تداوم روند رو به رشد ترانزیت از قلمرو کشور

تهران (پانا)‌ - مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌و‌نقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای از تداوم روند رو به رشد ترانزیت از قلمرو کشور خبر داد.

کد مطلب: ۱۳۱۸۳۷۷
لینک کوتاه کپی شد
تداوم روند رو به رشد ترانزیت از قلمرو کشور

به گزارش وزارت راه و شهرسازی،‌ جواد هدایتی، مدیرکل دفتر ترانزیت وحمل و نقل بین المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای از رشد ۲۰ درصدی ترانزیت جاده‌ای در شش ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و گفت: طی شش ماهه امسال پنج میلیون تن کالا از بخش جاده‌ای ترانزیت شده است که این میزان ترانزیت معادل کل ترانزیت (ریلی- جاده‌ای) سال ۹۹ است. همچنین میزان ترانزیت جاده‌ای در شهریور امسال برابر ۷۹۱ هزار تن است.

وی افزود: بخش زیادی از رشد ترانزیت به سبب گشایش دوباره محورهای ترانزیتی و مرزهای ترکمنستان است که در گفت و گوهای دولت با کشورهای همسایه و همچنین رایزنی‌ها در اجلاس شانگهای، مسیر ترکمنستان دوباره بازگشایی شده است.

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین المللی سازمان راهداری با اشاره به آغاز دوباره مراودات جاده‌ای با ترکمنستان عنوان کرد: در حال حاضر روزانه یکصد کامیون از ترکیه به مقصد آسیای میانه یا برعکس، از ایران ترانزیت کالا دارند.

هدایتی با اشاره به اینکه پس از اجلاس شانگهای، ترکمنستان محدودیت‌های ترانزیتی و عوارض یک و نیم دلاری به ازای هر کیلومتر را برای ناوگان ایران برداشته است،‌ گفت: به این ترتیب شرایط خوبی هم برای ترانزیت و هم برای صادرات کالا به ترکمنستان و از آنجا به کشورهای آسیای میانه و روسیه فراهم شده است.

وی اظهار کرد: با باز شدن مرزهای ترکمنستان ترانزیت کالا به صورت حمل یکسره (جاده‌ای یا ریلی) از بندرعباس به مقصد آسیای میانه و روسیه امکان پذیر شده و گشایشی بزرگ در ترانزیت این منطقه ایجاد شده است.

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین المللی سازمان راهداری با بیان اینکه بازگشایی دوباره کریدورهای ترانزیتی با تحریم روسیه وارد مرحله جدیدی شده است، تصریح کرد: پیش از این، شاخه غربی کریدور شمال- جنوب (مسیر روسیه-آذربایجان- ایران) بیشترین فعالیت را داشت، اما با بسته شدن مرزهای روسیه با اروپا، شاخه شرقی یا میانی (خلیج فارس-ترکمنستان -آسیای میانه -روسیه) و به خصوص شاخه جنوبی کریدور شمال -جنوب (چین-ترکمنستان-ایران- ترکیه) با تقاضای زیاد بار مواجه است. شاخه میانی کریدور شمال- جنوب در حال حاضر از بار اشباع است و بیشترین توجه به شاخه جنوبی کریدور شمال- جنوب است که از ایران می گذرد.

هدایتی خاطرنشان کرد: پیش از تحریم روسیه روزانه حدود یک و نیم میلیون تن بار چین از آسیای میانه و با حمل ترکیبی به اروپا می‌رفت، اکنون از شاخه جنوبی کریدور شمال- جنوب بار چین به مقصد ترکیه و بالعکس با حمل یکسره زمینی (جاده ای-ریلی) امکان انتقال را دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار