مکی در گفت‌وگو با پانا:

اجلاس سیکا، فرصتی برای مدیریت بحران‌هاست

چون اجلاس سیکا مربوط به تعامل و اعتمادسازی است، این نشست می‌تواند در وضعیت اقتصادی کشور تاثیرگذار باشد

تهران (پانا) - یک تحلیلگر سیاست خارجی گفت نشست‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای جنبه مثبتی دارد و فرصتی برای کشورها فراهم می‌کند تا بتوانند از طریق آن بحران‌ها را مدیریت کنند.

کد مطلب: ۱۳۱۵۲۴۳
لینک کوتاه کپی شد
اجلاس سیکا، فرصتی برای مدیریت بحران‌هاست

مرتضی مکی در گفت‌وگو با پانا درباره سفر رئیس جمهوری به قزاقستان، اظهار کرد: «نشست‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای جنبه مثبتی دارد و فرصتی برای کشورها فراهم می‌کند تا بتوانند از آن طریق سیاست‌های داخلی و منطقه‌ای خود را تشریح و تدوین کنند. جنبه مثبت اجلاس سیکا این است که در موضوعات مختلف منطقه‌ای تبادل نظر می‌کنند و در مواقع بحرانی به خصوص بحران اوکراین و بی‌ثباتی که میان کشورهای منطقه وجود دارد، فرصتی است که می‌توان از طریق آن بحران‌ها را مدیریت کرد.»

وی افزود: «این اجلاس فرصتی برای آقای رئیسی است که با مقامات بلند پایه کشورها به خصوص روسیه دیدار داشته باشند و از این طریق آخرین تحولات منطقه و روابط بین‌الملل را پیگیری کنند. از آنجایی که اجلاس سیکا مربوط به تعامل و اعتمادسازی است، این نشست می‌تواند در وضعیت اقتصادی کشور تاثیرگذار باشد.»

مکی اضافه کرد: «از این جهت که آقای رئیسی در رقابت‌های انتخاباتی بر گسترش تعاملات با کشورهای همسایه تاکید کردند، این اجلاس می‌تواند فرصتی برای هم اندیشی این ۱۱ کشور باشد.»

این کارشناس بین‌الملل بیان کرد: «دنیا در حالت سیالی قرار دارد که چشم‌انداز آن نیز زیاد روشن نیست. پس از حمله روسیه به اوکراین بسیاری از معادلات سیاسی، اقتصادی و امنیتی در جهان تغییر کرده است. تصور می‌شد که آمریکا تصمیم دارد به سمت تعامل با چین برود و حضور آمریکا در شرق آسیا بیش از گذشته شود اما پس از حمله روسیه به اوکراین ما شاهد تغییر و تحولات در نظام بین‌الملل هستیم.»

وی گفت: «جمهوری اسلامی ایران اگر بخواهد در این فضای پرتنش منطقه و جهان، اهداف سیاست خارجی را پیش ببرد و بحران‌های داخلی را مدیریت کند، باید بتواند با تمامی کشورهای جهان، تعاملات گسترده‌ای را داشته باشد و یک سیاست متوازن را در روابط با کشورهای شرق و غرب در پیش بگیرد تا اهداف خود را اجرایی کند. مهمترین گام، اجرای برجام است؛ با توجه به وقفه‌ای که در مذاکرات برجام ایجاد شده است، به نظر نمی‌رسد که ایران تا زمانی که تحت تحریم‌های اقتصادی شدید قرار دارد، نتواند با کشورهای منطقه تبادلات و تعاملات اقتصادی داشته باشد.»

لازم به ذکر است، آیت‌الله رئیسی عصر روز گذشته چهارشنبه ۲۰ مهر برای حضور در اجلاس سیکا به آستانه قزاقستان سفر کرد. سران ۱۱ کشور از جمله جمهوری اسلامی ایران، روسیه، ترکیه، پاکستان، قطر، عراق، ازبکستان، قرقیزستان، جمهوری آذربایجان، فلسطین و تاجیکستان در عالی‌ترین سطح در این اجلاس شرکت می‌کنند.

«کنفرانس تعامل و اقدامات اعتمادسازی آسیا (CICA) » یک مجمع بین‌المللی برای تقویت همکاری با هدف تضمین صلح، امنیت و ثبات در آسیا است.

طرح ایجاد نشست سران تعامل و اقدامات اعتمادسازی در آسیا (سیکا) در اکتبر ۱۹۹۲ میلادی در چهل و هفتمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد از سوی «نورسلطان نظربایف» رئیس جمهوری قزاقستان به منظور ارتقای روابط دو جانبه و همکاری میان کشورهای آسیایی با هدف ایجاد ثبات و برقراری امنیت در منطقه مطرح و این سازمان در سال ۱۹۹۶ به طور رسمی تشکیل شد. نشست سران سیکا هر ۴ سال یک بار و اجلاس وزرای خارجه هر ۲ سال یک بار برگزار می‌شود.

اکنون این سازمان ۲۲ عضو دارد و در برگیرنده ۱۲ عضو ناظر مشتمل بر سازمان‌های بین المللی همچون سازمان ملل متحد، سازمان امنیت و همکاری در اروپا، اتحادیه عرب و تعدادی از کشورها از جمله مالزی، اندونزی، ویتنام، ژاپن، اوکراین و آمریکا است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار