دروس تخصصی وی در گروه آزمایشی که شرکت کرده ساخته می‌شود.

فرصت ترمیم معدل برای دانش‌آموزان کنکوری

با توجه به حذف دروس عمومی در کنکور سراسری و همچنین اعمال 40 درصد سابقه تحصیلی، نکته‌ای که در روند برگزاری آزمون سراسری به شیوه جدید وجود داشت، درخواست ترمیم معدل است که از سوی داوطلبان کنکور نظام قدیم و همچنین پشت‌کنکوری‌ها مطرح شده بود. به دنبال درخواست بسیاری از داوطلبان کنکور که عمدتاً از داوطلبان نظام قدیم آموزشی بودند؛ در جلسه شورای عالی آموزش و پرورش مصوب شد تا دانش‌آموزان برای ایجاد سابقه تحصیلی مناسب و ترمیم نمرات دروس نهایی خود فقط یک بار و با پرداخت هزینه در آزمون ترمیم دروس مورد نظر شرکت کنند.

دستور العمل اجرایی نحوه ایجاد سابقه تحصیلی و ترمیم نمره دروس نهایی دوره دوم متوسطه نیز روز شنبه هفته گذشته از سوی وزارت آموزش‌وپرورش منتشر شد تا فرصتی باشد برای دانش‌آموزانی که نیاز به سابقه تحصیلی دارند.

اعلام حذفیات منابع کنکور

همچنین منابع سوالات کنکور یکی از دغدغه‌های همیشگی داوطلبان کنکور است که داوطلبان کنکور 1402 نگران منابع سوالات نیز بودند. سازمان سنجش طی دو مرحله هم منابع سوالات را منتشر کرد و هم اینکه قسمت‌هایی از منابع آزمون سراسری نوبت‌های دی ماه ۱۴۰۱ و تیرماه ۱۴۰۲ را که نباید از آنها سوال طراحی شود به عنوان حذفیات منابع طرح سوال آزمون اختصاصی (سراسری) سال ۱۴۰۲ منتشر کرد.

در کنکور 1402 یک پذیرش بیشتر وجود ندارد

عبدالرسول پورعباس، رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با بیان اینکه امسال کنکور به‌صورت دو مرحله در دی ماه ۱۴۰۱ و تیرماه ۱۴۰۲ برگزار می‌شود، به پانا گفت: «در آزمون سراسری کنکور امسال، ۶۰ درصد داوطلبان خانم‌ها و۴۰ درصد آن‌ها آقایان هستند.»

وی تاکید کرد: «داوطلبان باید دقت کنند که یک پذیرش بیشتر وجود ندارد و داوطلبان در صورت قبولی، در مهرماه سال ۱۴۰۲ پذیرش می‌شوند. هر کدام کنکورهای جداگانه هستند که نمره آنها استخراج می‌شود و بعد در مرداد سال ۱۴۰۲ با سوابق تحصیلی در کنار هم قرار می‌گیرد و به نمره و رتبه فرد تبدیل می‌شود. در واقع هر آزمونی که نمره آن بالاتر باشد برای داوطلب ملاک قرار می‌گیرد و به عنوان رتبه و تراز فرد تعیین می‌شود و سپس داوطلب انتخاب رشته می‌کند و در مهرماه ۱۴۰۲ وارد دانشگاه می‌شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار