در گفت‌وگو با پانا مطرح شد:

هنرستان‌های کشاورزی در کنار آموزش پتانسیل تولید هم دارند

فارغ‌التحصیلان هنرستان‌ها توانمندی‌های یک تکنسین را به‌طور کامل دارند

تهران (پانا) - یکی از مدرسان هنرستان‌های کشاورزی با بیان اینکه فارغ‌التحصیلان هنرستان‌ها، توانمندی‌های یک تکنسین را به‌طور کامل دارند، عنوان کرد که هنرستان‌های کشاورزی در کنار آموزش، پتانسیل کمک به تولید و اقتصاد کشور را دارند.

کد مطلب: ۱۳۱۹۳۹۱
لینک کوتاه کپی شد
هنرستان‌های کشاورزی در کنار آموزش پتانسیل تولید هم دارند

علی افشار، مدرس رشته علوم دامی هنرستان کشاورزی شهرستان باهنر پاکدشت در گفت‌وگو با پانا اظهار کرد: «در هنرستان کشاورزی دانش‌‌آموزان هم‌زمان با آموزش تئوری، به‌صورت عملی آموزش‌های کاربردی می‌بینند. دانش‌آموزان در زمین‌های کشاورزی هنرستان با تکنیک‌های روز آشنا می‌شوند.»

تفاوت رشته‌های کشاورزی در کاردانش و فنی‌و‌حرفه‌ای

افشار درباره تفاوت آموزش رشته‌های کشاورزی در مراکز فنی و حرفه‌ای و کار‌دانش گفت: «دانش‌آموزان در رشته‌های فنی و حرفه‌ای در رشته امور دامی با دام کوچک و بزرگ، آبزیان، دام و طیور و زنبور عسل آشنا می‌شوند و در واقع هر 5 گروه را آموزش می‌بینند اما در زمینهٔ رشته‌های کاردانش فقط یکی از این رشته‌ها را آموزش می‌بینند.»

اغلب فرزندان خانواده‌های روستایی وارد رشته‌های هنرستان کشاورزی می‌شوند

افشار درباره آینده شغلی هنرجویان رشته کشاورزی عنوان کرد: «بستر لازم برای کار کردن در رشته‌های کشاورزی در ایران وجود دارد اما نکته مهم دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد این است که اغلب کسانی‌که رشته‌های کشاورزی را می‌خوانند فرزندان خانواده‌های روستایی هستند و با زمینه کار و فعالیتی که قرار است تحصیل کنند، آشنا هستند.»

وی افزود: «در این هنرستان، از روستاهای اطراف دانش‌آموزان برای تحصیل می‌آیند و از آنجایی‌ که منطقه پاکدشت در سال‌های اخیر در پرورش گل و گیاه رونق بسیار زیادی پیدا کرده استقبال بسیار خوبی از این رشته می‌شود. اغلب کسانی‌که به این رشته می‌آیند‌ شغل خانوادگی‌شان این است و زمینه کار کردن در رشته مورد نظرشان فراهم است.»

افشار گفت: «بقیه فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند هم به‌عنوان تکنسین وارد بازار کار شوند و هم می‌توانند با مدرک کارشناسی عضو سازمان نظام‌مهندسی کشاورزی شوند. در سال‌های اخیر این سازمان با فعالیتی که داشته مانند مهندس ساختمان که حتماً باید در گرایش‌های مختلف ابنیه و تأسیسات و غیره مهندس ناظر داشته باشد در رشته‌های کشاورزی هم مهندس ناظر تعریف پیدا کرده است. در مجتمع‌های کشت و صنعت باید فارغ‌التحصیلان این رشته حضور داشته باشند تا بتوانند بهره‌برداری لازم را انجام داده و نهاده از وزارت جهادکشاورزی بگیرند بنابراین بخشی هم در بخش خصوصی فعال می‌شوند. برخی هم در زمینه‌های دولتی امکان جذب دارند مانند وزارت جهاد کشاورزی یا سازمان دامپزشکی و بخشی هم در قالب ماده 28 جذب هنرستان‌های کشاورزی شده و حتی به‌عنوان ارزیاب در بانک کشاورزی مشغول به‌کار می‌شوند.»

فارغ‌التحصیلان هنرستان‌ها توانمندی‌های یک تکنسین را به‌طور کامل دارند

افشار درباره زمینه‌های ارتباطی هنرستان‌های کشاورزی به صنایع گفت: «در هنرستان‌های کشاورزی چون رشته به صنعت متصل است به‌راحتی می‌توانند جذب بازار کار شوند. اطلاعات فارغ‌التحصیلان هنرستانی کمتر از دانشگاهی نیست. در دانشگاه‌هایی که زمینه فعالیت مهیا نیست ممکن است فقط تئوری خوانده شود و با زمینه تحصیل عملی ‌آشنا نشوند اما در هنرستان‌های کشاورزی دانش‌آموزان توانمندی‌های یک تکنسین برای فعالیت در زمین‌های کشاورزی را دارند.»

هنرستان‌های کشاورزی در کنار آموزش پتانسیل تولید هم دارند

وی درباره اثرگذاری افزایش قیمت نهاده دامی بر رشته‌های هنرستان‌های کشاورزی گفت: «باید مبلغی به‌عنوان سرمایه در گردش در هنرستان‌ها در نظر گرفته شود تا بتوان پتانسیل‌ها را به حداکثر رساند. ما در هنرستان‌های کشاورزی هم پتانسیل آموزش داریم و هم پتانسیل تولید و طبق بیانات رهبری، صنایع نیمه‌فعال که می‌توانند با حداکثر توان کار کنند باید مورد حمایت قرار بگیرند، روزآمد شوند. نیاز است که اینجا هم برای سرمایه در گردش هزینه‌ای در نظر گرفته شود تا ما هم بتوانیم از تمام پتانسیل این مجموعه استفاده کنیم.»

وی افزود: «دانش‌آموزان ما که چندین سال در این محیط بوده‌اند، بسیار توانمند هستند. حتی می‌توانند سالن‌های پرورش را خودگردان اداره کنند.»

هنرستان‌های کشاورزی فرصت‌های سرمایه‌گذاری خوبی برای تولیدکننده دارند

افشار با بیان اینکه هنرستان‌های کشاورزی فرصت‌های سرمایه‌گذاری خوبی از سوی تولیدکننده دارند، گفت: «موضوع این است که در اینجا با حداکثر پتانسیل در مراکز هنرستانی کار نمی‌شود و در نتیجه هزینه سرانه بالا می‌رود و سوددهی کم می‌شود و دلیل این موضوع هم وجود دغدغه‌های مالی است. تأمین نهاده‌ها و هزینه‌ها کمک می‌کند تا با حداکثر توان به آموزش و تولید توأم پرداخت. در این هنرستان‌ها متخصصان دانشگاه‌های معتبر بالای سر هنرجو هستند. امکان فنی و زیرساختی خوبی وجود دارد و صرفاً سرمایه در گردش محل بحث است که باید تأمین شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار