مدیر دبیرستان شهید‌باهنر ناحیه دو کرج در گفت‌وگو با پانا:

دانش‌آموزان بهترین ظرفیت برای فرهنگ‌سازی در سطح جامعه هستند

‌کرج (پانا) - مدیر دبیرستان شهید‌باهنر ناحیه دو کرج بیان کرد دانش‌آموزان بهترین ظرفیت برای فرهنگ‌سازی در سطح جامعه هستند، پس فرقی ندارد ایرانی باشند یا افغانستانی.

کد مطلب: ۱۳۲۵۲۸۲
لینک کوتاه کپی شد
دانش‌آموزان بهترین ظرفیت برای فرهنگ‌سازی در سطح جامعه هستند

افضل افضل‌نیا، مدیر دبیرستان شهید باهنر ناحیه دو کرج در گفت‌وگو با پانا عنوان کرد: «با آنکه سال‌ها در بخش تعلیم و تربیت کودکان کمک‌های زیادی صورت گرفته است، ولی آمار نشان‌دهنده این است که فعلا نزدیک به یک میلیون و 300 هزار کودک افغان به مدرسه دسترسی نداشته و تعداد زیادی از کودکان به‌علت تامین معاش خانواده از تحصیل بازمانده‌اند در همین حال، موسسۀ آشیانه که در عرصۀ حمایت از کودکان در معرض خطر کار می‌کند می‌گوید برای آن دسته از کودکان آسیب‌پذیری که بین سنین 8 تا 12 سال قرار دارند، زمینه‌های تعلیم و تربیت و فراگیری مهارت‌های فنی و حرفه‌ای را مساعد کرده‌ایم.»

افضل‌نیا اظهار کرد: «دانش‌آموزان افغان هم چتر آموزش در ایران را بر سر خود دارند. خوشبختانه طی چند دهه اخیر کودکان افغانستانی در زمینه سواد و دانش، پیشرفت‌های زیادی کرده‌اند و ما هم تمام تلاشمان را می‌کنیم تا از این دانش‌آموزان ‌حمایت کنیم. زیرا دانش‌آموزان بهترین ظرفیت برای فرهنگ‌سازی در سطح جامعه هستند پس فرق نمی‌کند ایرانی باشند یا افغانستانی.»

وی در پایان افزود: «کودکان امروز، آینده‌سازان فردا هستند و یکی از سرمایه‌های اساسی یک جامعه بشری به‌شمار می‌روند. در بیشتر کشورهای جهان تلاش‌های زیادی به‌منظور ارتقای سطح تعلیم و تربیت کودکان در افغانستان با انواع مختلفی از مشکلات و خطر تهدیدات امنیتی، محرومیت از تحصیل، کار‌، استخدام در گروه‌های مسلح، قاچاق، اعتیاد به موارد مخدر و ده‌ها مورد دیگر روبه‌رو هستند. با این وجود دولت در طول سال‌های گذشته در بخش تامین حقوق کودکان گام‌های استواری برداشته است که حضور گسترده کودکان در معرض خطر از جمله این گام‌ها است.»

در ادامه نسرین جلیله‌بند، مشاور تحصیلی دانش‌آموزان دبیرستان باهنر ناحیه دو کرج در گفت‌وگو با پانا بیان کرد: «همه مدارس در حال تدارک برای شروع یک سال تحصیلی جدید بودند. این در حالی است که مدارس و دانشگاه‌ها پس از سه سال دست و پنجه نرم کردن با کرونا حالا وارد یک چالش جدید می‌شوند. دانش آموزان اکنون به‌صورت حضوری در مدارس حضور دارند. اما در افغانستان، علاوه بر مسائل محرومیت از حق تحصیل، تهدیدات امنیتی تصرف کشور به‌دست طالبان به مشکلات دانشجویان و دانش‌آموزان این کشور اضافه کرده است و سبب شده دانشجویان به‌ویژه دانشجویان زن با نگرانی‌های متعددی روبه‌رو شوند.»

فاطمه تاجیک، یک دانش‌آموز افغان اهل کابل است که به دلیل مسائل امنیتی نتوانست در کشور خود به تحصیل ادامه دهد. وی گفت: «رویاهایی که برای آینده در سر داشتم،‌ در عرض چند روز با ترس از زنده ماندن جایگزین شده است. این احساسی است که نمی‌توانم به زبان بیاورم. هم‌اکنون عزت من، افتخارات من و حتی وجود من به عنوان یک دانش آموز در خطر است.»

وی از شرایط خود در مدارس ایرانی بیان کرد: «رفتار خوب مدیران، دبیران و دانش آموزان ایرانی در مدرسه سبب شده که با انگیزه زیادی به تحصیلات‌مان ادامه دهیم و این رفتار انسان‌دوستانه قابل تقدیر است.»

تاجیک اضافه کرد: «خانواده من با ادامه تحصیل مخالف نیستند و پدر و مادرم اجازه می‌دهند در دانشگاه هم درس بخوانم و هر شغلی که دوست داشته باشم را انتخاب کنم.»

این دانش‌آموز که دوست دارد در آینده روانشناس شود ادامه داد: «برخی افکار ناروا در مورد افغان‌ها نزد افراد قلیلی است که افغان‌ها را با صفت‌های بد توصیف می‌کنند، اما این‌گونه نیست و ما هم دارای آداب و رسوم خاصی هستیم که به فرهنگ ایرانی‌ها بسیار نزدیک است و دوست داریم همیشه با لباس مرتب و رفتار خوب در اجتماع حضور یابیم.»

وی اظهار امیدواری کرد کشورش از نظر امنیتی شرایط خوبی پیدا کند تا وی بتواند در زادگاهش خدمت کند.

‌دانش‌آموزخبرنگار: مهسا رادپور

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار