سرپرست معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش مطرح کرد؛
شناسایی چهره به چهره کودکان بازمانده از تحصیل
تهران (پانا) - نشست تخصصی معاونان آموزش ابتدایی، روسای ادارات دوره اول و دوم ابتدایی و گروههای تکنولوژی و آموزشی و روسای اداره توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر سراسر کشور با حضور بیش از ۱۵۰ نفر در اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار شد.
سرپرست معاونت آموزش ابتدایی وزارت ضمن تقدیر از تلاشها و دغدغهمندی همه همکاران در حوزه ابتدایی کشور در نظر داشتن صداقت، اخلاص و کوشش و تلاش در امور را مورد تاکید قرار داد.
معصومه نجفی پازوکی گفت: دانشآموزان سرمایه عظیمی هستند که در اختیار آموزش و پرورش قرار گرفتهاند. از این رو حضور نیروی انسانی پای کار و با روحیه ی انقلابی در عمل بسیار ارزشمند است.
وی در تبیین سه تغییر رویکرد معاونت آموزش ابتدایی در دولت انقلابی، به تغییر رویکرد از طرحهای پراکنده، کماثر و نمایشی به تمرکز بر اقدامات اثرگذار مبتنی بر برنامه درسی و توانمندسازی معلم، تغییر رویکرد از نگاه بخشنامهای و اداری به تدوین میثاقنامه و عهدنامه در بعد مسائل ارزشی، تربیتی و دینی و احیا نقش الگویی معلمان و مدیران و چرخش از مدیریت با ساختار هرمی به سمت ساختار شبکهای اشاره کرد.
شناسایی چهره به چهره کودکان بازمانده از تحصیل
نجفی در ادامه از طراحی سامانه تخصصی شناسایی چهره به چهره کودکان بازمانده از تحصیل (طرح سردار شهید علی محمودوند) که با همکاری مرکز فن آوری اطلاعات وزارتخانه طی یک ماه اخیر به بهره برداری و رسیده است؛ خبر داد.
سرپرست معاونت آموزش ابتدایی وزارت افزود: این سامانه به نام شهید شاخص و مظلوم گروه تفحص شهدا، سردار شهید علی محمودوند نام گذاری شد و در نظر است فردا ۱۶ آبان ماه با حضور مقام عالی وزارت رونمایی شود.
ارتقای صلاحیتهای حرفهای معلمان دوره ابتدایی
نجفی در خصوص ارتقای صلاحیت های حرفه ای معلمان دوره ابتدایی به طرح شهید حاج ابراهیم همت اشاره کرد و در تبیین چرایی اجرای این بسته اظهار کرد: بر اساس سند تحول بنیادین، اولویت بخشی به آموزش دوره های پیش از دبستان و ابتدایی به عنوان دوره های پایه در عملیاتی کردن برنامه های تحولی وزارت آموزش و پرورش و جهتدهی مضاعف منابع مالی ونیروی انسانی توانمند مورد تاکید است.
همچنین در راستای سیاست های کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش کشور، ابلاغ شده توسط مقام معظم رهبری(مدظلهالعالی)، توسعه مهارت حرفه ای و توانمندی های علمی و تربیتی معلمان با ارتقای کیفی آموزش های ضمن خدمت و برنامه ریزی برای روزآمد کردن اطلاعات تخصصی و تحصیلات تکمیلی معلمان متناسب با نیاز آموزش و پرورش، دانشافزایی مستمر معلمان در حین خدمت و ارتقای جایگاه و منزلت فرهنگی و اجتماعی آنها ضروری است.
بر همین اساس در طرح شهید حاج ابراهیم همت برای توانمند سازی معلمان در همه دروس به خصوص سه درس فارسی، ریاضی و علوم برنامه مدون و با چشم انداز روشن تعریف شده است.
برنامه تولید بسته آموزشی پایه اول ابتدایی با رویکرد ترکیبی (تلفیق رویکرد کلگرایی و آوایی)
نجفی افزود: ضعف جدی دانش آموزان ابتدایی در سواد خواندن از یک سو و نگران کننده بودن شاخص های کارایی درونی پایه اول ابتدایی باعث شد که با بهره گیری از آخرین یافته های علمی،طرح بسته های آموزشی فارسی پایه اول ابتدایی در ۸۳۰۰ کلاس اول ابتدایی آغاز شود. این ۸۳۰۰ کلاس از مدارس روستایی که نیاز به حمایت جدی و همه جانبه برای بهبود داشتند انتخاب شدند.
برای این آموزگاران بسته طراحی آموزشی نوین، دقیق و گام به گام طراحی شده است، این بسته شامل طراحی آموزشی تلفیقی، داستانهای مناسب و هدفمند، کارت تصویری، کارت بازی و فایل صوتی است که ماهیانه به دست معلم می رسد. اگرچه این بستهها برای معلم به صورت خودآموز طراحی شده است در بستر شاد هم آموزشهای لازم و گام به گام ارائه میشود.
برای تدریس نشانه های زبان فارسی با رویکرد ترکیبی( تلفیق کل گرایی و آوایی) برنامه دقیق تدوین و ابلاغ شد که ارتقای شاخص های مرتبط با زبان آموزی و ایجاد شایستگی ارتباطی را به همراه خواهد داشت.
وی اذعان داشت: برنامه نظارتی و ارزیابی دقیق برای تعمیم این طرح مبتنی بر نتایج ارزیابی پیش بینی شده است.
برنامه یار مهربان؛ تجهیز کتابخانه کلاسی دوره ابتدایی
سرپرست معاونت آموزش ابتدایی گفت: با مشارکت معاونت پرورشی و فرهنگی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، انتشارات منادی تربیت، انتشارات مدرسه، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به دنبال تجهیز کلاسهای درسی دوره ابتدایی (با اولویت مدارس روستایی و مناطق محروم) به کتابهای مناسب هر پایه هستیم.
محور اصلی انتخاب و تدوین بسته آموزشی هر پایه، توجه به تربیت تمام ساحتی است؛ یعنی متناسب با ساحت های ۶ گانه مندرج در سند تحول و مفاهیمی مانند هویت، مسئولیتپذیری، امانتداری و توجه به مهارتهای زندگی، لیست مناسب هر پایه تهیه و ابلاغ میشود.
پس از ارسال این بستهها هفتهای سه موقعیت یادگیری ۱۵ دقیقهای در زنگ فارسی به موضوع کتابخوانی در کلاسهای ابتدایی پرداخته میشود و طراحی آموزشی معلم با توجه به این موضوع تهیه خواهد شد.
برنامه شمیم اندیشههای ناب؛ طرح شهید محمدحسین فهمیده
نجفی در پایان با اشاره به طرح محمد حسین فهمیده اظهار داشت: در قالب این برنامه سه گروه کشوری، استانی و منطقه ای با برنامهریزی دقیق در جمع دانشآموزان حضور پیدا میکنند و دانش آموزان در یک جلسه صمیمی مسائل، مشکلات، خواستهها و نیازهای خود را بیان میکنند.
وی افزود: ۲ درصد مدارس ابتدایی توسط عوامل فوق جامعه هدف هستند و جمعبندی نتایج این جلسات نیز با کدگذاری مناسب احصا و پس از بررسی دقیق جهت تصمیمگیری در اختیار مسئولان ذیصلاح قرار میگیرد.
ارسال دیدگاه