دبیر فیلم و هنرهای نمایشی وزارت آموزش و پرورش:

اجرای تئاتر موجب تخلیه هیجانات و افزایش اعتماد به‌نفس دانش‌آموزان می‌شود

شهرری (پانا) - دبیر فیلم و هنرهای نمایشی وزارت آموزش و پرورش در جلسه توجیهی دومین جشنواره ملی تئاتر درسی ویژه معلمان پایه‌های پنجم و ششم، در کانون فرهنگی تربیتی سمیه شهرری، اجرای تئاتر را موجب تخلیه هیجانات و افزایش اعتمادبنفس در دانش‌آموزان دانست.

کد مطلب: ۱۳۲۷۳۸۲
لینک کوتاه کپی شد
اجرای تئاتر موجب تخلیه هیجانات و افزایش اعتماد به‌نفس دانش‌آموزان می‌شود

حمیدرضا کاظمی‌پور، دبیر فیلم و هنرهای نمایشی وزارت آموزش و پرورش، در جلسه توجیهی دومین جشنواره ملی تئاتر درسی ویژه معلمین پایه‌های پنجم و ششم، در کانون فرهنگی تربیتی سمیه شهرری، گفت: تئاتر آموزشی، موجب افزایش اعتماد بنفس و کاهش اختلالات رفتاری در دانش‌آموزان است.

کاظمی‌پور در ادامه، در رابطه با اختلالات رفتاری دانش‌آموزان بیان کرد: در هنردرمانی و یا تئاتردرمانی، psychodrama therapy، دانش‌آموزان گوشه‌گیر، پرخاشگر و منزوی با داشتن مسئولیت در اجرای تئاتر به واسطه تخلیه هیجانات و یادگیری خودکنترلی از اختلالات رفتاری خود فاصله گرفته و به آرامش درونی نیز می‌رسند؛ آسیب‌های رفتاری و کلامی، لکنت زبان و هرگونه اختلالات رفتاری دیگر با ایجاد خودباوری و اعتمادبنفس به راحتی در دانش‌آموزان از بین می‌رود؛ به طور مثال با تشویق شدن توسط دیگران و معجزه ایجاد اعتمادبنفس در دانش‌آموزان در جمع دوستانشان، با اجرای تئاتر، دیالوگ‌گویی و گفتگو کردن، دانش‌آموزان تعامل و انعطاف در ارتباط با دیگران، شنیده شدن و شنیدن را یاد گرفته و تبدیل به افرادی اجتماعی می‌شوند.

وی تصریح کرد: در تئاتر درسی برای اولین بار، دو بال آموزش و پرورش در کنار هم قرار می‌گیرند؛ محتوای کتب و دروس نیز می‌تواند همراه با اجرای نمایش و تئاتر تدریش شود؛ تئاتر درسی محدود به اجرای قصه‌های کتاب ادبیات نیست، بلکه معادلات ریاضی و محتوای کتاب علوم را نیز می‌توان با تئاتر آموزش داد چراکه تاثیر نمایش محتوا از خواندن آن مطالب ماناتر و بیشتر است.

کاظمی‌پور در ادامه اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های مهم دانش‌آموزان، قدرت تخیل آن‌ها است؛ قدرت تخیل دانش‌آموزان با تفکر و تخیل ما مسئولین نبایست مورد قیاس قرار گیرد، چراکه چهارچوب ذهنی ما شکل گرفته و به مرور زمان به افرادی قانون‌مند تبدیل شده‌ایم؛ اما دانش‌آموزان نیاز به تفکر آزاد دارند و هنوز افکار و چهارچوب فکریشان شکل نگرفته است و به دنبال تجربه دنیا و پرواز هستند که این امر خود قدرت خلاقیت را برای آن ها به همراه دارد.

دبیر فیلم و هنرهای نمایشی وزارت آموزش و پرورش، بیان کرد: مهم‌ترین نقش معلمین در کلاس، هدایت دانش‌آموزان است؛ بچه‌ها برای انجام کار گروهی نیاز به هدایت و هماهنگی دارند؛ از معلمین، انجام کارگردانی حرفه‌ای انتظار نمی‌رود، دانش‌آموزان نیز نیاز به غرق شدن در نقش‌هایشان را ندارند؛ در تئاتر آموزشی، اپیک و یا تئاتر "برشت" که در آلمان شکل گرفت، نقش‌ها بسیار ساده و شفاف هستند و خبری از گریم و وجود دکورهای خاص جهت اجرای نمایش نیست، نمایش‌ها با ساده‌ترین ابزار و امکانات محیط در مدرسه نیز قابل اجرا است.

کاظمی‌پور مهم‌ترین ویژگی تئاترهای درسی در مقطع ابتدایی را حضور و همکاری اولیا در اجرای نمایش دانست و گفت: به عنوان مثال و طبق آنچه طی سال‌ها تجربه و دیده شده است، اولیای دانش‌‌آموزان با مشاغل و حرفه‌های متفاوت، در تهیه وسایل نمایش آن‌ها را یاری کرده و در هر چه بهتر اجرا شدن تئاتر درسی مربوطه همراه دائمی دانش‌آموزان و در تلاش پیاپی هستند.

وی در پایان به مسائل جانبی و در عین حال برجسته‌ای چون فرهنگ‌سازی همراه با اجرای نمایش اشاره کرد و گفت: اجرای تئاتر بویژه در مقاطع ابتدایی می‌تواند مهربان بودن با محیط زیست و مصرف بهینه انواع انرژی را به دانش‌آموزان آموزش دهد و در زمینه مراقبت از محیط زیست نیز از آن‌ها افرادی بهتر بسازد.

خبرنگار: مینا ادیبی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار