عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در گفت‌و‌گو با پانا:

وجود نهادها و سازمان‌های موازی از جمله اشکالات حوزه فرهنگ است

ایجاد قرارگاه فرهنگی ضروری است/ چشم‌انداز حوزه فرهنگ در هر وزارت‌خانه باید مشخص باشد و ساختاری پاسخگو و اثربخش داشته باشند

تهران (پانا) - یک عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت وجود نهادها و سازمان‌های موازی در حوزه فرهنگ و همچنین فعالیت‌های موازی از جمله مشکلات این حوزه است.

کد مطلب: ۱۳۱۷۳۴۵
لینک کوتاه کپی شد
وجود نهادها و سازمان‌های موازی از جمله اشکالات حوزه فرهنگ است

غلامرضا منتظری در گفت‌و‌گو با پانا درباره طرح اصلاح ساختارهای فرهنگی، اظهار کرد: «معمولاً ساختارهای فرهنگی وقتی در یک مقطع زمانی شکل می‌گیرد به مرور نقاط ضعف و قوت آن مشخص می‌شود لازمه این است که بازنگری شود و نقاط ضعف را کاهش دهیم و نقاط قوت را تقویت کنیم.»

وی افزود: «وقتی به مسائل فرهنگی ظرف چهل سال گذشته نگاه می‌کنیم، متوجه می‌شویم که اشکالاتی را داریم از جمله وجود نهادها و سازمان‌های موازی در حوزه فرهنگ و همچنین فعالیت‌های موازی؛ ما باید با یک بررسی تخصصی در حوزه فرهنگ، تقسیم کار کنیم.»

نماینده مردم گرگان و آق‌قلا در مجلس بیان کرد: «نکته دیگری که برای اصلاح ساختارهای فرهنگی به آن نیاز داریم، کادر سازی است. افرادی که در حوزه فرهنگ مسئولیت قبول می‌کنند ممکن است رشته تخصصی آنها فرهنگ نباشد ما باید در ساختار فرهنگی و مدیریت فرهنگی توجه ویژه‌ای داشته باشیم.»

وی با بیان اینکه حوزه فرهنگ دارای پیچیدگی‌های خاصی است، گفت: «ما متناسب با فضاهای‌مان مدیر و ساختار نداریم امروز شاهد هستیم که مجتمع‌های فرهنگی و هنری، با هزینه‌های بسیاری ساخته شده است اما در نهایت با یک یا دو نیرو فعالیت می‌کنند که این پاسخگو نیست.»

منتظری اضافه کرد: «اداره یک مجموعه بزرگ متخصصین خاص خود را می‌خواهد. سازمان اداری استخدامی باید این فضا را فراهم کند تا مجموعه‌های فرهنگی هنری بتوانند نیروی انسانی جذب کنند.»

وی ایجاد قرارگاه فرهنگی را ضروری دانست و افزود: «ما دستگاه‌های فرهنگی مختلفی داریم، به نظر من شورای عالی انقلاب فرهنگی بهترین موقعیت برای این قرارگاه است. شورای عالی انقلاب فرهنگی کارهای خوبی انجام داده است اما هنوز به قرارگاهی که مورد انتظار مقام معظم رهبری است تبدیل نشده است.»

این عضو کمیسیون فرهنگی ادامه داد: «قرارگاه به این مفهوم که وقتی وزارتخانه‌ای اعتبار خود را دریافت می‌کند توسط این قرارگاه رصد شود. مجلس وظیفه نظارتی خود را انجام می دهد اما شایسته است که قرارگاه ایجاد شود تا نحوه هزینه کرد بودجه را مدیریت و رصد کند تا از ضعف‌ها جلوگیری شود. کار قرارگاه مچ‌گیری نیست بلکه دستگیری است.»

وی در پایان خاطرنشان کرد: «متاسفانه ما امروز کمتر برنامه محور هستیم و موضوع محور کار می‌کنیم. ما نیازمند چشم انداز حوزه فرهنگ در هر وزارتخانه‌ای هستیم. به نظر من سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی باید ارائه این چشم‌انداز را به‌طور جد از همه نهادها بخواهد تا ساختاری پاسخگو و اثربخش ایجاد شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار