رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران در گفت‌وگو با پانا:

نیاز اصلی مترو «واگن» است؛ وعده تکمیل خطوط 6 و 7 شدنی است؟

تهران (پانا) - رئیس کمیسیون عمران و حمل‌و‌نقل شورای شهر تهران گفت آن‌چه نیاز اصلی مترو است بهره‌برداری از ایستگاه‌های جدید نیست بلکه افزایش تعداد واگن‌های مترو برای بهره‌وری بیشتر است.

کد مطلب: ۱۳۲۲۰۵۱
لینک کوتاه کپی شد
نیاز اصلی مترو «واگن» است؛ وعده تکمیل خطوط 6 و 7 شدنی است؟

سید جعفرتشکری هاشمی در گفت‌وگو با پانا درباره اینکه چقدر امکان تکمیل ایستگاه‌های خطوط 6 و 7 متروی تهران تا پایان امسال وجود دارد، گفت:‌ «به لحاظ منابعی که در بودجه 1401 در اختیار شهرداری تهران قرار داده‌ایم حتماً امکان‌پذیر است که تمام ایستگاه‌های خط 6 و 7 را بتوانند به پایان برسانند. علت اینکه می‌گویم، می‌توانند پروژه را تا پایان سال تکمیل کنند کافی بودن منابع است و همچنین بخش عمده‌ای از کار در گذشته انجام شده و عمدتاً درصد کمی از کارهای عمرانی باقی مانده است.»

وی ادامه داد:‌ «بنابراین دور از ذهن نیست که با وجود پیشرفت‌های فیزیکی و هم منابعی که امسال برای آن در نظر گرفته شده است کار تکمیل خطوط 6 و 7 به پایان برسد.»

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با اشاره به اینکه مساله اصلی افتتاح ایستگاه‌ها نیست، گفت: «چراکه وقتی ایستگاهی را افتتاح می‌کنیم به این معناست که مسافرگیری شود، قطارها توقف داشته باشند، مسافر سوار و پیاده کنند و اگر به موازات ایجاد یک ایستگاه جدید نتوانیم واگن بیشتری را در اختیار بگذاریم عملاً نه تنها راندمان مترو افزایش پیدا نخواهد کرد، بلکه راندمان نیز کاهش هم پیدا خواهد کرد به سبب اینکه قطارهای موجود باید در تعداد بیشتری ایستگاه توقف کنند یعنی زمان طولانی‌تری برای سفر و افزایش سطح فاصله‌ها را در بر خواهد داشت. بنابراین حتی اگر بتوانند خط 6 و 7 را هم تکمیل کنند؛ مساله ما مساله واگن است و ایستگاه نیست و مطالبه‌گری ما به‌جای این موضوع باید به سمت نیاز واقعی مترو برود.»

تشکری هاشمی اضافه کرد:‌ «در سال 96 که مدیریت قبلی تمام شد، 70 واگن بین راهی داشتیم و تعدادی هم واگن در کارخانه واگن‌سازی موجود و در حال تکمیل عملیات ساخت بود. به غیر از این واگن‌ها متأسفانه هیچ واگن جدیدی در طی 5 سال و اندی اخیر به متروی تهران اضافه نشده است. چون اصولاً قراردادی منعقد نشده و سفارشی برای تولید داده نشده است. آنچه که تاکنون مورد صحبت است 630 واگنی است که قرار است از طرف چینی خریداری شود که هنوز منتظر پیش پرداخت است. تعدادی واگن هم با کارخانه داخلی صحبت کرده‌اند. به نظر می‌رسد حتی اگر منابع هم تأمین شود تا ما بتوانیم واگن تولید داخلی را تولید ایرانی و صنعتی و تولید انبوه کنیم فاصله خیلی زیاد است و نمی‌شود برای سال‌های پیش رو خیلی به این موضوع امیدوار باشیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار